Gå til innhold

Erfaringer om Nikkor af-s 35mm f/1,8? Ønsker lyssterkt objektiv.

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Nikkor af-s 35mm f/1,8? Har en Nikon D3000, og er ute etter et lyssterkt objektiv. Hvordan er dette i forhold til portrettbilder med litt uskarp bakgrunn, og spessielt til innendørsbilder?

Har også sett på nikkor af-s 50mm f/1,4, men dette er en del dyrere...

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker 35mm f/1.8 som normalobjektiv og er meget fornøyd med det. Jeg bruker det ikke så mye til portrett, da det er for mye vidvinkel etter min smak (bruker 85mm f/1.8 til portretter). Til nesten alt annet så bruker jeg 35mm`eren. Brennvidden passer meg ypperlig til normalbruk og pga. god lysstyrke så er den selvfølgelig fin til innendørsbruk. Har brukt min i alt fra strålende solskinn utendørs til dunkel belysning innendørs. Et minus er at den kan være litt soft på full blenderåpning, men ellers er den skarp nok til mitt bruk hvertfall. Jeg er uansett veldig glad i min 35mm og kommer ikke til å kvitte meg med den.

Lenke til kommentar

50mm f1.4 er ett bedre valg for portretter enn 35mm'ern, spesielt hvis du er ute etter og kunne ha en diffus bakgrunn (85mm f1.8 er enda bedre valg men...). Hadde 35mm f1.8 og ble aldri helt venn med den, mest på grunn av skuffende mye kromatisk feilbrytning vidåpen. Bortsett fra det så er det ett helt greit objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 35mm 1.8 når jeg hadde DX-kamera, og den er fra et helt greit, til et topp objektiv til DEN lave prisen.

Topp, fordi den er skarp, liten, lett, lyssterk, og fordi 35mm er en fin brennvidde innendørs. (50mm blir altfor trang på DX)

Grei, fordi den har en god del geometrisk forvrengning og endel CA. Mye mer enn et fastobjektiv burde ha!

Men til prisen, og med tanke på det utrolig dårlige utvalget av lyssterke små lette normalobjektiv til Nikon DX, er det umulig å komme utenom denne! Det finnes ikke andre thumbup.gif

(Sigma's 30mm er dobbelt så stor/tung/dyr.)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene. Blir nok 35mm f1,8, men mest pga. innebruken, så får jeg heller spare vidre til en 85mm f1.8 for portrettbruk.

Finnes det objektivet eller tilsvarende med AF-S, diden jeg ikke har fokusmotor i kamerahuset?

Lenke til kommentar

35/1.8 finnes kun med AF-S, så det trenger du ikke å bekymre deg om.

Mente 85mm f1,8 :)

Nikon 85/1,8 fins ikke som AF-S enda (kommer nok en gang). Det ryktes en ny versjon av 85/1,4 med AF-S og VRII, men da snakker vi en helt annen pris.

C

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...