Gå til innhold

Utbetaling av skatt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke så flink med skatt og sånt så jeg spørr her, jeg tok å fylte ut en sånn kalkulator om hvor mye sånn ca jeg skal få igjen på skatten, dette ble svaret:

post-13768-1274875871,1493_thumb.jpg

26 226,-kr Jeg har fylt ut alle de nødvendige feltene så bare jeg kan.

Men så når jeg går inn på altinn å ser på et brev på profilen min der man kan se en oversikt om hvor mye jeg kan forvente å få igjen på skatten står det 1623,-kr :hmm:

Jeg er ganske forvirret nå, stemmer ikke kalkulatorene deres eller er det bare meg ? Å skal jeg bare få inn 1623,-kr på skatten etter at jeg har betalt inn 36% skatt gjennom hele året?

Tror det er noe som ikke stemmer helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan poste opp screenshot av selvangivelsen min om en time da jeg ble sperret ute en time for at jeg tastet inn feil passord for mange ganger :wallbash:

Men jeg mener jeg så på rett brev, det va nå ihvertfall det som var øverst i listen over "Alle Dokumenter"

Lenke til kommentar

Kalkulatoren viser at du skal betale ca 25.000 i skatt, mens selvangivelsen sier ca. 22.000. Dette er et forholdsvis lite avvik, hvor årsaken er forskjellig utgangspunkt for beregning av inntektsskatt; 92.168 kontra 80.524. Den store forskjellen er imidlertid at du har lagt inn i kalkulatoren at du har blitt trukket 51.841 i skatt, mens det bare er rapportert inn 23.979 i forskuddstrekk fra arbeidsgiver til Skatteetaten, og dette må du sjekke opp i forhold til lønnsslipper og lønns- og trekkoppgave.

Lenke til kommentar

51841 er det forskuddstrekket du ville hatt dersom du betalte 36% skatt på all inntekt gjennom hele året. Sjekk skattekortet ditt, jeg tipper du der har tabelltrekk med 36% skatt på inntekter fra biarbeidsgiver etc. Med andre ord tipper jeg du har blitt trukket langt mindre enn 51841.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er langt ifra noen ekspert selv, men ut i fra det jeg ser har du hatt en inntekt på 144 003,- kr, og har betalte 23 979,- kr i skatt. Ut ifra mine beregninger tilsier dette at du har betalt rundt 16% i skatt, altså langt under det dobbelte av hva du tror du har betalt i skatt.

Lenke til kommentar

51841 er det forskuddstrekket du ville hatt dersom du betalte 36% skatt på all inntekt gjennom hele året. Sjekk skattekortet ditt, jeg tipper du der har tabelltrekk med 36% skatt på inntekter fra biarbeidsgiver etc. Med andre ord tipper jeg du har blitt trukket langt mindre enn 51841.

Her er enda et screenshot som et bevis at jeg har blitt trukket 51 841,-kr i skatt

post-13768-1275036826,5058_thumb.jpg

Betyr ikke fradrag i tilknytning til arbeidsinntekt det jeg har betalt i skatt da?

Men etter å ha kalkulert litt hvor mye jeg har fått i lønn å slikt så kommer jeg frem til at jeg har betalt 36% i skatt for i fjor.

Lenke til kommentar

Nei, det er minsterfradraget ditt. Det er (grovt forklart) penger du ikke skal betale skatt av. Se på årsoppgaven fra arbeidsgiver, der står det hvor mye de har trukket i skatt. (Det står et sted på selvangivelsen også, men ikke på den siden du hadde screenshot av.)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Minstefradraget er ikke skatt som har blitt trukket,. Det du skal se etter er forskuddstrekk, som står oppgitt i screenshot #2 i tråden. Om du mener at du ble trukket mer enn 23979 i skatt bør du gå gjennom alle lønnsslipper og forsøke å finne ut hvor det kan være en feil (en av arbeidsgiverne som ikke har rapportert noe til myndighetene, f.eks.?).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...