Gå til innhold

hvilken motstand trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Prøver å lage en anordning for å bøye plastikk, planen er å bruke en glødetråd/motstandstråd/varmetråd

Lengden jeg bruker er ca 1 meter og har en motstand på 9ohm

Planen er å bruke 230v rett fra strømnettet, men jeg forstår ikke hva slags motstand jeg skal bruke på strømnettet.

250W vil jeg tro er ganske passe for dette elementet, eller mindre, 200 kanskje? Kobler jeg tråden rett i nettet vil dette gi ca 6000W noe som sier seg selv er kortsluttning. men hvis jeg monterer en 220ohm motstand så vil dette gi en mer vettig output. Valgene i motstander er uendelig, men har vært innom elfa og tittet og kommet frem til at jeg trenger en 220ohm motstand, men de er oppgitt med watt også, hva er dette for en watt? er det watt som mostanden produserer eller er det watt som kan gå gjennom?

 

Denne er ganske mye rimelegere enn

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=60-245-19;

denne :)

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=60-692-07;

Endret av opticus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvor mye watt den tåler, kan kvitte seg med uten at den brenner opp.

 

Prosjektet ditt vil sannsynligvis ikke virke, da mesteparten av spenningen vil legge seg over den største motstanden, varmeutviklingen vil derfor også skje over denne.

 

Setter du en 220 ohm motstand i tillegg til de 9 du har får du ca en strøm på 1A gjennom kretsen. (230 ohm tilsammen)

 

Effekt omsatt blir da:

 

I 220ohm motstand:

 

W = R*I^2 = 220 * 1^2 = 220W

 

I varmetråden din

W = R*I^2 = 9 *1^2 = 9W

 

 

Tror jeg anbefaler at du legger fra deg tanken om å leke med 230V nettet.

Lenke til kommentar

Det Thorsen kommer med er ikke "unyttig sidefyll". Det er relevante beregninger og tips til din eksakte problemstilling. Hvis du ikke evner å forstå det, så tar jeg parti med Thorsen, og anbefaler å holde deg unna 230V. For å utdype:

Hvis jeg husker elektroteknikken min rett, så skal strømmen i en seriekobling være lik over alt, men du vil få det meste av spenningsfallet over den største motstanden, og dermed all effekten der også siden P=U*I.

 

For å få det til å fungere trenger du en varmetråd som har rett motstand hvis du vil ha all effekten avgitt i varmetråden istedet for motstanden. Insisterer du fortsatt på å seriekoble en motstand med din 9 ohms varmetråd, så må du ha den på 300W, da det er effekten som klarer å kvitte seg med, effekten kan ikke bare passere igjennom en motstand, da ville det ikke vært en motstand lengre. Men for å si det på din måte, så er de 300W den effekten som kan "gå igjennom", dog vil dem faktisk bli avgitt i varme.

Du kan kanskje heller bruke en effektmotstand som tåler den effekten du skal ha, som varmeelement istedet.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Når første post får meg til å tvile på om du er i stand til å behandle 230V-nett med respekt så er det konstruktiv tilbakemelding å nevne dette. At du betrakter det som unødvendig sidefyll støtter jo bare opp om min mistanke. :roll:

 

Videre eventuell kritikk på mine innlegg kan du sende på PM.

Lenke til kommentar

Det Thorsen kommer med er ikke "unyttig sidefyll". Det er relevante beregninger og tips til din eksakte problemstilling. Hvis du ikke evner å forstå det, så tar jeg parti med Thorsen, og anbefaler å holde deg unna 230V. For å utdype:

Hvis jeg husker elektroteknikken min rett, så skal strømmen i en seriekobling være lik over alt, men du vil få det meste av spenningsfallet over den største motstanden, og dermed all effekten der også siden P=U*I.

 

For å få det til å fungere trenger du en varmetråd som har rett motstand hvis du vil ha all effekten avgitt i varmetråden istedet for motstanden. Insisterer du fortsatt på å seriekoble en motstand med din 9 ohms varmetråd, så må du ha den på 300W, da det er effekten som klarer å kvitte seg med, effekten kan ikke bare passere igjennom en motstand, da ville det ikke vært en motstand lengre. Men for å si det på din måte, så er de 300W den effekten som kan "gå igjennom", dog vil dem faktisk bli avgitt i varme.

Så du kan kanskje bruke en effektmotstand som tåler den effekten du skal ha som varmeelement istedet.

 

Hei, det Thorsen sier er sikkert riktig, men det hjelper meg jo ikke noenting, det gjorde derimot ditt innlegg og takk for konstruktiv tilbakemelding

Det jeg burde er sannsynligvis å bruke en annen tråd og en annen kilde, feks 24V lader som takler 12A med andre ord?

 

for hvis jeg bruke en 2,83ohm/m tråd og bruker 75cm vil jeg tro at dette blir ca 2,12ohm? og kjører jeg 24V inn på den vil den gi meg ca 270W og dra i overkant av 11A. jeg vet ikke, men jeg vil tro at 270W er nok, om tråden tåler det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...