Zeph Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Å plombere TV-en hadde eg ikkje hatt noko problem med. Dei fleste tar inn TV-signal gjennom ein dekoder eller mottakar uansett, for deretter å sende den vidare via Scart eller HDMI til apparatet. Er kun apparater med innebygget mottaker for bakkenettet som kan få inn noko den veien. Du må framleis ha Riks-TV, som du like godt kan ha via ein mottakar. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Om antenneinngangen er plombert, spiller egentlig ikke så stor rolle for meg siden jeg ikke kommer til å bruke den allikevel. Men dersom garantien på TV'n ryker ved å gjøre dette, eller dersom jeg skulle trenge å bruke den ved en senere anledning, er dette selvsagt et uheldig skritt å ta. En annen ting er at dette er så latterlig unødvendig. Blir som å sette en hengelås på en dør som allerede er boltet igjen. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) I de gammle lysrør TVene, vet jeg at du kunne enkelt ta ut TV motakeren. Alt var sammensatt som på et hovedkort i PC. Mulig det går ann på Flat TVer også? Jeg kjenner igjen frustrasjonen Superparanoid. Klarer nesten ikke sove i natt fordi jeg er så irritert over dette. Jeg har hatt Projektor i alle år nettopp for å sleppe NRK lisens. Men nå er jeg drit lei av å må mørkne stuen for å kunne se film/spill om sommeren, og vil gjerne ha Plasma TV. Jeg skal ringe NRK imorgen og forhøre meg. Det må gå ann for folk å ha et TV apperat som et skjerm uten å må bli "krimminele" og risikere en heftig bot. Endret 27. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det må gå ann for folk å ha et TV apperat som et skjerm uten å må bli "krimminele" og risikere en heftig bot. Jepp, og løsningen kalles plombering! Men ja, jeg er helt enig. Problemet er vel bare at hvis alt som var nødvendig for å slippe å måtte betale kringkastingsavgiften var å ringe NRK og si ifra, ville mange benyttet seg av denne muligheten til å spare 2500 kroner årlig, og fortsatt bruke tven som en .. nettopp, tv. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) JEG FANT SVARET FOLKENS!!!!!! NEI, vi trenger IKKE å plombere!!!! Dagbladet: Nå kan du ha tv uten å betale lisens forbrukerombudet.no: Forbrukerombudet har fått svar på kravet om endring i kringkastingsregelverket. - Endelig kan forbrukere som ikke får inn tv-signaler, benytte tv-en som monitor uten at lisensen må betales, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. WOOHOOO! Skal bestille TV imorgen med GOD samvittighet!!!! :new_woot: Nå kan jeg sove! Endret 28. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Takk skal du ha for de artiklene der. Ganske utrolig at NRK og Forbrukerrådet kunne svare slik de gjorde, med dette i betraktning. Vel, nå blir det nye henvendelser til NRK, spent på hva de vil svare nå. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Ringte nettopp NRK jeg. Det du må gjøre er bare å sende dem mail til [email protected], der du forteller at du får ikke inn TV signaler, og du ønsker å få et skjema for å bekrefte dette. De sender den, du fyller du den ut og signerer på at du ikke får noe TV signaler inn der du bor. Ganske sleipt at de ikke opplyser om dette på websiden. Er nesten som om de forsøker å lurer folk til å betale. Kjipt, TVen jeg skulle kjøpe er ikke på lager. Må vente til neste mnd...jaja. Endret 28. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Det står noe sånt som "hvis man ikke kan ta inn signaler". Hvordan definerer de "kan"? Er det et krav at man bor i ei bygd der hverken satellitter eller Riks-TV har dekning? Eller er det nok at man påstår at man ikke har noen slik dekoder? Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Fra forbrukerombuded.no linken over Krav til forbruker Har du ikke tilgang til tv-signaler gjennom det analoge bakkenettet, det digitale bakkenettet, parabol/satellitt, ip-tv eller kabel, kan du slippe å betale lisensen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Med "tilgang", må ein vel betrakte det som at du har eit kort, mottakar eller liknande for å kunne sjå på TV. Kan ein få inn NRK utan kort på eit apparat som tar inn bakkenettsignaler? Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Jeg tror ikke det er mulig å ta inn nrk via bakkenettet uten å på en eller annen måtte bruke et kort. Endret 28. mai 2010 av ZanZel Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Kan ein få inn NRK utan kort på eit apparat som tar inn bakkenettsignaler? Hvis du har en forholdsvis ny og avansert TV med DVB-T-tuner som takler MPEG4, så mener jeg det er mulig ja, uten kort og CAM. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Har nettopp sent mail til NRK der jeg forteller at jeg har ingen TV signal inn, la også til link til forbrukerombudet.no. Regner med dette går bra. Skal holde dere oppdatert på hvordan fremgangen på dette går. Endret 30. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg KAN få tv signaler, men bruker dem ikke. Det har seg sånn at i boretslaget jeg bor i, er det "inkludert" i måneds avgiften kanaler (bla. nrk1,2,3,hd, tv2 og tvnorge..) gjennom Altidbox fra lyse. Jeg har boksen og "alt er klart", men ikke i bruk. Bruker tv mest for film/xbox. Etter definisjon av forbrukerombudet, må jeg da betale? er litt usikker her. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Ja, så lenge du mottar tv-signaler så må du betale. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Med "tilgang", må ein vel betrakte det som at du har eit kort, mottakar eller liknande for å kunne sjå på TV. Kan ein få inn NRK utan kort på eit apparat som tar inn bakkenettsignaler? Ja, NRK er helt åpent i bakkenettet. Har man mottaker godkjent for bakkenettet, enten egen boks, eller innebygd i en ny TV, trenger man ikke noe kort eller abonnement for å se NRKs sendinger. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg tror ikke det er mulig å ta inn nrk via bakkenettet uten å på en eller annen måtte bruke et kort. Her tror du feil. NRK sendes åpent i bakkenettet, og NRK er definert som sin egen distributør, de distribueres ikke av RiksTV. De eneste "kortene" NRK tilbyr er giroblankettene man er lovpålagt å betale, men signalene er der uansett om man betaler eller ikke. En løsning på trådstarters problem kunne selvsagt være at NRK krypterte sine signaler og sendte ut kort til å stikke i dekoderen til lisensbetalere som betaler, men da det er politisk ønskelig at alle skal ha tilgang til nyheter og offentlig informasjon via en 'public service' TV-kanal er det lite sannsynlig at dette vil skje. Et mer sannsynlig alternativ til lisens, er at NRK vil bli finansiert direkte over statsbudsjettet med skatteinntekter. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Krav til forbruker Har du ikke tilgang til tv-signaler gjennom det analoge bakkenettet, det digitale bakkenettet, parabol/satellitt, ip-tv eller kabel, kan du slippe å betale lisensen. Men NRK har 100% dekning i Norge så det er ikke noen som ikke kan motta NRK. Men har TV'n kun analog tuner så kan det være at det hjelper. Lisenskontoret finner jo lett ut om det er mulighet for kabeltv på adressen. Det er faktisk slik om man ikke kan få NRK fra digitalt bakkenett,kabeltv,iptv, eller parabol så setter de opp egne sendere for deg. http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article2620390.ece Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Muligheten alene for kabel-TV kan da ikke utløse lisensplikt. Altså, har du signalet i veggen er du vel fucked, men hvis du ikke har abonnement kan de umulig forlange penger av deg selv om det er mulig å opprette et der du bor. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Jeg har frakoblet antenne kabelen i sikkringskapet, og fjernet kabel uttakene i veggen. Skal mye til for at jeg skal få inn signal nå. Endret 31. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå