Deleted__- Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Nok en gang har jeg fått et innlegg slettet, og nok en gang forteller moderator at han ikke husker hva grunnen til slettingen var fordi dere ikke har et arkiv for slettede meldinger, og nok en gang kan ikke moderator si meg hvilken regel jeg eventuelt brøt. Den første tanken som slår meg er "Hallo?? Er det mulig?". Jeg føler rent personlig at jeg ikke har gjort noe galt. Samtidig er det en stor ergelse for meg å få et innlegg slettet fordi jeg følte mitt innlegg ga mening. Det var ingen spor av personangrep i innlegget, det var ikke et kort innlegg som det bare stod "Fint for deg " eller noe slikt. Det var et relativt langt innlegg hvor jeg utredet mine synspunkt. Sånn sett var innlegget viktig for meg fordi jeg følte jeg bringte et budskap. Et budskap jeg per nå ikke klarer å gjenskape. Og hva er i så fall vitsen hvis jeg risikerer at innlegget blir slettet igjen? Her må moderatorer endre rutinene. Det ideelle hadde vært om dere faktisk kunne lagret alle slettede meldinger i en slags "søppeldunk" som jeg har inntrykk av at dere kunne før. En kortsiktig løsning ville vært at den personen som opplever å få et innlegg slettet, får dette som et sitat på mail. Mest for sin egen del, i tilfelle det kan oppleves som viktig for personen. Men også for moderatorene sin del, slik at de har noe å smelle i bordet med. Skal jeg ikke kunne forsvare mitt innlegg? Skal det virkelig være den form for diktatur at moderatorer kan gjøre hva de vil uten konsekvenser, og uten at noen kan finne ut hva dem faktisk har gjort? I ytterste konsekvens vil det dermed si at en moderator kan gjøre rent bord i en diskusjon hvor de møter seg selv i døren. Og jeg personlig vil fortsatt gjerne ha svar på hva jeg skrev som var galt. Jeg stiller meg fortsatt 100 % uforstående til den avgjørelsen. Noe må gjøres, både på kort og på lang sikt. Jeg vil med dette også presisere at jeg tror at nevnte moderator gjør en kjempejobb, men at han bommet i denne sammenhengen. På generelt grunnlag er ikke dette godt nok. Det er under enhver kritikk! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 I utgangspunktet har vi jo ytringsfrihet her til lands, men diskusjon.no har likevel rett til å sensurere hva de ønsker i forumet. Jeg er enig i at dette er en praksis som bør tas tak i, for å kunne fremme saklig og gjerne kontroversielle diskusjoner, men ikke minst for at brukerne skal slippe å bli unødig moderert, som her. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Her må moderatorer endre rutinene. Det ideelle hadde vært om dere faktisk kunne lagret alle slettede meldinger i en slags "søppeldunk" som jeg har inntrykk av at dere kunne før. Søplekassen lever fortsatt i beste velgående. Alt vi moderatorer sletter havner der (og det er helt nødvendig med tanke på dokumentasjon i forhold til klager på moderering mv.) Så vidt jeg kan se har du et innlegg som er blitt slettet fra fotballforumet et eller annet sted. Jeg kommenterer ikke det siden har nada interesse for fotball og dermed ikke modererer på den delen av forumet - ergo, jeg aner ikke hva som kvalifiserer for sletting der. Dette er noe du i utgangspunktet må ta med gjeldende moderator som slettet innlegget. Dersom du føler at du ikke får eller har fått tilfredsstillende svar fra vedkommende, foreslår jeg at du tar kontakt med vårt brukerombud. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 foreslår jeg at du tar kontakt med vårt brukerombud. Brukerombud? Det er bare en bruker i brukerombudet? Jeg syns det virker litt dårlig at det ikke er flere brukere i denne gruppen. Er dette noe som bør taes taki? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Brukerombud er ikke en gruppe, men en tittel. Brukerombudet er en person som har tilsvarende innsyn som moderatorer, samt innsyn i klagebehanlingsprosess og lignende, men som står "på brukernes side". Vedkommende er en instans som kan brukes dersom man føler at man ikke når frem med klager eller lignende, men, i mine øyne, enda mer viktig er oppgaven å minne oss på at brukerne står i fokus i interne debatter. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Dette er noe du i utgangspunktet må ta med gjeldende moderator som slettet innlegget. Dersom du føler at du ikke får eller har fått tilfredsstillende svar fra vedkommende, foreslår jeg at du tar kontakt med vårt brukerombud. Eller med meg som kategoriansvarlig for fotball. Hvis den posten gjelder dommeravgjørelser mot Brann-tråden så kan det være feil post som er slettet. Shit happens sometimes.. Ta kontakt med meg på PM. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei.. Jeg trodde vi hadde løst dette over pm, men ser at du også har laget en tråd om det. Jeg synes førsteposten din er ganske unøyansert i forhold til det som kommer fram av mine pmer til deg. Både i tråden og i pm til deg har jeg skrevet at posten var regnet av meg (den gangen) som off- topic. Jeg har med andre ord aldri skrevet til deg at jeg ikke husker hva jeg har slettet. Det jeg derimot konkret ikke husker er postens hovedinnhold, men det må unnskyldes med at jeg er midt opp i eksamensrushet. Vedrørende en konkret hjemmel for slettingen så har du heller aldri etterspurt dette fra min side, jeg har som sagt begrunnet slettingen med at det var off- topic. Hvis det er en spesifikk hjemmelsgrunnlag du etterspørr så beklager jeg event. misforståelse av dette, men da synes jeg du også kunne ha presisert det i neste pm som du sendte meg. Her har du den spesifikke hjemmelen: Retningslinjene pkt. 1 tredje ledd: Hold deg til trådens tema. Kilde: https://www.diskusjon.no/guidelines#1 Som jeg skrev til deg så beklager jeg på det sterkeste at den nye forum softwaren gjør det vanskeligere for oss moderatorer å finne ting igjen i søppelkassen. Det var ille før, men nå er det så mye verre. Faktisk så virker den forrige løsningen som en drøm, da fikk vi ihvertfall opp brukernes slettede emner og innlegg i oversikten. Det gjør vi ikke lenger, nå må vi på en detektivjakt. Dette var noe jeg ikke hadde tid til pga. prioritering av eksamen. Håper dette oppklarte nok. MVH KVTL Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg poengterte i min førstepost at jeg er ikke ute etter deg, KVTL, men problemstillingen rundt det å få meldinger slettet. Jeg presiserte ettertrykkelig at jeg tror at du gjør en kjempejobb. Poenget mitt er at jeg får ingen varsel når et innlegg blir slettet. Jeg oppdaget det helt selv ved å gå inn i tråden og merket at noe manglet. Jeg mener at man automatisk burde fått en varsel i inboxen når inlegg blir slettet. Slik som det er nå så er det opp til meg selv å finne ut om alle mine innlegg er der jeg har skrevet dem og det er helt håpløst på et diskusjonsforum. På et diskusjonsforum diskuterer man og ytrer meninger. Jeg vil bare ta opp problemstillingen, og er ikke ute etter sympati eller trøst ovenfor at jeg føler meg dårlig behandlet. Tro meg, akkuratt det tenker jeg ikke noe særlig over. Men det er klart: Jeg skulle gjerne hatt innlegget tilbake, sett over det og kanskje lagt ut en revidert versjon av det i samme tråd. Men samtidig er det selve problemstillingen rundt det som irriterer meg, og som jeg synes er verd en diskusjon. Derfor ønsker jeg ikke særlig mye ensidig fokus på hva jeg har opplevd, men hvilke få justeringer som skal til for at hele forumet skal få en bedre brukeropplevelse og unngå slike irriterende og lite brukervennlige situasjoner. Jeg har derfor bevisst vinklet emnet utelukkende mot problemstillingen, og derfor vil du oppleve tråden som unyansert. Siden du selv har dratt inn akkuratt denne spesifike saken i denne tråden vil jeg gjerne forsvare meg med noen korte linjer. Jeg sendte pm direkte til deg med en gang jeg merket at jeg manglet et innlegg. Dette gjorde jeg for å unngå spam og unødvendige innlegg. Vi er alle enig om at det er slik det skal gjøres. I den meldingen presiserte jeg grundig at jeg ville vite hva jeg sa som var "off topic". Det eneste du sier her, og skrev til meg, er at jeg var "off topic" samtidig som du beklaget at du ikke kunne finne igjen innlegget, slik jeg forstod det. Men jeg stiller meg fortsatt uforstående til hva jeg skrev som var "off topic". Og når jeg ikke har noen mulighet for å forsvare meg selv (siden jeg ikke tar backup av hvert eneste innlegg jeg poster) blir din avgjørelse stående uten at du trenger å anstrenge deg på noen som helst måte, eller å begrunne ditt standpunkt ytterligere. Og når situasjonen da ble slik følte jeg behov for å ta opp problemstillingen under "Tilbakemeldinger om forumet". For min del trenger du virkelig ikke forsvare noen ting i det hele tatt. Jeg er, som sagt, helt sikker på at du gjør en kjempejobb. Og bare for å presisere for absolutt alle at jeg ikke har vært hverken krass eller stygg i mine meldinger mot KVTL, her er den siste pm'en jeg sendte etter at jeg spurte om grunnen til slettingen: Det som er gjort er gjort, bærer ikke videre nag om det ha en fortsatt fin dag. Men nok om den saken. Har forøvrig fått en rekke gode innspill i denne tråden, men en teknisk forbedring som gjorde at enhver person som får et innlegg slettet får dette i inboxen er fortsatt helt klart å foretrekke. Det mener jeg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Automatisk varsling om moderatorhandlingar kan kome: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showissue=405 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Men inntill videre er det ofte upraktisk tidkrevende å informere alle brukere som får innleggene sine slettet. I enkelte tilfeller har jeg vært borti tråder som etter opprydding har fått slettet 80-90 innlegg fra 20-30 brukere. I slike tilfeller er mye innlegg som slettes innlegg som er tilsvar til disse innleggene, eller tilsvar til tilsvar osv. Man kan ikke slette ett innlegg, og la svar på disse innleggene stå igjen, det er inkonsekvent og ser svært merkelig ut. Og om bruker b siterer at buker a sier "du er en tulling" står jo utsagnet, og dermed regelbruddet, fortsatt i tråden. Vi prøver å informere der det virker å være nødvendig, men normalt tar vi som utgangspunkt at folk leser de moderatornotisene vil legger igjen i trådene. Egentlig var dette bedre før, siden vi kunne fargelegge rene moderatornotiser rosa, det kan vi ikke i dag. Det gjør dem mindre synlige, men intill videre må vi bare leve med det. I de tilfeller der en PM er beste måte å sikre at ting ikke sklir ut sender vi gjerne en PM, og ingen brker får advarsel uten at vi sender PM, det ligger i systemet. Dersom du ikke mottar en PM etter at innlegg er slettet betyr det at du ikke får økt advarselsnivået ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå