Gå til innhold

Kjøp av ny SSD, hjelp til valg:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TRIM er viktig fordi det meget sterkt reduserer (nesten eliminerer) ytelsestap over tid fordi den kan "rydde opp etter seg" på disken mens den brukes enkelt forklart. Husk at du må ha et OS som støtter trim for at det skal ha noen hensikt, sik som windows7 for eksempel.

Disken har støtte for TRIM seg jeg via google, men visstnok ikke alle kom med den firmwaren ferdig på disken slik at noen må firmware oppgraderes for å få funksjonen. Det står på komplett at dette er gen2 (generasjon 2), så det er mulig denne allerede har den oppdaterte firmwaren, men jeg har ikke researchet dette videre.

Å oppdatere firmware er ikke vanskeig, bare følg instruksjonene her:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=83708&utm_source=Corsair&utm_medium=PressRelease&utm_content=HomeLink&utm_campaign=PSeriesTRIMLaunch

ta din tid og les gjennom det nøye, så er det ikke så mye galt du kan risikere å gjøre. er du usikker så spør først.

Husk at firmware oppdateringen sletter disken, så ideelt sett bør du firmware oppdatere før du begynner å bruke disken. (eller sjekke at det er siste firmware, hvilket er mulig som sagt).

-Stigma

han sier han allerede har bestillt, men ja, det er en disk som er sterkt annbefalt av de fleste.

-Stigma

Lenke til kommentar

Altså Corsair og Intel diskene er relativt like, men Corsair har mye høyere skrivehastighet. Lesehastigheten er derimot nesten like. Jeg gikk for en Intel SSD, men jeg tror nok ikke det blir for gæli med den der heller :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Må en oppdatere firmware på intel gen2 diskene også?

Jeg liker og anbefale og oppgradere firmware på alt du eier, er som regel noe godt bak hver en firmware oppdatering, so why not, vist det kan forbedre produktet ditt.

Hadde gått for Intel-disken vist du har mulighet, litt tregere skrivehastighet, som ikke akkuratt er så altfor nødvendig, men billigere pr. GB vil jeg tro (uten og ha reknet noe spesielt på det :whistle: )

Edit: men nei, du må ikke oppdatere firmware.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

veldig OT men jeg må bry meg.

Hvorfor bruker alle (veldig mange i hvertfall) på dette forumet ordet "vist"?

Kjøp denne,vist du kan avbestille..
vist det kan forbedre produktet ditt.

Hadde gått for Intel-disken vist du har mulighet

Hva skjedde med gode gamle hvis?

han sier han allerede har bestillt, men ja, det er en disk som er sterkt annbefalt av de fleste.

Han kan jo benytte seg av 14 dagers lovpålagt angrerett. Må betale porto for retur seff, men er uansett mulig å avbestille/returnere varen.

Har selv bestilt Intel's 80GB SSD :)

Lenke til kommentar

Man må ikke (usikker om TRIM er støttet i all firmware på gen2-disker). Jeg har nettopp kjøpt en slik intel gen2 disk og oppdatert firmware. Intel har ISO-bilde som du brenner ut på en CD. Denne er bootbar og lar deg oppdatere firmware ganske greit. Det var litt kluss å finne disken etter boot fra CD, men det har med BIOS-innstillinger å gjøre (non-AHCI, non-RAID, husker ikke helt).

Når det gjelder anbefalning av SSD, så er det slik at pr. idag så er intel gen2-disker meget gode og kommer bra eller best ut i fleste tester. SSD er fortsatt en ung teknologi, så ikke bli snytt hvis disken plutselig skulle bli "sucky" ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

veldig OT men jeg må bry meg.

Hvorfor bruker alle (veldig mange i hvertfall) på dette forumet ordet "vist"?

Kjøp denne,vist du kan avbestille..
vist det kan forbedre produktet ditt.

Hadde gått for Intel-disken vist du har mulighet

Hva skjedde med gode gamle hvis?

Skal ikke nekte for at rettskrivingen min ikke er noe spesielt god, men jeg tror nok jeg blir forstått og det er ikke materielle som blir publisert på samme måte som en artikkel, så det er vel ikke så viktig?^^

"Vist" er dessuten e dialektsyke her i Sandnes/Stavanger området. :yes:

Lenke til kommentar

Man må ikke (usikker om TRIM er støttet i all firmware på gen2-disker). Jeg har nettopp kjøpt en slik intel gen2 disk og oppdatert firmware. Intel har ISO-bilde som du brenner ut på en CD. Denne er bootbar og lar deg oppdatere firmware ganske greit. Det var litt kluss å finne disken etter boot fra CD, men det har med BIOS-innstillinger å gjøre (non-AHCI, non-RAID, husker ikke helt).

Når det gjelder anbefalning av SSD, så er det slik at pr. idag så er intel gen2-disker meget gode og kommer bra eller best ut i fleste tester. SSD er fortsatt en ung teknologi, så ikke bli snytt hvis disken plutselig skulle bli "sucky" ;-)

Det er TRIM støtte jeg er ute etter selvsagt. Har bestilt en Intel 160 gen2 disk, men har ikke lest meg opp på firmware oppdateringer enda. Regner med at jeg finner det jeg trenger på Intels hjemmeside.

Lenke til kommentar

Det er TRIM støtte jeg er ute etter selvsagt. Har bestilt en Intel 160 gen2 disk, men har ikke lest meg opp på firmware oppdateringer enda. Regner med at jeg finner det jeg trenger på Intels hjemmeside.

Det begynner å bli en del måneder siden Intel kom med firmware til gen2 X25-M med TRIM støtte så det er vel ikke utenkelig at nye disker som selges nå allerede har TRIM-støtte.

Lenke til kommentar

Alle Intel's X18/X25-M Gen2 disker har TRIM, uansett firmware-versjon. Den ene firmware-oppdateringen som har kommet til Gen2-diskene, har med helt andre ting å gjøre, den rettet opp et relativt sjeldent kompabilitetsproblem.

Edit; Rett skal være rett; Alle X18/X25-M Gen2 diskene som er i salg nå, for å være helt korrekt. Det var et problem med firmware'n i de aller første som kom i salg, men disse ble trukket tilbake, og de som hadde kjøpt dem fikk en firmware oppdatering, som rettet opp feilen. Etter det har alle Gen2'er TRIM-støtte. Firmware skal enten være 2HA eller 2HD; begge har TRIM. 2HD rettet opp et lite kompabilitetsproblem.

Intel har planlagt en ny oppdatering av sine SSD'er i 4.de kvartal dette år, forøvrig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er alltid nyere og bedre ting på gang, uansett hva det dreier seg om ;)

Man kan vente og vente og vente seg ihjæl på sånt.

Vil du ha SSD nå, så kjøp nå. Det gjelder å finne den som yter best/er best på pris-ytelse i øyeblikket.

I så måte bommer man ikke fælt om man velger en Intel X25-M. Men som sagt; Intel kommer med avløsere for sine SSD'er i 4.de kvartal ... hvis du vil vente. Det er snakk om 100/200/300 Gb disker, hvis jeg ikke husker feil.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vil anbefale alle som er interresert i SSD å lese 1.posten i SSD-tråden. Mye av det som står her er mer enn hva den "vanlige" ønsker å vite, men under punkt 2 får man vite bl.a. hva TRIM er, og under punkt 5 får man noen anbefalinger, som oppdateres etter behov, og som fremdeles er gjeldende.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

For de som lurer. SSD-er er fantastiske, hvertfall Intels gen2. Men det kjipeste er plassen. 80 GB forsvinner fort, bare en windows 7 installasjon tar ca 15-20 % av dette. Windows 7 er anbefalt også, slik at TRIM støttes på en enkel måte (men harddisken må også støtte det!) og at defrag og superfetch deaktiveres automatisk.

Vil en ha kjapp loading i spill så tar jo mange moderne spill 8-10 GB eller mer. Jeg nevnte det tidligere i tråden, det er en ung teknologi. Er man en gamer så blir det stress å være selektiv på det som installeres. Alternativet er jo å installere på "spinnedisken", men da mister du den kjappe loadinga.

Dette er min lille erfaring til nå. Håper det dukker opp større disker i år eller til neste år. Kan jeg kjøpe ny og la bærbaren få SSD-en jeg bruker i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...