Gå til innhold

På tide å få vekk hodepine fra maskinen, trenger hjelp til vannkjøling av CPU+GPU

Anbefalte innlegg

Etter et halvt år på to stock luftavkjølte GTX 275 med en forferdelig viftestøy fra 4 illsinte små vifter har jeg bestemt meg for å fjerne begge to og kjøpe et 5870 istedet som jeg har planer om å vannkjøle sammen med CPU. Grunnen til nytt kort er fordi de eneste vannblokkene jeg fant som passer til skjermkortene mine (gainward gtx 275) kostet nesten 3000 kr pr. stk for kun blokkene...

Riggen i dag består av:

Antec 900 Two

DFI LP UT T3eh8 (hovedkort)

2x Gainward GTX 275 som skal byttes ut med ett HD5870

Core i7 920 med Noctua NH-U12P kjøler.

Det jeg trenger hjelp til er i grunn alt. Har lest litt på guidene her, men blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser :p Eller, jeg skjønner tegninga, men ikke hvilke produkter jeg bør velge, eller hvor de bør kjøpes. Jeg har ingen anelse om jeg har mulighet til å ha radiatoren på innsiden av kabinettet eller ikke, så jeg tar utgangspunkt i utsiden. Det er kun GPU og CPU som skal kjøles. Prioriteringen blir å minske støy, mens de termiske egenskapene ikke er like viktige ettersom jeg hverken har planer om å overklokke cpu eller gpu. Det visuelle er heller ikke noe issue, det kan godt se ut som dritt, bare det funker.

Noen som hadde hatt tid til å finne en nettbutikk og sette opp en handlekurv som gir meg det jeg er ute etter? Budsjettet er ikke så fryktelig viktig, men jeg vil ikke kaste bort penger på overkill.

Edit: Og om det uansett kanskje ikke skulle vært så mye å hente på støynivået gjør ikke det noe siden jeg skal gjøre det uansett, bare for å ha gjort det :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er en CPU blokk som støtter LGA1366 og den må være laget av kobber, ikke aluminium som leder varme dårligere og som korroderer kjølevannet om det blandes med Cu senere et sted i kjølesystemet.

Forkortelser:

Al = Aluminium

Cu = Kobber

Rad = Radiator

Du trenger ikke noe bedre enn en 2x120 rad, pumpe, CPU blokk, GPU blokk og evnt en vanntank. Vanntank er å anbefale, har kjørt flere oppsett både med og uten og de med er mye enklere å (etter)fylle og vedlikeholde.

Ikke kjøp merker som zalman eller thermaltake. Da kjøper du heller Swiftech, D-tek osv.

Nå det gjelder slanger så fungerer 3/8 mer enn bra nok, hadde før 1/2 og det er mye værre å bygge med et system med når det kommer til trang plass og skarpe svinger .....

På 5870 kan du godt bruke eks. en MCW60, Maxe5 eller lignende, kjører dette selv og det holder imassevis, de er også en god del billigere enn heldekkende blokker og du kan bruke dem på ditt neste skjermkort og :D

Lenke til kommentar

Hva jeg hittill har fått med meg jeg trenger da:

(bare random picks i grunn, pga lagerstatus)

CPU blokk (MIST folgefonna)

GPU blokk (MCW60 for ATI og nVidia) eller vil det lønne seg bedre med en slik: AquagratiX for HD5870 tilfelle man skal utvide med et skjermkort til senere?

Radiator (Mist 2x120 extreme)

Vanntank (MIST vanntank)

Mer:

Nipler?

Overganger?

Slange?

Borrelås?

Væske?

Lenke til kommentar

Når det kommer til tank så tenk på hvordan du vil plassere den i kabinettet ditt og hvordan du vil at loopen skal se ut.

Av slanger trenger du kun å kjøpe inn 2-3m med 3/8 ID slange, trenger ikke være dyr tygon, kan godt være den billigere primoflex eller andre merker, eller du kan kjøpe fra biltema, det har jeg gjort ofte da det er lett å få tak og billig, men de er lagt til med metriske mål, så er litt være å jobbe med da alle nipler har ikke metriske måleenheter.

Du mangler fremdeles en pumpe .....

Når det kommer til heldekkende kjøleblokk på 5870 så er kortet laget sånn at det uansett vil ta 2 kortplasser når du ser på den doble DVI tilkoblingen.

Om du går for MCW60 så må du huske å kjøpe små passive kjøleribber til å kjøle andre ting, viktig at disse får aktiv kjøling ellers blir det for varmt og da er en heldekkende blokk en enkel løsning.

Spennende å se hvordan den Mist blokka er designa innvendig ....

Lenke til kommentar

Det ser slik ut i maskinen nå:

post-41440-1274882721,0564_thumb.jpg

I den røde sirkelen er det bare en tom brønn som ikke inneholder noen ting. Er dog ganske fullt der inne og ikke særlig stor plass, så et større kabinett ville kanskje vært bedre?

Ang plass til skjermkort så bruker jeg ingen av PCI sporene til noe annet enn skjermkortene så hvor mye/lite plass de tar har ikke noe å si, tror nok det blir en heldekkende blokk så jeg slipper å fikle med kjøleribber.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Sett bilder av vannavkjølte systemer med antec 900 og med litt smart organisering så går det. Radiatoren festes enten på baksiden eller oversiden av kabinettet og pumpen plasseres f.eks i bunnen inne i den brønnen som er vis-a-vis PSUet ved å flytte harddiskene opp til brønnen der optisk drev er montert. Får handle inn komponenter til kjøling først, prøve og se hvordan det går. Får jeg det ikke til bestiller jeg et nytt kabinett :p

Lenke til kommentar

Good luck, er alltid litt utfordring i å designe et vannkjølingssystem ;D

Men husk en pumpe det hadde du ikke satt opp i det tidligere innlegget ditt, du kan kjøpe en Swiftech MCP655 om du vil (1200l/t)

Husk nipler, noenganger følger det med og andre ikke så vær obs. på det.

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Hva jeg hittill har fått med meg jeg trenger da:

(bare random picks i grunn, pga lagerstatus)

CPU blokk (MIST folgefonna)

GPU blokk (MCW60 for ATI og nVidia) eller vil det lønne seg bedre med en slik: AquagratiX for HD5870 tilfelle man skal utvide med et skjermkort til senere?

Radiator (Mist 2x120 extreme)

Vanntank (MIST vanntank)

Mer:

Nipler?

Overganger?

Slange?

Borrelås?

Væske?

mist folgefonna... sjekk heatkiller 3.0 og EK supreme HF (eller LT)

vannblokk til skjermkort -> EK er et alternativ... verdt å merke seg om HD5870 så må du sjekke om skjermkortet du kjøper følger referanse design da det har vært noen produsenter som har fraveket litt fra referamsen med valg av andre komponenter som har ført til nivåforskjeller på vrm etc...

handle vannkjøling i norsk nettbutikk er som regel utdaterte vannblokker ...

det høres ut som du skal ha vannkjøling med cpu blokk 2 gpu blokker og sannsynligvis trenger du da 2 stk radiatorer... begynner å bli litt restriksjoner i kretsen og trenger derfor en kraftigere pumpe enn MCP655, MCP355 har høyere løftehøyde. Ikke se seg blind på hvor mange liter en pumpe klarer i timen. Om du i tillegg bytter toppen kan du bruke vanlige nipler og får også bedret ytelse med på kjøpet

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Ja, etter erfaring fra mine to gtx 275 som ikke følger referansedesign ergo er det kun noen få blokker fra EK som koster deretter, så kjøper jeg et 5870 som følger referansen. Det vil i utgangspunktet kun være snakk om ett enkelt kort, med mulig utvidelse om kanskje ett år, hvis det ikke kommer noe nytt som kan erstatte det ene kortet innen den tid (noe det sikkert gjør).

Hvis ikke norsk nettbutikk hvor da?

Lenke til kommentar

Ja, etter erfaring fra mine to gtx 275 som ikke følger referansedesign ergo er det kun noen få blokker fra EK som koster deretter, så kjøper jeg et 5870 som følger referansen. Det vil i utgangspunktet kun være snakk om ett enkelt kort, med mulig utvidelse om kanskje ett år, hvis det ikke kommer noe nytt som kan erstatte det ene kortet innen den tid (noe det sikkert gjør).

Hvis ikke norsk nettbutikk hvor da?

om du går for EK kan du bestille rett fra produsenten ;) www.ekwaterblocks.com

Lenke til kommentar

Husk å ta med moms, frakt og tollgebyr på totalbeløpet.

1stk 2x120mm radiator holder leng med mindre du skal kjøre den passiv eller med de mest pingle viftene som er mulig å få tak i, selv har jeg lang erfaring med vannkjøling og prøvd ut masse forskjellig. Det som derimot er viktig er at radiatoren blir blåst på med "frisk" luft, ikke varm luft fra inni PC'en eller den samme lufta som heletiden sirkulerer. Da kan du bruke så mye penger du vil på radiator som du vil utenom at det hjelper :D

Lenke til kommentar

Husk å ta med moms, frakt og tollgebyr på totalbeløpet.

1stk 2x120mm radiator holder leng med mindre du skal kjøre den passiv eller med de mest pingle viftene som er mulig å få tak i, selv har jeg lang erfaring med vannkjøling og prøvd ut masse forskjellig. Det som derimot er viktig er at radiatoren blir blåst på med "frisk" luft, ikke varm luft fra inni PC'en eller den samme lufta som heletiden sirkulerer. Da kan du bruke så mye penger du vil på radiator som du vil utenom at det hjelper :D

Er du heldig slipper pakken gjennom tollen uten kontroll :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...