Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler ved oppsetting av gjerde i nabolag

Anbefalte innlegg

min nabo ønsker og skjerme seg, og det er forståelig ettersom jeg også ønsker å skjerme meg fra naboen.

problemet er det at forslaget hans blir et alt for stort gjerde og vil ta alt for mye av utsikten samt legge skygge på min tomt.

Hva er reglene her?

Siutasjonen er den at vi har tomtene rett ved siden av hverandre, men hans tomt er lagt oppå mer stein og grus så tomta hans ligger da 60-70 cm høyere enn min. Videre uttrykket naboen ønske om å legge en 20cm mur først da naboen må jevne tomta og så et gjerde på 150cm. Gjerde ønsker naboen å sette opp på grensa så fra min tomt og til toppen av gjerde vil jeg da få (60+20+150) 230cm høy blokkering.

for å illustrere har jeg lagd en awesome tegning:

654968.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kanskje denne tråden kan hjelpe deg :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1105325

Jeg føler den saken ikke helt dekker min sak. Naboen planlegger ingen levegg men et skille for å skjerme sin tomt.

Kunne noen tenke seg å utdype "4meters regelen" er siden jeg og naboen ikke bor i rekkehus?

Det jeg har hørt er at gjerde må bygges 1 meter unna tomtegrensa. Noen som kan si noe om makshøyde?

Lenke til kommentar

Vi har en egen morsom lov om gjerder mellom naboer (grannegjerdelova). Den er på NYNORSK.

Jeg antar at § 4 første ledd er interessant:

§ 4.

Grannegjerde skal vera såleis laga og vedlikehalde at det ikkje er uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom.

Så hans gjerde skal i utgangspunktet være bygd slik at det ikke er unødvendig eller urimelig til ulempe for din eiendom.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Nice to know... Så med begrunnelse i den paragrafen kan han stikke sitt gjerde på 1,5m where the sun dont shine :D

Det var veldig naturlig da et slikk blokkering vil senke verdien av min bolig.

Er nok ikkje så lett, samme lova seier også:

§ 6. Granne har rett til å ha gjerde mot granneeigedom når han kostar det sjølv.

Spørsmålet er berre kor høgt dette gjerdet kan være før det er til urimelig ulempe for deg.

Er mykje krangling om akkurat dette rundt om kring i norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

4 meters regelen:

Plan- og bygningsloven paragraf 70, nr. 2:

2. Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kap. VI eller VII, skal bygning ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til bygningens halve høyde og ikke under 4 meter.

Huset hans på 2 etg ligger 4-5 meter fra grensa. Han kan da ikke sette opp en dritt? :p

Utseende/blokkering av omgivelsene:

Plan- og bygningsloven paragraf 74, nr 2:

2. Kommunen skal se til at ethvert arbeid som omfattes av loven, blir planlagt og utført slik at det etter kommunens skjønn tilfredsstiller rimelige skjønnhetshensyn både i seg selv og i forhold til omgivelsene. Tiltak etter denne lov skal ha en god estetisk utforming i samsvar med tiltakets funksjon og med respekt for naturgitte og bygde omgivelser. Skjemmende farger er ikke tillatt og kan kreves endret.

Svart på hvitt: han kan ikke blokkere meg inne :)

Det som er litt usikkert nå er høydeforskjellen og hvordan det behandles. jeg tror jeg rett og slett tar kontakt med min kommunes tekniske etat :)

Lenke til kommentar

4 meters regelen gjelder for bygninger og ikkje gjerder. Rekner med at naboens hus er lovlegg satt opp. Med minst 4 meters avstand fra nabogrensa så kan naboens hus være opp til 8 meter høgt (10 meter om huset står 5 meter fra nabogrensen).

Det som går på blokkering av omgivelsene gjeld berre om naboen setter opp eit gjerde som er så styggt at kommunen må gripe inn, med andre ord så skal det ganske mykje til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En levegg er etter hva jeg forstår det et "bygg" og faller inn under 4 meters regelen.

Slik min nabo forklarte hva han ville så ble det fullstendig skjerming, og da altså en levegg da et gjerde ikke skal hindre sikt. Jeg og naboen får ta en prat til helga, jeg blir fornøyd om tomteforskjellen regnes med i høyden. Da kan ikke gjerde hans bli høyere en 120 cm ettersom høydeforskjell/2 er lik 30 cm. Mener på at det var noe slikt man bruker for å regne ut høyder

Men dette igjen får jeg svar på da teknisk etat i kommunen ringer meg opp igjen :)

jeg er foretrekker "ordnede forhold". jeg ser at naboen vil få en kjempetomt hvis han får isolert seg med et gjerde men det igjen vil sperre og ødelegge det jeg har av uteplass. vi får se hva vi kommer frem til. tror ikke naboen ser det, men han trenger ikke et gjerde på 1,5m for at jeg ikke skal se han... har ikke sjans i havet.

Lenke til kommentar

Ja er uansett kommunen som har siste ordet her så det er bra at dere snakker med kommunen får arbeidet starter.

Når det gjeld forskjellen mellom gjerde og levegg så trur eg den er syltynn, er i utganspunktet ikkje noke som seier at alle gjerder skal være laga av hønsenetting slik at du kan sjå gjennom dei. Planting av hekk som gjerde/levegg er også eit alternativ som kan være interesant å sjå på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

hei.

jeg skal sette opp forskalings blokker mot naboen på 20*20cm 10m lang

skal legge belegning stein i hagen. tenkte på et gjerde oppå muren på 80cm, totalt fra min tomt som ligger ca 10cm over naboen sin tomt. ci bor i rekkehus.

må jeg søke om det???

Lenke til kommentar

hei.

jeg skal sette opp forskalings blokker mot naboen på 20*20cm 10m lang

skal legge belegning stein i hagen. tenkte på et gjerde oppå muren på 80cm, totalt fra min tomt som ligger ca 10cm over naboen sin tomt. ci bor i rekkehus.

må jeg søke om det???

Et gjerde på 80 cm er ikke søknadspliktig, men dersom du med forskalingsblokker og belegningsstein faktisk endrer terrenghøyden helt inntil tomtegrensa, vil terrengendringen være søknadspliktig.

Men spør kommunen. Det er de som som avgjør søknaden, eller vurderer hvorvidt dette kommer under tiltak som ikke er søknadspliktig.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...