toth Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Sjefen ble stoppa av sivilbil i DK, angivelig 145kmt i 90-sone. Nå kom det brev, hvor det bes om at han erkjenner følgende: -bot på 2000 DKr -Tap av førerett i 3 år(!) -eventuelle saksomkostninger Alternativet er rettssak. Hvordan er samarbeidet mellom landene, mister man lappen i norge om de beslaglegger den i danmark? Eller mister man bare retten til å kjøre _i danmark_? Jeg har allerede googlet nok av synsing, så jeg er bare ute etter svar som er faktabasert, i lovverk eller personlige erfaringer Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Siden førerett er noe som omfattes av EØS-samarbeidet regner jeg med at Danmark har samme regler som Norge har i førerkortforskriften § 11-3, det vil si at anmodning sendes norsk politi om beslag av førerkort og at norsk politi oppbevarer førerkortet. Føreretten vil da også være tapt i Norge. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Nå ble ikke førerkortet fysisk beslaglagt i DK, bare så det er nevnt. Han signerte heller ingenting på stedet, da han mener det er målt uforsvarlig og gjennom flere fartssoner. Men du mener da at EØS-regler vil føre til at uansett resultat i DK(vedkjennelse, rettssak etc.), vil eventuelle konsekvenser sendes norsk etat, som da vil utføre eventuelle beslag/bøter? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=7ThiIoLLEeE&playnext_from=TL&videos=5T0oYt6Q_rE Se her for hvordan målingen antagelig er foretatt. Som du ser på videoen er også bøtenivået lavt i forhold til i Norge. Endret 26. mai 2010 av Atald Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Det viser seg at det var betinget tap av førerrett - hvilket ser ut til å medføre umiddelbart tap ved nok en overtredelse, samt muligens en "køretest". Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det viser seg at det var betinget tap av førerrett - hvilket ser ut til å medføre umiddelbart tap ved nok en overtredelse, samt muligens en "køretest". Av rein nysgjerrigheit, om Norge og Danmark har sammarbeid gjennom EØS betyr dette at ein betinga tap av førerrett i Danmark vil føre til at han mister lappen umiddelbart om han gjer ei mindre ulovleg handling i trafikken her heime? Eller blir dette berre aktuellt om han blir tatt i fartskontroll igjen i Danmark i løpet av dei neste 3 åra? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Vi har ikke lovhjemmel for betinget tap av førerrett for handlinger gjort i Norge etter norsk lov. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Vi har ikke lovhjemmel for betinget tap av førerrett for handlinger gjort i Norge etter norsk lov. Hva blir da utfallet av en slik sak? Ingen tap av førerrett, og bortfall av betingelse? Den blir vel uansett stående i Danmark. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Vi har ikke lovhjemmel for betinget tap av førerrett for handlinger gjort i Norge etter norsk lov. Hva blir da utfallet av en slik sak? Ingen tap av førerrett, og bortfall av betingelse? Den blir vel uansett stående i Danmark. Kjører han for fort i Norge vil han få vanlige norske konsekvenser. Kjører han for fort i Danmark får han smekk på pung og tre år uten førerkort. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg vil si at han mister førerretten i Danmark i 3 år og kan fritt kjøre rundt i Norge. Mener du mister førerett i det landet du blir tatt. Lenke til kommentar
BJ PICKLE Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg vil si at han mister førerretten i Danmark i 3 år og kan fritt kjøre rundt i Norge. Mener du mister førerett i det landet du blir tatt. En kjent norsk fotballspiller mistet for noen år tilbake førerkortet i england pga. han kjørte med for mye alkohol i kroppen. Han fikk bare beslaglagt sitt engelske førerkort og trodde dermed han kunne bruke sitt norske førerkort på ferie i norge. Dette ble det en sak av her hjemme og sakens utfall ble at han fikk sitt norske førerkort beslaglagt og da selvsagt også retten til å kjøre bil i norge. Lenke til kommentar
BJ PICKLE Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg vil si at han mister førerretten i Danmark i 3 år og kan fritt kjøre rundt i Norge. Mener du mister førerett i det landet du blir tatt. En kjent norsk fotballspiller mistet for noen år tilbake førerkortet i england pga. han kjørte med for mye alkohol i kroppen. Han fikk bare beslaglagt sitt engelske førerkort og trodde dermed han kunne bruke sitt norske førerkort på ferie i norge. Dette ble det en sak av her hjemme og sakens utfall ble at han fikk sitt norske førerkort beslaglagt og da selvsagt også retten til å kjøre bil i norge. Jeg skal rette på meg selv. Utfallet ble at han ikke mistet sitt norske sertifikat. Han skulle helt klart gjort det, men fra 1. januar 2004 det gjort en endring i loven som krever at det ikke skal gå lenger enn maksimalt seks måneder fra en person får en rettskraftig dom i utlandet, til norsk politi beslutter å inndra førerkortet til vedkommende. Men det endrer ikke det faktum at politiet kan og skal legge beslag på ditt førerkort, også i norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå