Gå til innhold

Ny PC til 30k+

Anbefalte innlegg

Jeg hadde håpet jeg kunne få litt hjelp til valg av ny PC av folk som til stadighet holder seg oppdatert.

Jeg kjøper ny PC regelmessig hvert tredje år - og da for ca 30 000,- og nå er det tid for ny investering.

Bruksområde for maskinen er i hovedsak spill. Jeg driver ikke videoredigering (eller ser film på PCen), og har ingen interesse av overklokking, eller modding av noe slag.

Mitt nåværende oppsett har 3x24" via matrox triplehead2go, men jeg vurderer i ny maskin å gå over til Eyefinity for å få en høyere oppløsing. Jeg har erfaring med både SLI og "doble kort", og må si jeg foretrekker heller doble kort, da jeg har opplevd problemer med SLI tidligere.

Jeg er ikke spesielt hardwareinteressert, men jeg har pleid å bruke litt tid på å lese meg opp på hva som gjelder hver gang jeg har gått til innkjøp av ny PC, for så å bygge den selv. Nå begynner jeg derimot å bli litt lat - så jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en ferdig maskin. Jeg har sett litt på Alienware, men det virker for meg å være svært dyre maskiner når du ser på hva som er av komponenter i maskinene sett opp i mot prisen (er klar over at de overklokker/tuner osv).

Kan noen gi meg noen tips på hvordan/hvor jeg kan få mest igjen for 30-35k?

Er feks denne noe å gå for: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10419

Jeg kunne godt tenke meg en maskin som er betraktelig mer støysvak enn mitt nåværende oppsett - så jeg er villig til å bruke litt penger på komponenter (el ferdig maskin), som er relativt stillegående.

PS - her snakker vi bare selve PC'en - ikke peripherals eller skjermer ol.

Endret av Fakedawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hmm, så hva bruker du pcen egentlig til? Edit: jeg må lære meg og lese ! ^^

Syns de der dyreste ferdigbyggene til komplett er opp mot Alienware standard i pris. Ta et eksempel, så tar komplett iallefall 2000 ekstra for bare CPUen i det ferdigbygget! I og med at du har kompentansen til og bygge selv så er det verdt og gjøre det selv om det er litt slit.

Ellers så er den Corsair pcen et greit utgangspunkt vist du konfiguerer litt.

CPU: i7-960

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB

Optisk drev: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite - vist du ikke har behov for blu ray

SSD Harddisk: Intel X25-M SSD 80GB eventuelt 160GB

Med 80GB SSD fra Intel blir det da 24378, noe som er 10 000 billigere, men allikevel er ytelsetapet lik null.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg ville heller bygd selv pga pengene, jeg ville hatt 2x 5970 selv om det er et dobbelkort evt stripa SSD disker om du er gærn nok (raid0) 6gb ddr3 mener jeg holder, og evt oppgradere akkurat det senere.

Ellers koster den prossessoren der utrolig mye. Jeg vet du sa du ikke overklokker men selv med originalkjøling(!) så vil en i7 920 kjøre lett på samme klokkehastiget som 975, men mange tusenlapper forskjell.

Ellers er det jævlig gromt uansett. Du blir nok fornøyd :)

edit: gikk litt fort i svingene, corsairs realssd er den raskeste

Endret av Rairai
Lenke til kommentar

Hei.

Er du helt sikker på at du vil bruke 30.000kr på en pc?

Hvis du kun vil kjøre 1 stk skjermkort så kan du oppnå den samme ytelsen med en pc til under 20k.

Jeg synes alternativet fra Komplett var Dyrt. Her er et oppsett med nøyaktig samme gaming ytelse.

- Litt mindre ssd, men den er raskere.

- Like bra kabinett, smaksak hvem du liker.

- 8gb ram er mer enn nok til alle spill. også om 3 år hvis det ikke skjer noe rart. Det er få som går for mer enn 4gb i disse dager.

- Raskere hdd, kjekt hvis du må legge spill på den etterhvert.

- Corair hx850 leverer mer enn nok strøm

- Cpu kan være noe svakere til video redigering osv, men ikke i spill.

Samme spill ytelse og kvalitet for 18000kr :)

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=90de8aa9a6644c779d7c9683e9502334

Edit: kan slenge på et 5970 kort til og få vesentlig høyere spill ytelse enn Komplett alternativet og det for under 23000kr. Da kan det dog være greit å bruke +500kr på Hx 1000w psu isteden :thumbup:

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med magb. Med mindre du absolutt ikke liker penger er det nok en bedre løsning å kjøpe noe rimeligere, som fremdeles er en i overkant heftig gamingmaskin etter dagens standard, og heller oppgradere litt oftere.

Lenke til kommentar

Er tildels enig i magb i det at man får ikke såå mye igjen for pengene over et visst nivå, men skal man ha det beste så koster det jo.

Det er forresten triplechannel minne ikke dualchannel, derfor vi prater om 3, 6 eller 12gb ram

Det stemmer ikke at cpu ikke har noe for seg i spill.. Og ettersom i7 er best ville hvertfall jeg gått for det, men ikke nødvendigvis den dyreste på 8-9 lapper ettersom det gir så lite ekstra.. Den er stort sett brukt av overklokkere til og klokke livskiten ut av den.

Jeg hadde vurdert en av disse i kraftpakka di: http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=realssd

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at man ikke trenger en slik cpu til gaming. Skal man absolut bruke 30000kr så kan man heller gå for 6 kjerne Amd eller som du sier en vesentlig rimeligere i7 og heller bruke pengene på 2 stk 5970.

I dag trenger du verken cpu til over 2000kr eller 2 stk 5970, men i fremtiden vil du få klar best ytelse i spill med 2 stk 5970 kontra en cpu til over 5000kr. Forskjeller på prosessorer over 2000kr i spill vil kun være tilstede over 100++ fps. Du merker uansett ikke forskjell på feks 130fps og 160fps.

Det jeg også prøvde å vise er at man får mye mer for pengene hvis man setter sammen deler selv =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...