Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Misfornøyd med karakter

Anbefalte innlegg

Hei

Først av alt vil jeg bare si at jeg ikke er typen som pleier å syte over at jeg får ufortjent dårlige karakterer. Har et ganske realistisk syn på evnene mine i de forskjellige fagene, så det er sjeldent jeg krangler med læreren.

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg likevel blir nødt til dette. Fikk nettopp vite at jeg kommer til å få 5 i mitt desidert sterkeste fag, engelsk. Fordi engelsk er avsluttende fag i VG1, og jeg er veldig opptatt av senere studier, så har jeg jobbet hardt i faget. Likevel føler jeg ikke at læreren setter helt pris på alt jeg gjør. Jeg er ekstremt muntlig aktiv i timene(svarer på minst 90% av alt læreren spør om, i tillegg til å rekke opp hånden ellers), leverer alle stiler i god tid, og innfrir på alle andre måter.

Fant ut at jeg skrev ganske mye om noe av bakgrunnen for dette innlegget, så dere får velge å lese det dere som gidder.

Når det kommer til det faglige mener jeg bestemt at jeg er god nok til å fortjene 6. I 10. klasse kunne jeg gå fra tentamen halv 10 og få 6, og i heldagsprøven vi hadde før jul gikk jeg etter 2 timer og fikk 6- (minus grunnet for lite variasjon i språket). Ellers har jeg fått 5+ på absolutt alt tror jeg.

Rett etter jul hadde vi en innlevering der vi skulle lese en 300 sider lang novelle. Denne leste jeg, som en av kanskje 3 i klassen. Deretter skrev jeg det jeg mener var en god analyse av novellen. I tillegg skrev jeg analyser for to andre i klassen. Når jeg skrev deres gikk jeg inn for å skrive en analyse som kunne holde til 4, altså skrev jeg med overlegg dårligere enn min egen stil. Når vi fikk vurderingen på stilene fikk jeg 5, en av de andre 5 og den tredje 5-, enda jeg er fast bestemt på at min stil var betydelig mer solid enn deres.

Kommentarer jeg har fått på forskjellige stiler har som oftest vært noe à la "du reflekterer for lite" "Du må drøfte mer" eller "Språket ditt er for ensidig/katalogaktig". Likevel har jeg ikke fått noen hjelp i hvordan jeg kan forbedre meg på disse punktene, så dette har gått igjen på mange av stilene mine. Jeg får egentlig følelsen av at det er selve skrivemåten min han ikke liker, og ikke noe konkret i innholdet.

En annen ting som irriterer meg grønn er at han er alt for snill med karakterene for noen. I dag hadde vi gruppefremføringer, der jeg fikk 5+(trekk fordi jeg ikke kunne svare på et vanskelig formulert spørmål om de forskjellige koloniene) mens en gutt i klassen som ikke kunne uttale ordet "aboriginals"(abogiginals) samt flere andre grunnleggende feil(snakket blant annet norsk et lite stykke) fikk 4+(begrunnelse: At han turte å holde foredraget foran klassen). En gruppe jenter som analyserte en sang fikk 5/6 - denne sangen hadde vi analysert med klassen tidligere, og de hadde i praksis en fasit å følge.

tl;dr: Jeg er uenig i lærerens vurdering av meg, og ikke minst oppfølgingen han har gitt meg senere. Grunnlaget for vurdering på meg og andre karakterer er ofte tynt eller rart.

Det jeg i hvert fall lurer på er dette:

Hvordan bør jeg ta opp dette med læreren? Er egentlig for sent å påvirke han i særlig grad, men vil ta en prat med han før jeg går videre med det.

Hvem bør jeg snakke med på skolen?

Er det noen som vet hvordan prosessen er? Har googlet meg fram til at en nemnd hos fylkesmannen tar seg av det, men hvordan vurderer de om karakteren din er korrekt eller ei?

Takk ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan klage på karakteren. Rådgiver på skolen din kan svare bedre på hvordan og når.

Karakterene er heller ikke satt enda, så hvem vet? Kanskje du er tiltenkt en 6'er.

Merk også at selv om du leverer et arbeid som er mer solid enn et annet, og begge får samme karakter - betyr ikke dette at du nødvendigvis fortjener en bedre karakter. 6'eren står vel til særs god måloppnåelse, og det er mange faktorer som kan bikke en karakter over mot 5.

Har du spurt læreren underveis hva som må til for å oppnå dine mål?

Og når du forlater/leverer under heldagsprøver sier ingenting om din kompetanse i engelsk. :)

Lenke til kommentar

Spurte ham i dag, og fikk beskjed om at han ikke ville gi meg 6.

Forskjellene mellom tekstene jeg skrev var rimelig store, og at de skulle få samme vurdering virker for meg veldig rart.

Og til det siste, så var det noe jeg sa for å vise min holdning til faget.

Lenke til kommentar

Når du klager på karakteren, vil klagen samt faglærers svar sendes til en nemd hos Fylkesmannen. Der avgjøres det om klagen skal avslås, eller om du får medhold. Får du medhold, returneres klagen til skolen, hvor rektor samt faglærer skal vurdere karakteren på nytt.

Lenke til kommentar

Er fordi jeg ikke har fått nok 6'ere til å overbevise ham. Fikk ikke snakket så mye om det i dag, fordi jeg snakket med ham på slutten av timen. Det som forbauset meg litt av at muntlig aktivitet i timen tydeligvis ikke spilte noen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...