placeboeffect Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei! Har Canal Digital som bredbåndsleverandør, og Thomson modem. Har kjøpt D-Link ruter, DIR-655. Har 1 MacBook og frem til i dag 1 IBM pc som kjører XP. MacBooken kommer på nett uten problemer, jeg har ikke rørt innstillingene i Airport i det hele tatt, men PCen får ikke IPadresse. Har sjekket alt jeg kan komme på, den er stilt inn til å motta IP adresse automatisk. Denne maskinen har jeg nå ikke foran meg, viftene gikk konk i går så har levert den inn og i morra kommer det en ny Toshiba-maskin med W7. Jeg aner ikke hvilken ende jeg skal begynne i. Gutta i databutikken jeg var i i dag snakka om at CD + DLink = å be om trøbbel, dog var ruteren anbefalt av CD og den har visst fått mye fin omtale. Gutta mente at Canal Digital kun leverer ut èn IP-adresse, men at om jeg stilte inn i ruterkonfigurasjonen at ruteren skulle ha/være en DHCP-server så skulle det gå fint likevel. Dette har jeg ikke gjort (les: prøvd) siden jeg for øyeblikket kun har èn maskin. Så har jeg også lest mye om at Canal Digital har MAC-lås og at dette kanskje må resettes i ruteren for å få alt på nett? Når jeg tenker meg om brukte jeg nok MacBooken først når jeg koblet på nettet, kan dette ha resultert i at ruteren nå har "låst seg" til MacBooken og ikke vil gi PCen IP? Er det noen som har noen innspill eller ideer? Jeg er litt novise på Windows generelt, og i morra kommer det en maskin med W7, det blir enda mer annerledes enn hva jeg er vant til... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Koble modem til internettporten på DIR-655. Resett modem ved å stikke inn en pennespiss (i > 10 sek) i det lille hullet ved strømkontakten. Vent til de 3-4 første diodene på modem blinker og du skal være på nett. Lenke til kommentar
placeboeffect Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Koble modem til internettporten på DIR-655. Resett modem ved å stikke inn en pennespiss (i > 10 sek) i det lille hullet ved strømkontakten. Vent til de 3-4 første diodene på modem blinker og du skal være på nett. Det hørtes jo overraskende enkelt ut. Tester det i morgen når den nye maskinen kommer. Takk, enn så lenge. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Alt som skal til er jo å slette gammel lease på modem og la den fornye seg mot routerens nettverkskort. Da vil du få ipadresse og internett mot router. DIR-655 kan man så koble seg til uten slike problemer. Det holder som regel å ta strømmen på modem noen minutter, men ikke alltid det fungerer og da er reset en bombesikker løsning. Lenke til kommentar
placeboeffect Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg trengte faktisk ikke gjøre noe. Når jeg startet den nye maskinen og ville koble til nettverket, ba den bare om nettverkspassord og koblet til uten flere vanskeligheter. Så jeg vet ikke hva som har vært problemet, det må jo ha vært innstillinger på den gamle PCen, evt at ruteren bare var for ny for PCen så de ikke funka sammen e.l.? PCen fikk jo koblet seg til naboens usikrede nettverk så ett eller annet mellom de to må det jo ha vært. Men men, alt er løst og takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå