Gå til innhold

Førerkortbeslag i Danmark - hva skjer i Norge?

toth

Anbefalte innlegg

Sjefen ble stoppa av sivilbil i DK, angivelig 145kmt i 90-sone. Nå kom det brev, hvor det bes om at han erkjenner følgende:

-bot på 2000 DKr

-Tap av førerett i 3 år(!)

-eventuelle saksomkostninger

Alternativet er rettssak.

Hvordan er samarbeidet mellom landene, mister man lappen i norge om de beslaglegger den i danmark? Eller mister man bare retten til å kjøre _i danmark_?

Jeg har allerede googlet nok av synsing, så jeg er bare ute etter svar som er faktabasert, i lovverk eller personlige erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden førerett er noe som omfattes av EØS-samarbeidet regner jeg med at Danmark har samme regler som Norge har i førerkortforskriften § 11-3, det vil si at anmodning sendes norsk politi om beslag av førerkort og at norsk politi oppbevarer førerkortet. Føreretten vil da også være tapt i Norge.

Lenke til kommentar

Nå ble ikke førerkortet fysisk beslaglagt i DK, bare så det er nevnt. Han signerte heller ingenting på stedet, da han mener det er målt uforsvarlig og gjennom flere fartssoner.

Men du mener da at EØS-regler vil føre til at uansett resultat i DK(vedkjennelse, rettssak etc.), vil eventuelle konsekvenser sendes norsk etat, som da vil utføre eventuelle beslag/bøter?

Lenke til kommentar

Det viser seg at det var betinget tap av førerrett - hvilket ser ut til å medføre umiddelbart tap ved nok en overtredelse, samt muligens en "køretest".

Av rein nysgjerrigheit, om Norge og Danmark har sammarbeid gjennom EØS betyr dette at ein betinga tap av førerrett i Danmark vil føre til at han mister lappen umiddelbart om han gjer ei mindre ulovleg handling i trafikken her heime?

Eller blir dette berre aktuellt om han blir tatt i fartskontroll igjen i Danmark i løpet av dei neste 3 åra?

Lenke til kommentar

Vi har ikke lovhjemmel for betinget tap av førerrett for handlinger gjort i Norge etter norsk lov.

Hva blir da utfallet av en slik sak? Ingen tap av førerrett, og bortfall av betingelse? Den blir vel uansett stående i Danmark.

Kjører han for fort i Norge vil han få vanlige norske konsekvenser. Kjører han for fort i Danmark får han smekk på pung og tre år uten førerkort.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at han mister førerretten i Danmark i 3 år og kan fritt kjøre rundt i Norge. Mener du mister førerett i det landet du blir tatt.

En kjent norsk fotballspiller mistet for noen år tilbake førerkortet i england pga. han kjørte med for mye alkohol i kroppen. Han fikk bare beslaglagt sitt engelske førerkort og trodde dermed han kunne bruke sitt norske førerkort på ferie i norge. Dette ble det en sak av her hjemme og sakens utfall ble at han fikk sitt norske førerkort beslaglagt og da selvsagt også retten til å kjøre bil i norge.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at han mister førerretten i Danmark i 3 år og kan fritt kjøre rundt i Norge. Mener du mister førerett i det landet du blir tatt.

En kjent norsk fotballspiller mistet for noen år tilbake førerkortet i england pga. han kjørte med for mye alkohol i kroppen. Han fikk bare beslaglagt sitt engelske førerkort og trodde dermed han kunne bruke sitt norske førerkort på ferie i norge. Dette ble det en sak av her hjemme og sakens utfall ble at han fikk sitt norske førerkort beslaglagt og da selvsagt også retten til å kjøre bil i norge.

Jeg skal rette på meg selv. Utfallet ble at han ikke mistet sitt norske sertifikat. Han skulle helt klart gjort det, men fra 1. januar 2004 det gjort en endring i loven som krever at det ikke skal gå lenger enn maksimalt seks måneder fra en person får en rettskraftig dom i utlandet, til norsk politi beslutter å inndra førerkortet til vedkommende.

Men det endrer ikke det faktum at politiet kan og skal legge beslag på ditt førerkort, også i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...