Gå til innhold

Statsbudsjett og bruk av oljepenger

EsAa

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bare noen spørsmål angående statsbudsjettet og bruk av oljepenger. Det stod litt dårlig forklart i samfunnsøkonomiboka, så derfor spør jeg. Som jeg har forstått så finner vi alle statlige budsjetterte inntekter i statsbudsjettet. Men, så begynner jeg å lure. Vi har jo en handlingsregel som sier at vi ikke kan bruke mer en 4% av oljefondet til å dekke utgifter i statsbudsjettet. Men dette er jo et mye mindre beløp. Så hvordan fungerer dette?

og et spørsmål til:

Trydeavgiften og arbeidsgiveravgiften. Blir disse innbetalt til statens pensjonsfond - Norge

Takker for svar!

EsAa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt så vil staten spare inntektene de får fra petroleumsvirksomheten og spare de i pensjonsfondet. De andre inntektene som skatt på lønn, trygdeavgift, arbeidsgiveravgift, moms osv er med på å betale for skole, helseomsorg og andre utgifter staten måtte ha. Problemet er da om skattene(inntektene for staten) ikke holder til alle utgiftene, så har staten lagt en regel på at den kan bruke 4% hvert år fra pensjonsfondet, dvs noe av de pengene vi har fått fra petroleumsvirksomheten. Ifølge wikipedia er fondet på over 2600milliarder.

http://no.wikipedia.org/wiki/Statens_pensjonsfond

Lenke til kommentar

Det er dessuten det strukturelle underskuddet som skal være 4% -- altså det «konjunkturkorrigerte». Imidlertid har man jo hatt vanskelig for å bruke mindre enn 4% i høykonjunkturer, mens det er fristende å bruke langt mer i lavkonjunkturer.

Lenke til kommentar

Som kjent er oljefondet investert i aksjer og andre verdipapirer. Meningen med handlingsregelen er at man bare skal bruke avkastningen dette gir når man har trukket fra inflasjon. Dette anslo man at ville være 4% av fondets totalbeløp i året.

Det er svært sjelden man har klart å holde det, og i det siste har man vel brukt 5-6%. Siden fondet ble startet har det imidlertid bare kastet av seg 2,9% i internasjonal valuta. I virkeligheten brukes det altså ca dobbelt så mye som man kan hvis man ikke skal redusere fondets verdi etter inflasjon. For tiden er det ikke kritisk siden vi fortsatt tjener mye på olje og gass, men hvis ikke det jevner seg ut ved at vi får høyere avkastning og/eller lavere forbruk vil fondet etter hvert bli brukt opp.

Det som gjør saken enda verre er at den norske kronen har styrket seg mot de store valutaene i samme periode, så avkastningen i NOK er godt under 2,9%. Akkurat hvor mye avkastningen har vært i NOK vil ikke oljefondet si.

Når det gjelder trygde- og arbeidsgiveravgiften blir det vel riktigst å si at disse blir brukt opp med en gang til dagens pensjonister og generelt forbruk. Det er mulig det ikke er slik det budsjetteres, men potten pengene går inn i og ut fra er i bunn og grunn den samme.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Yes....takk for svar! Sitter her med statsbudsjettet for 2007. Så om jeg forstår rett så er de 37,7% av inntektene fra "handlingsregelen" på 4%? Ser i tillegg at statsbudsjettet går med et overskudd som blir plassert i SPU. Kan tenke meg at Norge da brukte mindre oljepenger en det man skal. Altså under handlingsregelen.?

EsAa

Lenke til kommentar

Beklager dobbelpost. Men SP - Norge. Som jeg har forstått forvalter de folketrygden. OG folketryden er jo penger som vi, arbeidsgivere og staten betaler inn som skal dekke tryder og pensjoner. Er det slik at vi betaler inn penger til SPN, som igjen "betaler penger" (om vi skal si det på den måten) til statsbudsjettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...