Gå til innhold

For noen er det helt greit å stjele!

Anbefalte innlegg

For noen er det helt greit å stjele! Jepp, så lenge det er snakk om stat eller kommune, kan man visst gjøre omtrent hva man vil. I denne sammenhengen snakker jeg om NRK. Det er rett og slett tyveri når de gjør krav på kringkastingsavgift selv om man verken har kabel-TV, parabol, riks-TV eller noe andre form for tunere som tar inn NRK.

Jeg skrev til dem og forklarte at siden jeg nesten ikke ser på TV lenger, har jeg nå sagt opp mitt kabel-TV abonnement. Er det noe jeg absolutt vil se på TV, kan jeg se det hos noen andre. Men jeg vil beholde TV'n slik at jeg kan se DVD / Bluray, spille Playstation3 osv. Til tross for dette, er jeg fortsatt lisenspliktig i følge dem! De gjemmer seg bak en eldgammel forskrift som sier at "alle som har en fjernsynsmottaker skal betale kringkastingsavgift". Men HALLO!!! NRK har jo selv sørget for at de gamle analoge signalene nå er historie, man må ha kabel-TV, parabol eller lignende i dag for å se TV. Jeg har ikke noe av dette lenger, likevel krever de kr 2500,- av meg hvert år. Er ikke dette ran, så vet ikke jeg! Når de har klart å "slokke" det gamle analoge nettet, må de jammen klare å oppgradere denne gamle forskriften i samme slengen!

Jeg forsøker ikke lure noen. Hvis de har så stor mistro til meg, er de velkommen hjem til meg for å sjekke om jeg faktisk er ærlig! Det er dere som er uærlige! Banditter!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^^^ what he said.

Men for å gi deg et svar her, du kan ta tv`en din til nærmeste tv reparatør, få de til å plombere tuneren på tvn din. Dette koster bare en brøkdel i forhold til å betale lisensen om igjen og om igjen.

Få med et bevis, og send det sammen med et brev lisenskontoret til NRK.

Lenke til kommentar

Vel tipper dette blir sletta, men tar en sjans :)

Du kan bare si til NRK at "nei den tv-en er på dynga". Da er du ikke lenger pliktig til å betale. NRK kan nemlig ikke sjekke dette, annet enn at det kommer en fyr på døra og spør. Det er ikke noe krav om å invitere ham inn, ei har han lov til å gå inn i huset ditt uten din tillatelse. Hvis man ikke kan se TV gjennom et vindu, vil ikke denne personen "skaffe bevis" på at du har TV.

EDIT: Det er for galt å ødelegge en TV! Ikke plomber den!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Ja noen ganger er det fristende å være uærlig, det føles nesten som at man blir straffet for å være ærlig. Men jeg tror allikevel på at "ærlighet varer lengst", så jeg vil ikke vike fra det prinsippet.

Hørte med en radio og TV-reparatør nå om hva det ville koste å plombere TV'n. Det ville koste kr 500,- + mva. Så da blir det nok til det. Men jeg glemte å spørre om TV'n blir ødelagt av dette, eller om det går an å fjerne dette senere, dersom jeg skulle få "behov" for TV-signaler igjen. Men det er det kanskje noen her som vet?

Lenke til kommentar

Noen lover er det mer moralsk å bryte enn å følge.

Moral og juss går ikke hånd-i-hånd.

Jeg ville ikke betalt en krone for å slippe lisensen.

Jeg ville heller ikke skadet apparatet mitt med tanke på å koble til gammel Nintendo o.l. senere.

I stedet ville jeg skrevet til NRK at jeg ikke lengre har TV.

At jeg fortsatt har TV, men ikke bruker det til TV, gir meg ikke dårlig samvittighet.

Ikke sålenge det er loven som er feil.

For NRK blir det det samme. Men jeg slipper å betale noen for å ødelegge TVen min, så jeg ikke får brukt apparatet til gamle TV-spill.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Sliter med dette selv. Jeg vurderer å kjøpe en TV, men det som stopper meg er NRK lisensen.

SKal kunne benyttes til film/PC/konsoll. Ikke for å se på noen form for kringkasting i det hele tatt.

Det er ganske ulogisk av de å kreve kringkastingsavgift av TVer, nå idag kan TVer benyttes til MYE mer enn å kunn se på NRK. PCer har utgang, videokamera, fotokamera, mediavspillere, spill konsoller osv osv.

Det hadde vært bedre om de førte på kringkastingsavgift når folk bestiller TV pakker/bakkenett boks o.l.

En TV er et verktøy. Du ser jo ikke f.eks telenor kreve at vi skal betale, selv om vi kjøper mobil uten abnoment!

Er virkelig den enaste løysningen å ødlegge det nye TVen ved å få den plombert?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Er virkelig den enaste løysningen å ødlegge det nye TVen ved å få den plombert?

-Nei. Du kan fortelle NRK at du ikke har TV, selv om du har.

Bestill apparatet i navnet til en forelder, kompis eller onkel som har TV.

Komplett.no og andre butikker sladrer på deg, nemlig.

Har du alt kjøpt apparatet, si til NRK at du kjøpte det som en gave til Pappa (som er lisensbetaler).

Drittsekkne hører ikke på fornuftige forklaringer, som at du kun spiller Playstation på TVen.

Du blir nødt til å påstå at du har kvittet deg med den.

IGJEN: Jeg betaler IKKE for at noen ødelegger coax-inngangen.

Den bruker jeg til å spille Commodore VIC20, Commodore 64 og Comodore Amiga 500.

Lenke til kommentar

Så TV'n blir altså ødelagt ved å plombere den? Går ikke an å fjerne dette siden?

Nei det er det som er hensikta med plomberinga.

Hadde du kunne fiksa dette seinare så hadde folk sent TVen sin til plombering for så å "plukke ut" plomberinga når dei kjem heim.

Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med å gi uærlige svar på uærlige spørsmål. Jeg sendte dem et brev hvor jeg i henhold til loven skrev at mitt fjernsyn var "satt bort" og ikke lenger i bruk. Har ikke hørt noe siden. Det er en semi-bløff, siden TV-en står der den alltid har stått, men så lenge det ikke er noe fjernsynssignal å ta inn mener jeg jeg har mitt på det tørre når jeg ikke lenger definerer det som en "mottaker". Nå er det bare en skjerm.

Uansett mener jeg det er blitt åpnet for å ha TV-er til rent skjermbruk, det er bare ikke gjort så mye av saken i pressen siden staten selvsagt helst vil at flest mulig fortsetter å betale lisens.

Lenke til kommentar
Nå "sladrer" de ikke. De følger jo loven.

Med fare for å sette ting "litt" på spissen...

Folk som sladret på familier som gjemte jøder i kjelleren under krigen, fulgte jo også loven.

Er loven feil, er det eneste riktige å bryte den.

Ser ingen problemer med å gi uærlige svar på uærlige spørsmål.

Jeg er ikke god til å formulere meg, men dette beskriver ganske bra hva jeg mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også legge til at jeg tok kontakt med Forbrukerrådet for å høre hva de hadde å si. Som svar skriver de til meg at de ikke har nok kompetanse på dette området, men ser ikke bort fra at NRK er i sin fulle rett til å kreve dette selvom man ikke har TV-signaler.

Litt av et molboland vi bor i!

De oppfordret meg imidlertid til å ta opp dette politisk, så kanskje reglene kunne bli myket opp. Vel, jeg har ikke tid til å vente i månedsvis på at dette skal bli tatt opp, for så å vente i månedsvis før man behandler et evtuelt forslag til endring, og så vente månedsvis nok en gang før dette blir et vedtak, og så til slutt vente månedsvis før vedtaket trer i kraft. Neste lisensperiode starter 1. juli, så jeg trenger en løsning før denne tid.

Nå vurderer jeg faktisk å selge TV'n og heller investere i en HD prosjektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...