Gå til innhold

MSM, CMO, DLPA, Bromelain mot hodepine

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter noe som kan hjelpe mot hodepine. Jeg har funnet endel tilskudd som alle skal ha "mirakuløse" effekter. Men det er jo slett ikke sikkert at de virker, så jeg lurer på om noen har noen kvalifiserte gjetninger eller har prøvd noen av disse.

MSM (Methylsulfonylmethane)

MSM skal visstnok ha en betennelsesdempende effekt. Men når jeg leser litt rundt om kring finner jeg ikke noe som kan underbygge dette på en skikkelig måte. Det eneste er at det selges til bruk på travhester, men om det taler for eller imot skal jeg ikke si.

CMO (Cetyl myristoleate)

Dette virker lovende. Oppfunnet av en forsker som forsket på artritt. Senere fikk forskeren selv artritt, og legene klarte ikke å kurere ham. Men jammen kurerte han seg selv med CMO.

DLPA (DL-Phenylalanine (DLPA))

Skal visstnok ha en smertestillende effekt.

Bromelain

Skal virke betennelsdempende. Virker ganske veldokumentert.

Er det noen som vet om noen av disse virker?

Og ikke si at jeg skal drikke mer vann, jeg drikker allerede nok.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være forskellige ting som påvirker her, men en plass må man begynne.

Har du vært til lege og fått tatt blodprøve / tester ?

Har du fått diagnostisert at du sliter med betennelse eller bare vet du det eller antar det ?

Hvor i hodet er det du merker hodepinen og har du noen andre medisinske problemer du tror det er relatert til eller noe du har mistanke om?

Har du fått sjekket blodsukker og blodtrykk ?

Gjorde en god del research til en annen kar som slet med Hortons. Det er sikkert en del tips å hente her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1086715

Av de tingene du nevner kjenner jeg til MSM og Bromelain, men ikke til direkte behandling av hodepine.

Reguleringen av rene aminosyrer er streng i Norge hvis du skal bestille det som kosttilskudd, så fenylalanin må du ta opp med lege med mindre du vil hoppe igjennom ringer for å få tak i det. Spis heller ting som inneholder balansert protein, evt vurder f.eks et godt (høvelig prefordøyd) proteinpulver som wheytech fra proteinfabrikken for å se om du sliter med å fordøye protein.

CMO kjenner jeg ikke til.

Det første jeg ville prøvd er 400 mg magnesium pr. dag, gjerne sammen med fornuftige doser B-vitamin complex og en god dose Omega-3 (virker også betennelsesdemptende), ellers så er det jo viktig med et godt og balansert kosthold, litt bevegelse i skrotten og nok søvn / lite stress.

Hvis du får i deg lite fosfolipider så kan du vurdere Lecithin.

Lenke til kommentar
Har du vært til lege og fått tatt blodprøve / tester ?
Har vært til de beste spesialistene og spist meg gjennom "hele" felleskatalogen.

Har du fått diagnostisert at du sliter med betennelse eller bare vet du det eller antar det ?

Jeg vet det. Jeg har en autoimmun sykdom (dvs. betennelse) og hodepinen er kronisk/transformert migrene, og migrene har med betennelse å gjøre.

Hvor i hodet er det du merker hodepinen og har du noen andre medisinske problemer du tror det er relatert til eller noe du har mistanke om?
Hodepinen er litt på siden foran. Ja, jeg har noen andre medisinske problemer det er relatert til, men det er dessverre ikke bare å fikse. Men det er under kyndig legebehandling.

Har du fått sjekket blodsukker og blodtrykk ?
Blodtrykk er normalt (120/70). Blodsukker (fastende) ble sjekket en tid tilbake, og var 5.6 (normalt).

Gjorde en god del research til en annen kar som slet med Hortons. Det er sikkert en del tips å hente her; http://www.diskusjon...owtopic=1086715
Skal ta en titt der, selv om Hortons er noe annet.

Det første jeg ville prøvd er 400 mg magnesium pr. dag, gjerne sammen med fornuftige doser B-vitamin complex og en god dose Omega-3 (virker også betennelsesdemptende)
Har prøvd 600mg magnesium per dag, det hjalp litt, men tok ikke bort hodepinen. Nå tar jeg litt magnesium når jeg kjenner jeg trenger det (kjenner det på måten det gjør vondt på). Omega 3-6-9 tar jeg daglig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...