Synpanic Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Har nå villet hatt en ny data til skikkelig gaming (sitter på laptop som er 1,5år gammel og begynner å lagge veldig mye på de seneste spillene jeg spiller mest) Trenger ikke mus/tastatur/os/optisk enhet [NYTT] Noen forslag? http://img526.imageshack.us/img526/9035/newbitmapimage3m.png Note: Fjernet SSD ettersom det er rykter om nye og forbedrede SSD'er som kommer ut til vinteren. Nåværende pris: 11 304,00 kr ink frakt. Spiller spill som: APB All Points Bulletin (GTA IV/Saints Row aktig) Mass Effect 1&2 Heroes of Newerth Far Cry 2 Rainbow Six Vegas 2 osv Vil gjerne at alt går 100% lagfritt (uten noe som helst hakking eller andre forstyrrelser) Endret 28. mai 2010 av Synpanic Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Hei. Dette ser veldig bra ut. Ville kanskje byttet ut kjøleren med en Corsair H50. Du trenger da heller ikke termisk pasta da den som følger med H50en er super. Hvis du har mulighet ville jeg kanskje ventet litt og spart opp et par tusen ekstra og da gått opp til enten et 5970 eller lagt til en SSD. Hvis ikke dette er mulig, ville jeg byttet ut XFX skjermkortet med et ASUS 5870. SSD kan du jo forøvrig legge til senere. Mvh Martin EDIT: Ville kanskje byttet ut kabinettet med dette. Endret 26. mai 2010 av Reactions Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hei. Dette ser veldig bra ut. Ville kanskje byttet ut kjøleren med en Corsair H50. Du trenger da heller ikke termisk pasta da den som følger med H50en er super. Hvis du har mulighet ville jeg kanskje ventet litt og spart opp et par tusen ekstra og da gått opp til enten et 5970 eller lagt til en SSD. Hvis ikke dette er mulig, ville jeg byttet ut XFX skjermkortet med et ASUS 5870. SSD kan du jo forøvrig legge til senere. Mvh Martin EDIT: Ville kanskje byttet ut kabinettet med dette. Corsair H50 er vannkjøling om jeg ikke tar helt feil? Er litt kresen til vannkjøling ettersom jeg ikke har komt borti det før - og bilder osv har PSU OPPÅ datan pga mangel av plass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Du trenger ikke være redd for lekasjer om det er det du tenker på. Corsair H50 er et lukket system, så du trenger ikke fylle på nytt vann heller Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Ikke lekasjer jeg tenker mest på, heller ikke om det er et lukket system. Tenker mer om portabiliteten og vekt/balanse til LAN og andre eventer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Da så, men det er vel bedre å ha en liten ting på CPU'en og en radiator festet godt en eller annen plass enn et stort beist av en cpu kjøler som henger over alle komponentene? Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Da så, men det er vel bedre å ha en liten ting på CPU'en og en radiator festet godt en eller annen plass enn et stort beist av en cpu kjøler som henger over alle komponentene? Må si jeg lo litt av den. Noen bilder av pc'er med vannkjøling? Også tenkte jeg på vannet +.+ EDIT: Skiftet handelista hvorav skjermkort = Sapphire 5870, Kjøling = CORSAIR H50 LIQUID COOLING Endret 26. mai 2010 av Synpanic Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Handlelisten forsvant. Et kjapt søk på www.google.com og på images så dukker dette : http://www.google.no/images?um=1&hl=no&tbs=isch:1&sa=1&q=corsair+h50&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai= Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Jeg kan ikke se noen handleliste, men har et par kommentarer angående CPU-kjøler. Jeg vil ikke anbefale Corsair H50 da den yter dårligere enn luftkjølere med tilsvarende pris. For eksempel gir Noctua NH-D14 over 10 grader lavere temperatur i testene hos hardware.no. (Link 1, link 2) Du finner også mye billigere kjølere som ytet på nivå med H50, for eksempel Cooler Master Hyper 212. Du trenger ikke bekymre deg for at ting kan bli ødelagt under transport. Kjølerne er festet til hovedkortet med en solid bakplate som i tillegg til å sørge for god kontakt med prosessoren fordeler trykket på en større del av hovedkortet. Men store prosessorkjølere kan komme i veien hvis du også har store kjølere på minnebrikkene og i noen tilfeller brikkesettet. Endret 26. mai 2010 av Dauemannen Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Trengst egenklig en prosessorkjøler i første omgang alikevel? Blir litt forvirret og har gått 816kr over budsjett Noen kommentarer om prosessor? Minne, HK osv Endret 27. mai 2010 av Synpanic Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Tredjepartskjøler er bare nødvendig hvis du har planer om overklokking eller bryr deg nevneverdig om støy. Du klarer deg også lenge med en CM Hyper 212 til rundt 200 kroner hvis du skal ha kjøler. Så et par kommentarer på oppsettet. Du bør legge mer penger i en skikkelig skjerm, fortrinnsvis en med IPS-panel. Se anbefaling av to billige men knallgode IPS-skjermer i denne stickyen. Har du vurdert HD 5770 i crossfire i stedet for HD 5870? Det gir bedre bedre ytelse og du sparer en god del penger. Phenom II X6 1090 er en veldig bra prosessor, men du får ikke veldig mye igjen for de tusen kronene den koster mer enn Phenom II X6 1055. Så her kan det være penger å spare. Hvorfor valgte du det kabinettet? Kabinett er til en stor grad en smakssak, men avhengig av hva du ser etter i et kabinett (design, støydemping, luftflyt) kan det være det finnes kabinetter som er mye bedre for deg. For eksempel er jeg en stor fan av Fractal Design R2 Black Pearl. Har du vurdert SSD? Når du først skal legge såpass mye penger i PC bør du i alle fall tenke på det. Hvis du bytter prosessoren til X6 1055, kvitter deg med CPU-kjøler, bytter til HD 5770 CF og kjøper Dellskjermen til 2k, har du en del penger igjen på budsjettet som du kan bruke på en 80GB Intel-SSD. Du kan også gå ned til 650W PSU og kjøpe billigere RAM-brikker (hvis du ikke skal klokke betyr hastighet på RAM veldig lite) hvis du synes det blir litt for dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Har du vurdert HD 5770 i crossfire i stedet for HD 5870? Det gir bedre bedre ytelse og du sparer en god del penger. Gir omtrent samme ytelse til en billigere penge, men til gjengjeld sitter du med dårlige mulighet for utvidelse i senere tid + crossfire/sli vil alltid være litt småbuggy + ikke alle spill støtter mer enn et skjermkort. Ikke for og hakke ned på Dauemannen, men slik at trådstarter vett om de negative sidene også. Endret 27. mai 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Alle nyere spill som faktisk trenger det støtter crossfire, og etter det jeg har forstått er det nå en ganske moden teknologi og det meste av bugs er nå borte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Alle nyere spill som faktisk trenger det støtter crossfire, og etter det jeg har forstått er det nå en ganske moden teknologi og det meste av bugs er nå borte. Ja det har absolutt blitt bedre med tiden, og sikkert alle spill sluppet de 2 siste årene har sikkert full støtte. Driverene har og blitt bedre. Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Burde jeg heller gå for AMD Phenom II 965 BE? Ram synes jeg selv er litt lite - men greit. (Kunne byttet til OCZ for like mye for en mindre pris) Går jeg for AMD PH.II 965 BE tviler jeg sterkt at jeg overklokker siden jeg aldri har vært innom det. Gir omtrent samme ytelse til en billigere penge, men til gjengjeld sitter du med dårlige mulighet for utvidelse i senere tid + crossfire/sli vil alltid være litt småbuggy + ikke alle spill støtter mer enn et skjermkort. Hva mener du med dårlig mulighet for utvidelse? Vet at noen spill ikke støtter mer enn et skjermkort. Har du vurdert SSD? Når du først skal legge såpass mye penger i PC bør du i alle fall tenke på det. Hvis du bytter prosessoren til X6 1055, kvitter deg med CPU-kjøler, bytter til HD 5770 CF og kjøper Dellskjermen til 2k, har du en del penger igjen på budsjettet som du kan bruke på en 80GB Intel-SSD. Du kan også gå ned til 650W PSU og kjøpe billigere RAM-brikker (hvis du ikke skal klokke betyr hastighet på RAM veldig lite) hvis du synes det blir litt for dyrt. Har ikke 1600mhz en merkbar forskjell innen nyere spill en 1333/1066/800? I CF anbefales +700W? Kan være jeg klokker AMD Phenom II 965 oppmot 4ghz om jeg klokker i det hele. SSD har jeg egenklig aldri tenkt på... Hvor merkbar er forskjellen? (Video?) De skjermene du linket til passer ikke til gaming i det hele. Med tanke på at innsynsvinkelen øker (ghosting), og at det går oppimot 6-8ms. Skjermen jeg selv fant syner jeg passet mye bedre til mitt bruk. (gaming) EDIT: SSD blir kanskje litt for dyrt, og det går alltid an å oppgradere Endret 27. mai 2010 av Synpanic Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Gå for X6 1055T, du. Den har turbomodus for opp til tre kjerner som gjør den kun 100mhz tregere enn X4 965 BE når bare en kjerne brukes, og mye raskere når alle seks kjernene brukes. Med dårlig mulighet for utvidelse menes at hvis du kjøper et HD 5870, kan du kjøpe et til senere og kjøre crossfire. Med to HD 5770 har du allerede brukt den muligheten. Og det er absolutt et brukbart poeng, men for de aller fleste går det uansett så lenge før man har lyst til å oppgradere skjermkort at å bytte ut er mer aktuelt enn å kjøpe et til. 1066/800 er nok litt i tegeste laget, ja. Men 1333MHz er nok raskt nok for de fleste. Minnehastighet har lite å si med mindre du skal overklokke eller kjører spesielle program som trenger raskt minne. Uansett; tok en titt på Dustin home, og du kan med fordel spare litt penger og kjøpe det billigste 1600MHz-minnet de har. Du skal ikke bry deg for mye om hvor stor PSU diverse produsenter anbefaler deg å kjøpe. De tar høyde for dårlige PSU-er som ikke klarer sin spesifiserte effekt og har derfor en god del slingringsmonn. Du kan heller bruke denne kalkulatoren som er mye mer nøykaktig. Og til sist, SSD er my raskere enn harddisker, ja. Du vil merke forskjellen på mye kortere loadingtider og oppstartstider og en generelt mer responsiv maskin. Her er videoen du etterspør, der 51 programmer åpnes samtidig på en Intel SSD (forrige generasjon) og sammenlignes med en Western Digital Raptor, som er raskere enn vanlige harddisker. Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Gå for X6 1055T, du. Den har turbomodus for opp til tre kjerner som gjør den kun 100mhz tregere enn X4 965 BE når bare en kjerne brukes, og mye raskere når alle seks kjernene brukes. Med dårlig mulighet for utvidelse menes at hvis du kjøper et HD 5870, kan du kjøpe et til senere og kjøre crossfire. Med to HD 5770 har du allerede brukt den muligheten. Og det er absolutt et brukbart poeng, men for de aller fleste går det uansett så lenge før man har lyst til å oppgradere skjermkort at å bytte ut er mer aktuelt enn å kjøpe et til. 1066/800 er nok litt i tegeste laget, ja. Men 1333MHz er nok raskt nok for de fleste. Minnehastighet har lite å si med mindre du skal overklokke eller kjører spesielle program som trenger raskt minne. Uansett; tok en titt på Dustin home, og du kan med fordel spare litt penger og kjøpe det billigste 1600MHz-minnet de har. Du skal ikke bry deg for mye om hvor stor PSU diverse produsenter anbefaler deg å kjøpe. De tar høyde for dårlige PSU-er som ikke klarer sin spesifiserte effekt og har derfor en god del slingringsmonn. Du kan heller bruke denne kalkulatoren som er mye mer nøykaktig. Og til sist, SSD er my raskere enn harddisker, ja. Du vil merke forskjellen på mye kortere loadingtider og oppstartstider og en generelt mer responsiv maskin. Her er videoen du etterspør, der 51 programmer åpnes samtidig på en Intel SSD (forrige generasjon) og sammenlignes med en Western Digital Raptor, som er raskere enn vanlige harddisker. Ser ut til at hovedkortet ikke støttet 1600mhz, men max 1333mhz.. Dermed blir det vel 1333 likevel. Synd at det nesten ikke er forskjel i pris på 1333mhz og 1600mhz ved CORSAIR Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Selv om hovedkortet ikke støtter 1600mhz RAM offisielt kan det nok kjøre ram på 1600mhz allikevel. Og uansett går det fint an å kjøre RAM på lavere frekvens enn den er spesifisert for. Altså, du kan kjøre 1600mhz-RAM på 1333, men motsatt er ikke garantert. Bare kjøp 1600mhz siden det er så liten prisforskjell. Lenke til kommentar
Synpanic Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 En ting jeg lurte på; Turbo Mode ved 1055T gir 3,3ghz på 3 kjerner. Mens PH.II 965 har 3,4 på 4 kjerner - derfor er vel 965BE ett bedre valg? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hvis du i hovedsak bruker programmer som benytter fire kjerner, er PH.II 965 et mye bedre valg enn 1055T. Tingen er derimot at det er få programmer som benytter akkurat fire kjerner. Som regel bruker et program bare en kjerne - i noen tilfeller to, eller skalerer veldig godt med flere kjerner. Drar du nytte av alle fire kjernene drar du som regel nytte av to til også. Phenom II 955 og 965 har i grunn falt mellom to stoler etter at 1055T ble lansert. Man kan enten få to ekstra kjerner til nesten samme prisen, eller kjøpe en langt billigere dobbel- eller trippelkjerne hvis man ikke trenger flere kjerner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå