Gå til innhold

RuterOS med bra QoS via VMware?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å sette opp en løsning for skikkelig kraftig QoS på nettverket mitt. En løsning er selvfølgelig å kjøpe en god ruter og hive innpå DD-WRT eller tomato, men jeg snuser også på muligheten å bare bruke en billig atom-drevet maskin som en superruter. Jeg lurer også på om det kan være en brukbar idè å kjøre et slikt OS virtualisert på maskinen for å ta seg av ruterdelen mens resten av maskinen kan brukes til enkle oppgaver slik som filservere osv. Jeg skal uansett ha meg en atom/ion plattform til å fungere som NAS/filserver, så om jeg kan kombinere de to hadde jo det vært ideelt.

Så her er det jeg lurer mest på:

- Hvilket ruterOS bør jeg basere meg på? Jeg har kikket litt på ting som PFsense, og det virker å være det jeg trenger, men jeg har lite/ingen erfaring med alle de andre lignende alternativene. Hva regnes for best? Jeg ser etter enkelt oppsett av QoS, men det bør også kunne håndtere de fleste normale ruteroppgaver siden dette da i praksis hadde blitt hovedruteren i nettverket mitt.

- Hvordan fungerer det i praksis å virtualisere et slikt ruterOS? De er jo generellt sett lettdreven i forhold til CPU og minne, så den delen burde jo gå bra. Trenger jeg et par ekstra USB nettverkskort som kan dedikeres til det vitualiserte ruterOSet, eller vil dette normalt kunne håndteres bra på den måten som VMware vanligvis deler nettverkskortet uansett? Jeg ser etter erfaringer med dette i praksis om noen har prøvd det. Hvis jeg kjøpte ny dyr ruter så hadde jo det vært primært for å kunne kjøre QoS, så om jeg kan bake det gratis inn i atom serveren min jeg likevel skal kjøpe så hadde jo det vært utrolig fint (og besparende ikke minst).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...