TraktorBolla Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Jeg og faren min har investert i ny traktor, og planen er at jeg skal jobbe med den for å få inntekt på den. Pappa er selvstendig næringsdrivende, men vil ikke "ansette" meg, fordi det vil bli for mye utgifter for han. Jeg er bare 17 år, og det jeg lurer på er om jeg må være selvstendig næringsdrivende, eller finnes det en annen løsning? Er det aldersgrense for å være selvstendig næringdrivende? Endret 26. mai 2010 av TraktorBolla Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Gratulerer med ny "invistering". Hva er du skal gjøre med denne traktoren? Lenke til kommentar
TraktorBolla Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Gratulerer med ny "invistering". Hva er du skal gjøre med denne traktoren? Takk for det Jeg skal drive med brøyting om vinteren, våronn og skuronn om vår/høst. Diverse småjobber med ved osv året rundt, kjøre for folk som spør meg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Du må nok være myndig for å kunne stå ansvarlig for eit enkeltpersonforetak, her kan du for øvrig lese kva altinn skriver om dette: enkeltpersonforetak Om det kun er småjobber, så kan du motta opp til 4000 kroner per år i lønn fra kvar enkelt arbeidsgiver utan å måtte skatte for desse inntektene. Rekner med at det også finnes ei maks grense for kor mange arbeidsgivere du kan ha eller kor mykje du samla sett kan motta i skattefri inntekt, men det har eg ikkje oversikt over. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Trodde det var 40 000 i året? (totalt) Og det er ikke fra ver enkelt arb. giver. Og fordet om det ikke koster arb. taker skatt, er det flere utgifter som ferie penger og pensjon som koster arb. taker. Og om han skal ha ansatte, må han inn med regnskaps fører, for å kjøre lønnen. Det er sikkert flere utgifter også Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er 4000kr i året du kan tjene skattefritt fra kvar enkelt arbeidsgiver, men det er mulig at maksgrensa for total skattefri inntekt ligg på 40 000kr. Skal trådstarter ha ansatte og styre med feriepenger og liknande så må han være registrer som eit foretak og då må han være myndig. Slik som eg ser det så er det nok det å basere seg på slik småjobbing som er den mest realistiske alternativet til trådstarter fyller 18 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå