Gå til innhold

Kombinere karbohydrater og fett.

Anbefalte innlegg

Dessverre er det slik at all mat som inneholder mye protein inneholder også en god del fett. Jeg har nå vært en tilhenger av steinalderkosthold (+- lavkarbo) som består mye av den maten de spiste før. Animalsk og vegatabilsk føde, inneholder mye fett og proteiner. Men lite av karbohydratene vi spiser idag. Jeg har også legget til moderne produkter som meleriprodukter for kaloriene sin skyld.

Problemet er at vi er omringet av alle slags karbohydrater idag og jeg har egentlig ikke vært så stor fan av karbohydrater, men har nå lyst å prøve å legge til litt karbohydrater i kosten. Og karbohydrater gir også en god del energi og er gode. Noe som fører til at jeg spiser MYE fett og MYE karbohydrater. Jeg har ingen peiling hvordan dette vil gå hånd i hånd, noen sier at mye fett og mye karbohydrater kombinert sammen er ikke noe bra valg (vet ikke grunnen).

For å gå opp i vekt eller ned i vekt er det kalorioverskudd/nedskudd som gjelder, det har jeg så godt som klistret på hjernen og vi trenger ikke å gjøre det noe mer komplisert enn det. Så vil man også høre at karbohydrater gjør deg feit, noe som i realiteten ikke er rett men stemmer delvis. Det KAN gjøre ein feit, fordi karbohydrater blir så fort suget opp i blodet og raskt ut igjen. Noe som fører til at man blir fort sulten igjen og spiser ennå mer karbohydrater(kalorioverskudd) Mens fett kun øker insulin og blodsukkeret litt. Jeg har også lest at karbohydrater kan være bra i treningssamenheng, og lite som 5-15g kan øke pretasjonsevnen, noe jeg egentlig har stor tro på, fordi de gangene jeg har spist et stor karb måltid på skolen (lunsj på skolen) har treningen godt mye bedre. Noe jeg har tenkt å ekspremintere på.

Men så lurer jeg på, har mye fett og mye karbohydrater på en og samme dag skape noen problemer?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har skjønt det meste ut i fra det du skriver.

Hvis du kombinerer mye fett og mye raske karbohydrater så vil kroppen benytte karbohydratene som igjen vil få kroppen til å utskille relativt mye insulin som gjør at fettet du spiste vil bli lagret i fettcellene til senere bruk.

Generelt er det lurt å spise mest karbohydrater før trening og mest protein etter. Da har du energi til treningen og protein til restitusjonen etterpå. Noen foretrekker fettforbrenning og kombinerer relativt trege karbohydrater med fett for å unngå problemet med høyt insulinnivå og fettlagring.

Insulin er relativt tregt å få ryddet ut av systemet, så hvis man blir energiløs under treningen så er det et tegn på lavt blodsukker og at kroppen er tom for karbohydrater. Da kan det være lurt å prøve mer lavglykemiske karbohydrater.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jo, er veldig sikker på at fett(og protein) øker blodsukkeret LITT, det kan være snakk om ekstreme små mender, men litt må det gjøre. Jeg hadde tenkt å skrive at fett ikke økte blodsukkeret, men du vet.. dette er diskusjon.no, noen vil reagere på det. Så jeg valgte heller å skrive litt.

vidor:

Du sier at et måltid med mye sukker og fett gjør at kroppen lagrer det som fett, men det er jo ikke farlig. Dette stider også imot kalori inn/ kalori ut regelen, hvis kroppen ikke får tilstrekkelig med kalorier den dagen så vil den jo begynne å tømme glykogen lagrene før den hamstrer i seg kroppsfettet. Fett går jo til fettlagrene uansett om det er inntatt med karbohydrater og uten, eller?

Lenke til kommentar

vidor:

Du sier at et måltid med mye sukker og fett gjør at kroppen lagrer det som fett, men det er jo ikke farlig. Dette stider også imot kalori inn/ kalori ut regelen, hvis kroppen ikke får tilstrekkelig med kalorier den dagen så vil den jo begynne å tømme glykogen lagrene før den hamstrer i seg kroppsfettet. Fett går jo til fettlagrene uansett om det er inntatt med karbohydrater og uten, eller?

Helt riktig. De fleste er i fettforbrenningsmodus iløpet av natten. Det jeg snakker om er de som spiser for mye raske karbohydrater og på den måten havner på "karbo-kjøret" og føler det eneste saliggjørende er mer karbohydrater. Tanken var jo å oppmuntre til å ha et fornuftig forhold til dette for å optimalisere energinivået igjennom dagen med eller uten trening.

Jeg ville ikke hatt noe problem ved at kroppen lagrer noe overskuddsfett, men hvis det stadig vekk får meg til å spise mer karbohydrater så kan det med tid å stunder føre til vektøkning og snikende sykdom.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...