Haugli Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei. Har nå min siste forberedningsdag før eksamen i media og kommunikasjon Vg3. Oppgaven får vi på eksamensdagen imorgen, men vet at det kommer til å gå ut på å lage en plakat for Helsedirektoratet. Deres mål er å informere om at snusing kan føre til mange skader på lik linje som vanlig røyking. Jeg orker ikke lage noe stereotypiske greier med bilder av noen misfarga tenner som resten v klassen lager. Har tenkt litt på å få frem at snusing kan gi impotens eller i verste fall svekket ereksjon, da dette kanskje virker verre enn misfarga tenner og kreftfare for noen Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? pft Haugli Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg foreslår at du først setter deg inn i forskningen på snusing og helseskader, da denne viser at det ikke er noen påvist sammenheng mellom helseskader og snusing. Det er derfor merkingen på snus er anderledes enn merkingen på røykpakkene. På røykpakker står det: "Produktet er helseskadelig", mens det på snus står: "Produktet kan være helseskadelig". Skal man først lage en informasjonsplakat så er det viktig å forholde seg saklig og ikke dikte opp historier etter eget forgodtbefinnende. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/18/423760.html http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/fagnytt/norsk_kunnskapsoppsummering_om_helserisiko_ved_bruk_av_snus_21169 http://www.lommelegen.no/328018/snus-og-helserisiko (selv om jeg ikke har vitenskapelige fakta bør være noe leger bør holde seg for god til å uttale ...) Det man vet om snusing er at tannkjøttet trekker seg tilbake og at leppen blir hvitaktig og at det til tider kan bli sårt. En som snuser vil også oppleve at huden i leppa dør, slik at man kan dra av store flak av døde hudceller fra innsiden av leppen, der hvor snusen plasseres. Som mangeårig snuser så er dette noe jeg kan skrive under på. Jeg kan også skrive under på at snus er svært avhengighetsskapende og jeg opplever sterke abstinenser om jeg er avskåret fra å bruke snus. Dette gjør utslag i hodepine, uro, svettetokter, problemer med søvn osv. Det er dog ingen vitenskapelig konsensus om økt fare for kreft, noe merkingen fra helsedirektoratet viser. Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Bra svar! Selv har jeg snust og røyket siden jeg var 14-15, og er snart 19 nå Føler meg som en hyklerfaen her jeg sitter og skal lage en informasjonskampanje for helsedirektoratet om faren ved snusbruk. Glad det bare er en oppgave I alle fall, har mekka ihop nå greier og vil gjerne ha noen synspunkter, ASAP PLEASE da jeg ikke har tilgang på internett imorgen. Alt er laga i illustrator og er i vektorgrafikk, men jeg legger ved et png bilde så dere får se.. Merk, dette er bare et utkast og jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger. Feel free to flame! Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Greia med plakaten er altså å få fram de helsefarlige skadene med snus , på lik linje som røyking, selv om snusen kanskje ikke er påvist kreftfremkallende og god knows what. Jeg tok altså utgangspunkt i impotens, da jeg tror dette for mange kan være verre enn både gule tenner, halskreft ogsåvidere Lenke til kommentar
fox Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Spennende idé her, men ta titt på grammatikken din og husk å midstille teksten. Gi logoen litt mer luft, kanskje 10mm fra bunnen og høyresiden. Det er ikke lurt å bruke fire ulike skrifter, to er til å foretrekker. To ulike familier er maks. Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Takk for tilbakemelding! Ja, plasseringene på de forskjellige elementene ble litt feil, for i illustrator er alt godt innenfor ramma, men det ser ut som det er blitt beskjært. Du har helt rett i at jeg bruker for mange ulike skrifter, driver bare å tester ut litt forskjellig akkurat nå Dumme skolepc som ikke lar meg installere nye fonter Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Fin plakat og budskap, men husk at på snusboksene så er det ikke påvist at det er helseskadelig, det står at det kan være helseskadelig. Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Stemmer det, Iskall, men den er ikke påvist ufarlig heller. Det vi derimot vet er at snus inneholder 2500 kjemiske stoffer, hvor 31(?) blant annet nitrosaminer er påvist kreftfremkallende av World Health Organization. Det er også påvist at nikotin (som det er MYE av i en snus, kontra en sigarett) trekker sammen blodkar i kroppen. Når blodkar er trukket sammen blir blodgjennomførselen svekket = ikke like oppslått telt. Endret 26. mai 2010 av Haugli Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Sjansen, ikke sjangsen. Ellers, fin plakat og budskap. Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Ordna litt på den og fikk 5 Grei eksamenskarakter det! Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Absolutt akseptabelt, gratulerer! Vil du dele sluttresultatet, så du kanskje motiverer meg til å slutte? Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Har det ikke på denne pcn, men skal laste det opp når jeg får tid! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Poster du den versjonen du innleverte? Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Her er versjonen jeg leverte inn. Usikker på om den var noe bedre enn den første, men tror kanskje det. Eneste sensor trakk meg for var at den var ganske lettvint, men stilfull. Heldigvis klarte jeg å forsvare alt han pekte på, på en bra måte og fikk mye pluss for dette og den generelle kunnskapen jeg hadde. Problemet er at jeg blir så f**ns nervøs når det kommer til eksamener og fremmede folk som skal vurdere meg at jeg får helt jernteppe. Glemte av mye jeg skulle si, men sålenge jeg klarte femmeren er jeg glad. Er en laang vei til sekseren når det kun opereres med hele karakter. EDIT: Skjønner ikke hvorfor bildet blir så beskjært i kantene når jeg eksporterer fila til png format? Endret 30. mai 2010 av Haugli Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå