heh115 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei. Jeg har et problem angående frikort (39 990 skattefrie kroner i året pga under 18 år). Jeg har en fast jobb (ca 4 timer i uken) og har fått ett frikort på som gjelder hele summen (39 990). Til sommeren har jeg fått to jobber til, så jeg skulle ha splittet korte i tre. (ikke like store deler) Jeg spurte sjefen min om hun kunne gi meg en kopi av frikortet. Så måtte hun sende en epost til overfirmaet som deler ut lønnen min, men de kunne ikke sende det pga at frikortet jeg har bare kunne brukes på ett firma. Spørsmål: - Hvor mange jobber har jeg lov til å ha siden jeg er under 18, men over 16. - Hvordan får jeg splittet kortet i tre? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 1: Du får ha så mange jobber du vil. 2: Det er det ikke sikkert du gjør, men du kan jo prøve å bestille hos skatteetaten. Evt. får du få et med 5% trekk, pengene får du jo igjen uansett. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Litt off-topic: Er det slik at man må skatte mer enn vanlig, dersom man har frikort, og overgår frikortgrensen? Er det ekstra høy skatt på inntekt som overstiger frikortgrensen? Eventuelt noe sted jeg kan finne informasjon om dette? Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Hvis du overgår grensen på frikortet vil du betale 50% skatt. Du kan før eller etter at du har gått over grensen på frikortet bestille et normalt skattekort, men du risikerer å måtte betale tilbake på skattten senere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Hvor mye skatt du betaler avhenger av hvor mye du tjener, og hva du har av fradrag. Hvis vi ser bort i fra fradragene, så er det kun én ting som bestemmer hvor mye skatt du betaler, og det er hvor mye du samlet tjener dette året. Det har INGENTING å si hva skattekortet ditt sier, eller om du har brukt frikort. Det er bare forhåndsinnbetaling av skatt, alt blir ut- og motregnet neste år og du vil da enten få igjen på skatten eller få en baksmell. Hvis du plutselig ser at du kommer til å gå opp i lønn, går du inn på skatteetaten.no og bestiller nytt kort, og gir "kalkulatoren" der alt den ber om av info, så ordner det seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå