Lucky Malice Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Som teksten sier, så ser jeg etter litt forskellige forslag på hvordan man kan gå frem for å sørge for at man får pengene sine. Kom gjerne med litt forskellige forslag, da dette kan være akutelt for flere i andre situasjoner. Jeg sa opp jobben min for ca en måndes tid tilbake, og etter utallige mail frem og tilbake fra arbeidsgiver, ser det ikke ut til at jeg får utbetalt siste lønning, overtid eller feriepenger. Jeg er usikker på om jeg burde gå igjennom en fagorganisasjon eller snakke med advokat eller politiet. Man kan vel også sende en utleggsbegjæring til namsmann? Har tidligere prøvd å få til noe igjennom min fagorganisasjon, men det tar rett og slett alt for lang tid. Er det noen som har erfering med hva som er den enkleste og raskeste løsningen på dette? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 hadde samme problem for et år tilbake..fikk verken lønn eller feriepenger. men jeg er så heldig at min onkel er advokat. han sendte et brev til sjefen min der han skrev: ..........hvis ikke min klient får lønn og feriepenger innen 24 timer så....... husker ikke helt detaljene men.. neste dag satt alt jeg skulle ha på konto =) så det enkleste ville være advokat vil jeg tro.. kanskje ikke det billigste i ditt tilfelle da. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 NAV har en side som gir råd om dette. Kortversjonen er at første steg er å sende et "påkrav", et rekommandert kravbrev der man ber om å få utbetalt lønn og feriepenger innen åtte dager, og henviser til konkurslovens § 63 og påpeker at firmaet kan bli begjært konkurs dersom firmaet ikke klarer å betale. Konkursrådet har brevmal man kan bruke i .pdf- og .odt-format. Jeg er ikke jurist, og har ikke prøvd dette selv, men det bør kunne være effektivt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Å ikke få utbetalt lønn er en særdeles trivelig situasjon. Selv løste jeg det ved at min far tok kontakt med faren til arbeidsgiver - som ikke tolererte slikt tull i en bigeskjeft til familiebedriften. Fikk utbetalt lønn noen måneder for sent, etter litt over en måned med sommerjobbing. Men vær forberedt på at det kan ta tid å få tvunget gjennom betaling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå