tha_lode Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg snakket med noen på lydavdelinga til NRK i går som fortalte meg at ESC skulle sendes i 5.1 Men når jeg skrudde på så kom det bare vanlig stereo. Er det hos meg feilen sitter? Digitalt bakkenett--> Grundig PVR --> Optisk inn i Harman/Kardon Surround forsterker. Sjekket på forhånd at Grundigen var innstilt på 5.1 lyd Forsterkeren min takler alle 5.1 strømmer som kommer ifra DVD spilleren min og HTPCen min, så jeg tror ikke det var der det buttet. Hva tror dere? Kjør debatt! Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg snakket med noen på lydavdelinga til NRK i går som fortalte meg at ESC skulle sendes i 5.1 Men når jeg skrudde på så kom det bare vanlig stereo. Er det hos meg feilen sitter? Digitalt bakkenett--> Grundig PVR --> Optisk inn i Harman/Kardon Surround forsterker. Sjekket på forhånd at Grundigen var innstilt på 5.1 lyd Forsterkeren min takler alle 5.1 strømmer som kommer ifra DVD spilleren min og HTPCen min, så jeg tror ikke det var der det buttet. Hva tror dere? Kjør debatt! NRK sender ikke diskret 5.1 lyd men de kan godt ha brukt en Prologic II koder for å gi 5.1 lyd over vanlig stereo. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 NRK sender ut alt i både HD og SD videokvalitet, samt 5.1 lyd ja Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Jeg ringte kundeservicen deres, og der var et en kar som fortalte at de ikke hadde rukket å oppgradere utstyret sitt enda. De hadde håpet å rekke 5.1 sendinger til ESC, men infrastrukturen er ikke klar enda... sa han. SVT har visstnok ekte 5.1 på noen ting. Ueland: Er du sikker på at det er diskret 5.1 de sender? Og ikke prologic kvasi surround? Forøvrig: Morsomt nok så oppgraderte min Grundig PVR seg i dag, og plutselig står det DTS på forsterkeren min, og alle seks høytalerne er "markert". Men det er bare lyd på høyre og venstre foran, så det tyder definitivt på at det er vanlig stereo som kommer med tvstrømmen. Endret 27. mai 2010 av tha_lode Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Artikkel om dette i TU i dag: Ingen surround i Norge Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 What? NRK sier jo det motsatte her: http://www.nrk.no/kultur_og_underholdning/1.7139054 http://www.kampanje.com/medier/article578388.ece Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Blåbær: I artiklene du linket til står det bare om HD. Ikke surround. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Ueland: Er du sikker på at det er diskret 5.1 de sender? Og ikke prologic kvasi surround? Har bare fått med meg at alt sendes i "topp kvalitet" fra Fornebu, tror ikke jeg skal traske innom produksjonsbussene akkurat nå og trippelbekrefte Men selv om NRK sender alt i topp kvalitet fra Fornebu hjelper det jo ikke om kanalene som sender det igjen igjen støtter kvaliteten.. For de som liker teknisks stæsh: http://www.nrk.no/programmer/tv/melodi_grand_prix/1.7136623 Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 Referer til samtalen jeg hadde med NRK kundeservice. Ingen surround før til neste år. De struper sikkert inn til 2.0 etter at 5.1 mixen er sendt ut av produksjonsbussen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå