Gå til innhold

Strykkarakter og universitet

Heroin

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg avla i dag min eksamen i matematikk R2 som forøvrig er et fag jeg har slitt med hele året, men som jeg allikevel har prestert å fått en 3er i til standpunkt. Jeg frykter derimot at det er muligheter for at jeg stryker på denne skriftlige eksamenen. Jeg burde riktig nok ikke ta sorgene på forskudd i og med at jeg faktisk svarte på på ca 3-4/6 av prøven, men endog vet jeg jo ikke om det jeg svarte på var riktig, og om det eventuelt holder til en ståkarakter.

Bortsett fra karakteren i matematikk har jeg hovedsaklig femere og flesteparten seksere av alle de andre karakterene mine, og de gjeldende karakterene fra Vg1 og Vg2 gir meg et snitt på 5.5. Dum er jeg altså ikke, men allikevel er det muligheter for at jeg stryker på denne eksamen. Jeg har søkt til årsenhet i psykologi på UiO til neste år i tillegg til Europastudier, hvorav i hvert fall sistnevnte er et studie jeg er garantert å komme inn mtp. snittet mitt.

Jeg lurer derfor på om hva som skjer om det eventuelt viser seg om jeg stryker på matematikk R2. Alle de andre fagene er bestått, og flere med relativt gode karakterer. Jeg har lest litt rundt, men jeg har ennå ikke funnet et konkret svar, da mange påstår at så lenge man tar opp igjen faget til høsten og består privatisteksamen, så kan man drive med studiene frem til det punktet, og også videre med mindre man stryker.

Om det viser seg om jeg stryker, vet noen om dette er tilfellet? Og vet noen immidlertidig om jeg kan ta opp et annet fag annet enn matematikk R2 for å sikre meg de obligatoriske 30 uketimene som kreves til vitnemålet? Jeg vet med stor sikkerhet at jeg kan prestere veldig bra i fag som sosiologi og politikk og menneskerettigheter, og om det da viser seg om jeg stryker på eksamen i matematikk R2, vet noen om jeg eventuelt kan avlegge en eksamen i politikk og menneskerettigheter for å få 30 uketimer til sammen?

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du stryker så får du ta oppigjen eksamen til høsten.

Bruker vanligvis ikkje å være eit problem sidan dei fleste universitet berre krever at du har bestått alle faga frå vgs før fyrste universitetseksamen.

Men det kan være at du kjem lengre bak i køa om du ikkje har fullstendig vitnemål allereide no.

Er uansett ikkje noke å bekymre seg over før stryken eventuellt er eit faktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...