Roug Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei, har bæsja på leggen. Er ikke sikker på om det er riktig sted å poste, men here goes... 20.Mai kjøpte jeg en Acer Aspire 5738ZG den fungerte ikke som den skulle. Den restarter veldig ofte 2 - 3 ganger i løpet av 1 time, i går fant jeg ut at jeg ville se om det kunne være hardisken som ikke fungerte så jeg byttet den, det hjalp ikke, ringte elkjøp i dag for å høre hva jeg kan gjøre da det bare er 6 dager siden jeg kjøpte den. De sa jeg måtte kontakte acer kundesenter, snakket med en mann der, alt gikk bra fram til jeg sa at jeg hadde byttet hardisk, da sa han at garantien er gått, det var ikke lov å bytte hardisk. Info at jeg byttet får å se om jeg kunne rette problemet, dessutten var det ingenting på baksiden som kunne tilsi at det jeg gjorde var galt, da hadde jeg selvsagt ringt de først. Han sa jeg måtte kontakte elkjøp igjen å høre, så jeg reiste inn til byen å snakket med support, han sa at det står i bruksanvisningen at man bryter garantien vist man bytter hardisk. (Det er det dummeste jeg har hørt, hvem leser igjennom hele bruksanvisningen), hadde holdt med en lapp på baksiden som er ganske normalt fra andre lev. Han sa de kunne ta den inn å se på den vist jeg satt inn den gamle harddisken men han lovte ingenting, synes det er sykt at jeg kjøpte en defekt maskin for 6 dager siden å jeg får ikke en ny med en gang da den var ødelagt da jeg fikk den. Hvilken rettigheter har jeg her, vist jeg i det heletatt har noen? Synes det var veldig dårlig merket ang garantien, det vil si ingen merking i det hele tatt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei, har bæsja på leggen. Er ikke sikker på om det er riktig sted å poste, men here goes... 20.Mai kjøpte jeg en Acer Aspire 5738ZG den fungerte ikke som den skulle. Den restarter veldig ofte 2 - 3 ganger i løpet av 1 time, i går fant jeg ut at jeg ville se om det kunne være hardisken som ikke fungerte så jeg byttet den, det hjalp ikke, ringte elkjøp i dag for å høre hva jeg kan gjøre da det bare er 6 dager siden jeg kjøpte den. De sa jeg måtte kontakte acer kundesenter, snakket med en mann der, alt gikk bra fram til jeg sa at jeg hadde byttet hardisk, da sa han at garantien er gått, det var ikke lov å bytte hardisk. Info at jeg byttet får å se om jeg kunne rette problemet, dessutten var det ingenting på baksiden som kunne tilsi at det jeg gjorde var galt, da hadde jeg selvsagt ringt de først. Han sa jeg måtte kontakte elkjøp igjen å høre, så jeg reiste inn til byen å snakket med support, han sa at det står i bruksanvisningen at man bryter garantien vist man bytter hardisk. (Det er det dummeste jeg har hørt, hvem leser igjennom hele bruksanvisningen), hadde holdt med en lapp på baksiden som er ganske normalt fra andre lev. Han sa de kunne ta den inn å se på den vist jeg satt inn den gamle harddisken men han lovte ingenting, synes det er sykt at jeg kjøpte en defekt maskin for 6 dager siden å jeg får ikke en ny med en gang da den var ødelagt da jeg fikk den. Hvilken rettigheter har jeg her, vist jeg i det heletatt har noen? Synes det var veldig dårlig merket ang garantien, det vil si ingen merking i det hele tatt. garantien trenger de ikke merke på pcen, det holder å sette den i brukermanualen, men uansett så er det bare å sette inn original disk og reklamere på den. du kan selv velge om du vil reklamere til Elkjøp eller Acer. min erfaring sier at Elkjøp krangler minst Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Eg ville vel først sjekka om det sto at du bryt garantien ved å bytte harddisk. Ut frå det eg les har du kun fått beskjed om dette, og ikkje sjekka det sjølv. Uansett, garantien har du ikkje bruk for, då du framleis har reklamasjonsretten, som er lovfesta. Så lenge det er ein feil på produktet, og dei ikkje kan påvise at dette skuldast at du bytta harddisk (eller annan unormal bruk), får du fiksa denne maskina utan kostnad. Dette er ikkje noko dei bare kan anta, særleg ikkje sidan maskina er såpass ny, dei må bevise det. Så, putt i den gamle harddisken, gjenopprett maskina til standardinnstillingar, stadfest at problemet framleis er der, og lever den inn. Demonstrer gjerne problemet i butikken før du leverar den. Endret 26. mai 2010 av enixitan Lenke til kommentar
MrL Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Så og si alle produkter du åpner og fikler med bryter du garantien på, sånn er det bare. Det er heller ikke noen grunn til at du skal åpne og fikle med den nettopp fordi Elkjøp vil gi deg enten enn ny PC eller reparere det, sålangt du ikke har gjort noe tull selv som du har i dette tilfellet desverre. Men det beste du kan gjøre nå er å bytte tilbake til den gamle hardisken, holde kjeft om at du har tuklet og håpe på det beste, sier du hva du har gjort kan de nekte å gjøre noe med det. 1 Lenke til kommentar
Roug Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Har allerede sagt hva jeg har gjort, men har da slettet den system gjennoprettingsmuligheten da jeg installerte windows 7 ultimate, ja jeg har da reklamaskjonsrett, jeg vil ha ny maskin ikke at de skal reparere den jeg har fått, sist gang de skulle "reparere" en mobil jeg hadde kjøpt hos de, ente det med at jeg fikk ny etter 3 måneder venting, da gikk pappa dit og skjelte de ut:P når jeg var i militæret. Endret 26. mai 2010 av Roug Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Uansett, garantien har du ikkje bruk for, då du framleis har reklamasjonsretten, som er lovfesta. Så lenge det er ein feil på produktet, og dei ikkje kan påvise at dette skuldast at du bytta harddisk (eller annan unormal bruk), får du fiksa denne maskina utan kostnad. Dette er ikkje noko dei bare kan anta, særleg ikkje sidan maskina er såpass ny, dei må bevise det. Så, putt i den gamle harddisken, gjenopprett maskina til standardinnstillingar, stadfest at problemet framleis er der, og lever den inn. Demonstrer gjerne problemet i butikken før du leverar den. +1. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Skal ikke være noe problem å reklamere på en laptop selv om du har skiftet harddisk. Men jeg må få legge til at det ikke var så veldig lurt å fjerne gjenopprettingspartisjonen... Lenke til kommentar
Otern Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 elkjøp kan kan nekte deg 30dagers retur vist de ønsker det når du har fjernet Recovery partisjon grunnet at de må bestille nytt recovey kitt og betale for dette. er den defekt så vil du mestsannsynlig få en ny pc uansett. Lenke til kommentar
Roug Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 elkjøp kan kan nekte deg 30dagers retur vist de ønsker det når du har fjernet Recovery partisjon grunnet at de må bestille nytt recovey kitt og betale for dette. er den defekt så vil du mestsannsynlig få en ny pc uansett. Ok, så jeg burde bare sette inn den gamle harddisken igjen uansett og installere windowsen som høre med å dra til butikken, jeg kan vel bestille den recovery kitten da? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Har ikke lest alle svarene, men har vært rettslig kjennelse på at garantien ikke brytes ved bytte av smådeler som f.eks. harddisk, minnemoduler og batteri. Dette gjelder både stasjonære og bærbare maskiner. Edit: selvfølgelig gjelder ikke det for selve delen (i ditt tilfelle disken) om du ikke har originaldelen i når den sendes til rep. Endret 26. mai 2010 av Eksentron Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Har ikke lest alle svarene, men har vært rettslig kjennelse på at garantien ikke brytes ved bytte av smådeler som f.eks. harddisk, minnemoduler og batteri. Dette gjelder både stasjonære og bærbare maskiner. Edit: selvfølgelig gjelder ikke det for selve delen (i ditt tilfelle disken) om du ikke har originaldelen i når den sendes til rep. sikker på at du ikke mener Reklamasjonen? retten kan vel ikke bestemme en ordning som ikke er strt av lov ut over det at den må være bedre en reklamasjon(på minst et område vel) for å kunne kalles garanti Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Mente selvfølgelig reklamasjonen, takker for korreksjonen. Gjelder like fullt for TS. Lenke til kommentar
Roug Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Ok, så du mener jeg kan dra på butikken å få en ny maskin, så lenge jeg setter hardisken tilbake igjen? fant forresten ut at jeg kan lage en recovery partition selv Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Tja, om ikke ny maskin kan du i alle fall få sendt den til rep. Tviler på at de gidder kverulere noe særlig uansett bare pga. du har tatt ut disken. Go for it! Lenke til kommentar
Roug Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Vil ikke få sendt den til rep, elkjøp er dritt på det, lest om flere som har sendt in acer pcer å fått samme tilbake, de sier den er fikset, men det er den ikke, vil ha ny maskin den er 6 dager gammel! sender de den på rep, må jeg vente mellom 3 og 5 uker, det er uakseptabelt da jeg som sagt kjøpte den nettopp Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Du skulle bare levert den inn med en gang, istede for å prøve å bytte disk først. 1 Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Vil ikke få sendt den til rep, elkjøp er dritt på det, lest om flere som har sendt in acer pcer å fått samme tilbake, de sier den er fikset, men det er den ikke, vil ha ny maskin den er 6 dager gammel! sender de den på rep, må jeg vente mellom 3 og 5 uker, det er uakseptabelt da jeg som sagt kjøpte den nettopp Selgar har rett på to forsøk til å rette same mangel før du kan kreve omlevering (nytt produkt), om feilen så oppstår før du er ute av butikken. Slik er loven, gled deg over at du faktisk framleis har rettighetar her, andre stader i verda er garantien alt du har - og den er du utan allereie. Du kan sjølvsagt trampe og smelle alt du orkar i butikken (eller sende far din, om du ikkje tør...), men du har ikkje krav på nytt produkt i tilfellet. Du risikerar òg å ende opp her, tru meg, det vil ikkje eg. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Uansett hva du gjør med en vare som produsent mener "bryter garantien" så kommer de ingen vei med det juridisk sett med mindre det kan bevises eller sannsynliggjøres at det du gjorde er årsaken til defekten. - Så bare kjør vanlig sak du. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 er 6 dager siden jeg kjøpte den. De sa jeg måtte kontakte acer kundesenter Vafforno? 6 dager gammel enhet skulle tilsi DOA (vanlig praksis er vel DOA på varer som er mindre enn en uke gamle). Merkelig at support skulle henvise deg til Acer i en slik sak. Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Acer har 7 virkedager "DOA" tid, så vist du har kjøpt maskinen for 6 dager siden, så kan det jo være at elkjøp vil yte den ekstra servicen å gi deg ny maskin. Men husk, de er ikke pålagt til å gi deg maskinen. Vist det ikke synlig at maskinen din er skrudd på, vil jeg bare skrudd i originaldisken å dradd på elkjøp å levert den inn, men ikke nevn noe om at du har prøvd å bytte disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå