Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politi-nekt på arrangement.

hawtkenneth

Anbefalte innlegg

Noen venner av meg ble nektet å ha en bursdags fest for rundt 100 personer, på et samfunnshus her oppe hvor jeg bor. Grunnen til at de ble nektet av politiet var at de mente det burde være over 20 vakter tilstedet. Jeg har vanskelig for å forstå hvor de tar hjemmel for dette, da det er et lukket arrangement(Gjesteliste osv)

Det jeg ser etter hjelp til er å finne loven hvor dette er hjemmlet, jeg har sett på politiloven §11 og 25, men disse gjelder da kun allmen tilgjengelige arrangementer.

En bursdagsfest, hvor kun personer på gjestelisten slipper inn må jo bli ansett på samme måte som et lukket arrangement?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du hele politiloven § 11?

Politiloven § 11 sjuende ledd hjemler inngrepet det er snakk om. Det kan settes vilkår for andre sammenkomster eller tilstelninger enn de som foregår på offentlig sted hvis det er påkrevd for å forhindre at noen lider overlast eller unngå alvorlig ordensforstyrrelse eller hindring av alminnelig ferdsel.

§ 25 er uaktuell, da denne gjelder hvis politiet avgjør at polititilsyn trengs. Det er ikke saken her.

Kommunens politivedtekter (tilgjengelige her) kan også være interessante å se på.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Et samfunnshus er etter normal språkforståelse et offentlig sted og politiloven § 14 kommer dermed til anvendelse, jf politiloven § 11.

Som du ser at paragrafens andre ledd har lovgiver oppgitt to alternative vilkår..."alment tilgjengelige" eller "offentlig sted"

Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.

I politiloven § 14 punkt 4 heter det:

for arrangement på offentlig sted som overveiende er av underholdningsmessig, kunstnerisk, selskapelig eller kommersiell art, og som har et omfang som åpenbart vil medføre behov for betydelige ferdselsreguleringer eller vakthold, må leveres inn søknad i stedet for melding etter § 11.
Endret av janerik77
Lenke til kommentar

Politiloven § 14 er en hjemmel for å gi lokale politivedtekter, ikke en hjemmel for dette inngrepet. Hjemmelen må i så fall finnes i politivedtektene for kommunen eller f.eks. i § 11 i seg selv.

Alminnelig språkforståelse er for så vidt greit, men når man snakker om et offentlig sted legger man normalt til grunn definisjonen i straffeloven § 7 (ironisk nok gjør man dette selv om bestemmelsen selv sier den bare gjelder i straffeloven):

§ 7. 1. Ved offentligt Sted forstaaes i denne Lov ethvert for almindelig Færdsel bestemt eller almindelig befærdet Sted.

2. En Handling ansees forøvet offentlig, naar den er forøvet ved Udgivelse af trykt Skrift eller i Overvær af et større Antal Personer eller under saadanne Omstændigheder, at den let kunde iagttages fra et offentligt Sted og er iagttaget af nogen der eller i Nærheden værende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...