Gå til innhold

Fattig, vet ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

Er ei jente i begynnelsen av karrieren min som virkelig har fått store økonomiske problemer etter at et turbulent forhold tok slutt. Jeg vet ikke mine arme råd nå. Ikke har jeg jobb, regninger forfaller, inkassokrav har begynt å dale ned i postkassen, og får ikke støtte noen plasser. Sitter igjen med et lån jeg tok for x'en min. Dette klarer jeg ikke å betale tilbake, og har fått varsel fra namsmannen om at de ønsker å ta pant i eiendeler med verdi.

Her jeg holder til er det mer eller mindre umulig å få jobb. Har veldig lyst å få gjort opp for meg, men dette er helt umulig når man ikke har noe å klare seg for. Har forsøkt å få stønad fra Nav, men de vil ikke hjelpe meg. Fikk låne penger hos ei venninne som syntes synd på meg, og da fikk jeg hånlig beskjed fra Nav om at når man låner fra andre, så kan man fortsette å låne fra dem, for da får man ikke hjelp fra Navs side. Og de sier hele tiden at jeg må hjelpe meg selv, men de vil ikke fortelle hvordan. At jeg har kommet inn i en slik situasjon er en ting, men at man ikke får forståelse, råd eller hjelp for å komme ut av det er så demotiverende.

Snart forfaller husleia, og jeg har ingenting å betale med. Jeg har til og med byttet til en rimeligere leilighet bare for å få kostnadene ned. Har prøvd alle kanaler for å få hjelp, men møter ikke forståelse noen plasser. Så vet ikke hva jeg skal gjøre. Om 1-2 uker bor jeg nok på gata. Har på følelsen at alle bare vil at jeg skal hoppe utenfor ei bru og bli borte... Har jeg ikke krav på et minimum beløp for å klare meg hver måned når situasjonen er blitt så håpløs som nå?

Hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående økonomisk støtte skal NAV kunne tilby sosialhjelp som siste utvei, dette burde du sjekke nærmere.

Siden du tydeligvis har langt mer gjeld enn du kan betjene burde du kontakte namsmannen angående en gjeldsordning for å prøve å forhindre personlig konkurs.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/forbrukeromradet/gjeldsordning_og_gjeldsradgivning.html?id=988

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023973322.12

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeldsordning høres drastisk ut uten å vite noe om beløpene det er snakk om, men det er jo en mulig løsning om beløpet er svært høyt.

Hvis du ikke klarer å få en jobb der du bor nå ville jeg rett og slett vurdert å flytte, i alle fall for en periode -- med noe i nærheten av en fornuftig styring av økonomien er det tilnærmet umulig å være fattig i Norge med fulltidsjobb. Får du jobb et annet sted kan du i alle fall kjøpe deg litt tid, så du har mulighet til å søke jobber over lengre tid på det stedet du egentlig ønsker å bo.

Lenke til kommentar

Du bør utvide radiusen du søker jobb i. Må man flytte så må man flytte.

Man bør ihvertfall ikke la "Her jeg holder til er det mer eller mindre umulig å få jobb" rasjonalisere at man går ledig som ung og enslig. Da er man på et farlig spor.

Lenke til kommentar

Man får ikke gjeldsordning før man har vist at man ikke klarer å løse problemet selv over tid, at man er varig ute av stand til å betjene gjelden og at gjelden er gammel.

Her snakker vi antageligvis om ny gjeld for en frisk person i begynnelsen av 20-årene. Namsmannen vil da ikke kunne hjelpe hverken med en frivillig gjeldsordning eller tvungen gjeldsordning på dette stadiet.

Kommunen derimot er pliktig til å yte økonomisk rådgivning. Ta kontakt med kundetorget i kommunen du bor i for å få kontakt med de(ofte via NAV). I tillegg så har man også sosialhjelp, men der er det også visse vilkår som må oppfylles(noe du skal få hjelp til av sosialkontoret for å finne ut av).

Lenke til kommentar

Har lyst til å foreslå verdens eldste yrke, men det skal jeg holde meg for god for.

For det første så er det aldri umulig å få seg jobb. Det er jo bare å åpne en større lokal avis så flommer det over med jobbtilbud. Dessuten er det et hav av stillinger som ikke blir utlyst. Gå fra bedrift til bedrift og hør om de har noen ledige stillinger eller trenger noe ekstra hjelp. Sommeren er jo rett rundt hjørnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...