Rebeliz Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Heisann Jeg leverte min bærbare pc til reparasjon in mars pga støy fordi vifta var gåen. Etter 3 uker fikk jeg den tilbake og den funka fint. Etter halvannen måned begynte den plutselig å bli fryktelig varm og jeg leverte den til reparasjon igjen. En uke senere fikk jeg den tilbake uten at problemet var ordnet så jeg leverte den tilbake igjen og en uke senere har jeg fått den tilbake og det fungerer nå fint igjen (viste seg å være et vifteproblem det også). Denne dangen har jeg fått den tilbake med et nytt problem: Quick Launch knappene virker ikke (regner med at de ikke har koblet det til ordentlig), i tillegg er det ett hakk i lokket på pc'en... De har ikke brukt veldig lang tid på de siste reparasjonene, men så har de heller ikke klart å sende meg tilbake et produkt som ikke behøver ytteligere reparasjon... Når jeg da har hatt den til reparasjon, deretter rereparasjon og nå har fått den tilbake med et nytt problem, har jeg noen rettigheter i det hele tatt eller må jeg smile pent og belage meg å sende den til reparasjon enda en gang? Takker på forhånd for hjelp og tips Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Forbrukerkjøpsloven kapittel 6. omtaler dette ganske klart. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html Her står det blandt annet: § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. Lykke til! Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig Dette er derfor en ny mangel i form av at det ikke er samme problem lenger. Derfor får selger igjen retten til å gjennomføre to avhjelpsforsøk, før du eventuelt kan kreve heving. Derimot skader det ikke å spørre butikken om de fra et kundeservice perspektiv vil la deg heve kjøpet ettersom du har blitt ulempet så mye. De blir enda mer behjelpelige hvis du vil bytte med ny laptop fra samme butikk, enn om du krever pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå