Gå til innhold

Eposten min blir brukt til å sende spam.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Hotmail'en min har i det siste blitt brukt til å sende x-antall mailer til forskjellige personer.

Jeg har også mottatt mange mails fra [email protected] hvor det står at e-posten "jeg" prøver å sende ikke er sendt. Videre i mailen popper det opp en helt random e-post adresse som jeg tydeligvis har prøvd å sende til.

Er det noen av dere som kanskje har peiling på hvordan man blir kvitt noe slikt?`

Mvh

LirkoB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Hotmail'en min har i det siste blitt brukt til å sende x-antall mailer til forskjellige personer.

Jeg har også mottatt mange mails fra [email protected] hvor det står at e-posten "jeg" prøver å sende ikke er sendt. Videre i mailen popper det opp en helt random e-post adresse som jeg tydeligvis har prøvd å sende til.

Er det noen av dere som kanskje har peiling på hvordan man blir kvitt noe slikt?`

Mvh

LirkoB

Det er selvfølgleig ikke umulig at noen kan ha fått ulovlig tilgang til kontoen din eller at det er noe slags virusinfeksjon som bruker din konto for spam (da normalt bare om du bruker outlook eller tilsvarende installert på maskinen), men dette er ikke den mest sansynlige forklaringen.

Det jeg vil tippe er grunnen til dette er at en spammer der ute spoofer avsenderadressene på spammen han sender ut. Kort forklart er det mulig å forfalske avsenderadressen slik at det ser ut som det kommer fra din epostkonto selv om du aldri sendte eposten. Når eposter ikke kommer riktig frem så får du dermed returmeldingen fra postmaster også siden den tror du er avsenderen av eposten.

Grunnen til at spammere spoofer avsenderadressen er av rent praktiske grunner - for at det skal være vanskeligere å stoppe dem. Om alt kom fra en håndfull adresser var det jo enkelt å filtrere vekk - men når de forfalsker addresser til andre brukere så kan man ikke begynne å filtrere det basert på avsender fordi det både er alt for mange forskjellige adresser som brukes + man risikerer å blokkere legitime eposter.

Hvis dette er tilfellet så kan du ta det med ro - du er ikke spesiellt anngrepet. Du har bare havnet på en eller flere spamlister på ett eller annet tidspunkt, og din addresse er en av mange (ti-tusenvis) som velges fra randomly når spammerene spoofer avsenderaddressen på ny spam de skal sende ut.

Det gode er at om dette er tilfellet så er det ingen direkte fare for deg utover at du mottar noen "can not deliver" beskjeder fra postmaster i ny og ne. Det dumme er at det er heller ikke noen måte å stoppe det på i praksis, siden du aldri er involvert i prosessen til å begynne med. Det vil ikke kunne stoppes før standarden for epost overhales med bedre sikkerhet (hvilket i grunn er på høy tid). Den eneste måten å unngå det på er evt. å aldri havne på en spamliste, men selv det er ingen 100% garanti siden spammere ofte også bare gjetter på adresser utifra mulige kombinasjoner.

Jeg vet fra tid i support at dette er et meget vanlig problemstilling, og normalt er det ikke indikasjon på at du fått kompromitert din sikkerhet. En grundig antivirus/malware scan og bytte av passord for sikkerhts skyld skader jo dog selvfølgelig ikke - just in case :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvis dette er tilfellet så kan du ta det med ro - du er ikke spesiellt anngrepet. Du har bare havnet på en eller flere spamlister på ett eller annet tidspunkt, og din addresse er en av mange (ti-tusenvis) som velges fra randomly når spammerene spoofer avsenderaddressen på ny spam de skal sende ut.

-Stigma

Spammerne i sånne tilfeller er vel oftest (alltid?) trojansk tull som pumper spam fra tilfeldige maskiner rundt om etter å ha tråla alle lister de kommer over, i tillegg til å generere mailadresser ut fra helt vanlige navnelister/telefonlister/ordlister eller all slags tekst som den har snust innom.

Når en stakkar har fått ihjelsurfa maskinen og den går dødstregt, så er det ofte tegn på at pumpinga er godt i gang og hakket før ISPen sender brevet om mulig stenging hvis spamtrafikken ikke stoppes.

Endret av clink
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Heisann Abigor

Ønsker du sjekk av PC-en bør du følge veiledningen i signaturen min og poste loggene i en egen tråd. Du bør også bytte passord på epost kontoen din.

Hvorfor kontakter blir lekket kan variere fra maskin til maskin, infeksjon til infeksjon, så det er ikke så lett å svare på =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...