Gå til innhold

2 stykk på en hybel?

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne tråden, men de som driver med noe utdanning har sikkert erfaringer med hybler :p

Jeg skal egentlig i kollektiv med noen venner, men om det ikke blir noe av, så vil jeg ha noen andre planer i bakhånd. Jeg har kikka litt på hybler på finn.no, og jeg og kjæresten min vil gjerne bo sammen. Vi sover jo gjerne i samme seng, så det er liksom ikke noe vits for oss å leie ett rom hver.

Går sånt bra? At jeg og han leier et rom, la oss si det koster 4000 i mnd, og kan da spleise på leia? Eller kommer det an på hvem som leier ut, hva han vil liksom? Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okej! da får man vel ringe og spørre.

Men om vi da leier hvert våres rom, han skriver under på det ene rommet, og jeg på det andre... og la oss si jeg ender opp med å sove på rommet hans, og rommet mitt står tomt.. så kan jeg vel bruke det til akuratt det jeg vil da, siden det er jeg som leier det?

Tenker på å kunne bruke det som sy-rom da!

edit: åja, eller... man FÅR IKKE LOV til å sove 2 stk på ett rom?

Endret av kaolla89
Lenke til kommentar

kaolla89:

Det er ikke verre enn å spørre utleier om det er iorden at kjæresten din bor på hybelen sammen med deg. Sier han ja, er jo alt greit.

Husleieloven § 7-1 er også av interesse: Den sier at "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin (...) samboer."

Hvis kjæresten din ikke er å regne som samboer, kan utleier nekte, men ikke uten videre: Han kan bare nekte hvis "[kjærestens] forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket."

Lenke til kommentar

Litt off topic, men jeg tror jeg ville ha prøvd å få en hybel med en viss størrelse selv om det blir noe dyrere enn 4000 kroner. Selv om det er kjæresten din er det greit å ha litt plass.

Og iforhold til saken, bare ring dem opp og si at du er interesert i hyblen deres og så spør dem om det er greit at samboeren bor der. Hvis ikke, ring opp noen flere. I tilegg, ikke finn deg en hybel før du har fått avklart om du skal bo i kollektiv eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvis kjæresten din ikke er å regne som samboer, kan utleier nekte, men ikke uten videre: Han kan bare nekte hvis "[kjærestens] forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket."

Han kan velge noen andre istedenfor, og hvis du utfordrer han kan han gi en annen unnskyldning.

Det er nok å foretrekke å finne en utleier som synes det er greit at de bor sammen på hyblen. Samboere er uansett mye tryggere, fordi de oppfører seg mer voksent og skaper mindre problemer, så jeg ser ikke hvorfor det skulle være et problem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kjæresten og jeg bodde omtrent sammen på hans 15m2 mens vi enda hadde et avstandsforhold. Det vil si at jeg reiste nedover til han hver uke og pendlet vel mer eller mindre til han. Ikke at det var helt lov, men det gikk nå. Skal sies, ble ganske lei av å gå oppå hverandre, for det er ikke så mye man får gjort når det er så trangt.

Lenke til kommentar

Hehe!

Men nå bodde jeg vel strengt der, siden jeg reiste til Oslo for å jobbe på tirsdager, dro nedover til ham på onsdagen, bodde der fram til mandagen eller tidlig tirsdag og reiste ned igjen. Så jeg vil vel strengt tatt si at jeg bodde der. Uansett var det ikke lov å ha besøk mer enn én uke sammenhengende, og så mye som jeg var der var det vel veldig i grenseland.

Lenke til kommentar

ja, nei ifølge han som har tatt ansvaret for det huset vi skal leie, så får han vite det på mandag. så jeg har god tid. men han er litt surr og sier ikke ifra til oss om hvordan det går med mindre vi maser høl i huet på han nærmest :p så trur det går greit.

men uansett greit å ha noen tanker i bakhånd.

ja det er nok ikke verre enn å ringe. Men kjedelig å ringe rundt til sinnsykt mange hvis alle sier nei. Vet ikke hvor lett det er å få seg hybel uansett...

Ja det er jo forskjell på å bo og sove :p Tviler på at huseier går sjekk-runder for å sjekke at folk sover der dem skal...

Om det er trangt trur jeg ikke er noe problem om det også er stue og kjøkken i kollektivet. Har bodd på rom med typen på folkehøgskole, og det var knøttlite! Men gikk bra. Skal jo bare sove der/game/slappe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...