Gå til innhold

Ny datamaskin til hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet frem til at det er på tide å kjøpe ny datamaskin.

Maskinen skal brukes til vanlig hjemmebruk, dvs. "surfing" på nettet, litt tekstbehandling, og litt spilling. Jeg bruker også Virtualbox endel. Jeg vil ha en maskin som ikke blir for langsom med det første, samtidig som jeg ikke vil bruke så mye penger på dette.

Jeg har allerede satt sammen to handlekurver, og vil gjerne ha innspill på om de kombinasjonene med hardware jeg har valgt er fornuftige.

Maskin nr. 1: (AMD Athlon II X4 635): https://prisguiden.no/profil/lister/115161

Maskin nr. 2: (Intel i5 750): https://prisguiden.no/profil/lister/115174

Vil understreke at jeg bare skal ha en av disse maskinene. :)

Strømforsyning, harddisk og kabinett tar jeg fra maskinen jeg har nå.

Jeg har valgt å satse på et skjermkort fra NVidia, da ATI har dårlige Linux-drivere (det var iallefall slik for et par år siden).

Vil maskinen i handlekurv nr. 1 være god nok til mitt bruk? Bør jeg bytte ut prosessoren med f.eks. en Phenom II X6, eller bør jeg gå for i5-oppsettet?

Er skjermkortet greit til f.eks. Crysis med middels detaljer, i f.eks. 1440x900? Hvordan vil det være i andre, litt nyere spill?

Jeg har allerede en CPU-kjøler, som visstnok skal passe på AM2-sokler (jeg har i dag socket 478). Vil denne også passe på en AM3-sokkel? Det er en ZALMAN CNPS9500A.

Håper dere kan hjelpe meg, og takker på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første oppsettet ditt er sikkert mer enn bra nok. Ser ikke helt poenget med 6 kjerner cpu enda da få programmer støtter det.

Har selv en maskin med 1gb versionen av Gts 250 og kjører crysis på en mellomting av medium og high settings i 1680x1050. Det med en vesentlig svakere cpu enn de du vurderer.

Hvis du er opptatt av en rask maskin til surfing, små programmer osv så hadde jeg lagt de pengene du sparer ved å velge Athlon 435 i en Intel 40gb ssd. det er helt utrolig hvor raskt maskinen reagerer med en slik. Den ligger på ca 800kr og er verdt hver eneste en :w00t:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...