Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Polo 1.2 03 ESP Henger seg opp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Polo 1.2 2003 modell.

Problemene startet i fjor sommer. Da opplevde jeg sporadisk at ESPen tilsynelatende henger seg opp. Dvs. at ESP-lampen i dashbordet begynner å lyse.

Problemet forsvant i vinter, og ESPen fungerte tilsynelatende helt fint. Dvs. at den arbeidet.

Nå som det har begynt å bli sommer, så er problemet kommet tilbake.

Det virker altså som om det er temperaturrelatert, kanskje bare en føler som er litt amokk?

Noen som kjenner til problemet, og evt. hva en utbedring koster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være hva som helst, veldig enkelt. Det er ingenting du kan gjøre selv for å feilsøke det.

Jeg hadde et tilsvarende problem på forrige bilen min. Merkeverksted fant ikke ut hvorfor. Det var et Bosch ABS 5.7-system, og det er endel andre biler som har vært levert med samme system. Det var bare helt tilfeldig når den startet, og det var faktisk slik at den fungerte bedre når det var kaldt. Jeg vet bl.a at de byttet sensoren i rattet, og den ble noe bedre av det, men det kan likegodt være fordi feilen ble forstyrret.. kan være hvor som helst egentlig. Det siste jeg fikk beskjed om var at de ikke kunne finne feilen pga feilkode ikke ble lagret, og jeg måtte komme innom med bilen mens feilen var der (altså ikke slå av tenning etter at lyset begynte å lyse), desverre gikk ikke det veldig greit for min del ettersom jeg ikke brukte bilen særlig i åpningstiden til verkstedet.

Disse systemene er veldig følsom på feil. Hvis det er det minste feil noe sted kobles det helt ut slik som du beskriver for å hindre at systemet korrigerer noe som ikke skulle vært korrigert, og lignende.

Du har følgende deler som kan være feil på:

- Hjulsensorer (ville sansynligvis koblet ut ABSen samtidig, da det er samme systemet)

- Rattsensor

- Rotasjons/aksellerasjonssensor (elektroniske sensorer som står montert et eller annet sted for å måle bilens bevegelser)

- Styreenhet

- Hydraulikkenhet

- Bremsetrykksensor (gjelder samme som førstnevnte ang. ABS)

- Motorstyring (kommuniserer med ABS-styreenheten, bl.a for å formidle gasspedalposisjon og lignende)

- Kabling mellom alt

Man kan egentlig se helt bort fra å forsøke å finne slike feil selv, med mindre man kan utstyr for å diagnosere det (holder ikke med EOBD-leser).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...