Gå til innhold

Hvorfor skal dem absolutt ha med latter fra "publikum"?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er vel en kjent sak at på en del TV serier i humor kategorien legger dem på latter etter at noen har sakt noe morsomt, slik at vi skal skjønne at det er morsomt, det dem sier.

Men jeg må si at jeg blir ganske iritert når jeg prøver og følge med på f.eks The Big Bang Theory eller andre serier.

Greit nok at ikke alle tar humoren, men jeg ser ikke egentlig det store poenget ved å ha denne latteren i bakrunden hele tiden.

På samme måte som det ikke er direkte morro at folk sitter på prater i sofaen om jeg prøver følge med på en film.

Vel, hva syns dere om denne latteren som altid pågård?

Tydelighvis er hver eneste setning uten unntak hysterisk morsom, bare se f.eks:

http://www.youtube.com/watch?v=9eTUz61LNjo

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne 'stemningen' er det vi forbinner med serier som dette. Det er måten de lager alle seriene på som skaper denne 'stemningen'. Selv er dette en negativ stemning, og jeg ville mye heller sluppet å ha på latter i bakgrunnen, så jeg selv kan velge hva jeg mener er morsomt.

Ta House som et eksempel da. Denne serien ser jeg på som veldig mye morsomere enn f.eks Friends. Her er det ikke lagt på latter. Hvorfor ikke? Fordi serien er av bedre kvalitet, og det trengs derfor ikke. Derfor foretrekker jeg dette. House er étt av veldig mange eksempler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte sesonger av Scrubs klarte seg bra uten bakgrunnslatter.

Alle sesongane klarte seg bra. Dei første var sjølvsagt best, en dei seinare hadde ikkje blitt betre om det var lagt på latterboks. Latterboks fungerer på enkelte seriar, men ikkje andre. Eg skulle gjerne sett at fleire droppa det, men då hadde ein vel risikert at folk ikkje såg på det fordi dei ikkje lo lengre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Latterboksen utnytter nok det at latter er en sosial greie. Det er behagelig å være enig om hva som er morsomt, og det er koselig å le sammen. Derfor har det nok en ikke ubetydelig effekt å høre latter i TV-serier - den er kanskje kunstig, men det er jo hele resten av programmet også.

Uansett begynte det med ubrukelig live-publikum. Det står en del på Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Laugh_track

Jeg synes bruk av latterboks er en ærlig sak. Produsentene legger latter på det de synes er morsomt, og som de prøver å få folk til å le av. Som sagt, husk at det er ingenting spontant og "ekte" med et TV-show uansett. Da er det kanskje verre med et live-publikum som ler og tier på kommando.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns absolutt det er noen serier som passer med latterbokser, mens andre ikke bør ha det i det hele tatt. Så nettopp ferdig sesong 5 av How I met your mother, og jeg hadde antageligvis ikke likt den like mye hadde det ikke vært for latterboks.

Lenke til kommentar

Husker å ha sett/hørt en del M*A*S*H episoder uten latterboks og en del med. Latterboksen ødelegger hele stemningen.

Selv "ekte" latter er ofte negativt, spesielt hvis volumet er høyt nok til å overdøve den faktiske dialogen (virker som om det er noen som plasserer mikrofoner midt blandt publikum).

Så nettopp den siste Black Adder episoden (visste ikke at det var noe mer enn de 4 sesongene inntil nylig). Den hadde ikke latter i motsetning til alle de andre episodene. Det var rart til å begynne med, men selv for Atkinson som gjør seg bedre med latter i bakgrunnen enn de fleste andre, så savnet jeg ikke latteren.

Lenke til kommentar

Mash er jo spesielt i og med at temaet er såpass alvorlig. Humoren balanserer mellom tragedie og komedie, og det blir veldig individuelt hva man ler av. Da passer det nok ikke så godt med latterboks. Fra episodene med bokse-latter husker jeg at det jeg syntes var morsomst var noe helt annet enn det "publikum" lo mest av. Kanskje de ikke turte å legge latter på den svarteste humoren, eller kanskje vi har blitt mer blaserte med årene.

Lenke til kommentar

f.eks malcom i midten synest jeg har gjort det bra.

de har ingen latter siden både forfatter og regissør mente det er for falsk, isteden har de lagt til musikk for stemning her og der.

forøvrig er M.A.S.H. EPIC! burde nesten vært pensum på skolebenken så alle får sett.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

En serie som Two and a half men begynte med canned latter i sin første sesong, men de gikk bort fra det. Jeg har sett både med og uten og jeg er en stor fan av serier uten bakgrunnslatter.

Det som er viktig, som nevnt over, er at en serie må tilpasses om den er med eller uten. Klippet fra TBBT er et godt eksemplel hvor det blir litt kjeitete uten latter, men det er fordi klippet er spilt inn med intensjon om latter. Hadde scenen blitt spilt inn på ny uten latter tror jeg den hadde blitt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...