Gå til innhold

Kausjonist skal selge

Elve

Anbefalte innlegg

Min mor og far står som real-kausjonist for min leilighet og de skal snart selge sin bolig og kjøpe seg leilighet. I den forbindelse lurte de på hva det vil bety for dem. Det er 6 år siden de stilte opp som kausjonist for meg og i løpet av den tiden er beløpet de har kausjonert for, altså 150k nedbetalt.

Men på avtale om kausjon står det i et punkt: "Kausjonen er helgaranti og omfatter hele lånet/kreditten/forpliktelsen, innenfor rammen av kausjonsbeløpet med tillegg som er angitt ovenfor, dvs inntil låntaker har innfrid hovedstolen med renter, gebyrer og omkostninger i sin helhet"

Betyr det at hele lånet må være nedbetalt, før man evt gjør en refinansiering og ser at man ikke trenger kausjonist lenger? Har ikke fått noe klart svar av banken på dette enda.

Tilbake til hovedspørsmålet, vil dette bety noe for min mor og far når de skal selge og kjøpe? Dvs om det vil være en heftelse på eiendommen deres når de skal selge?

Noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo sikkerhet, så spørsmålet er rett og slett om banken vil slette tilleggsikkerheten de har i kausjonen, og la deg fortsette med lånet uten. - Jeg tror ikke du trenger å refinansiere for dette. - Helgaranti-linjen betyr bare at kausjonen gjelder uansett hvor mye du har betalt ned, dvs var lånet på en million og du har betalt ned halvparten, og det så går til inkasso, så gjelder fortsatt kausjonen for 150.000,-

Hvis det er en kausjon med sikkerhet i deres eiendom, så er det en heftelse på huset de skal selge ja, og denne må flyttes eller slettes for at de skal få solgt huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...