Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunskapseksamen 2010 - VGS


Anbefalte innlegg

Eksempler på velferdsforskjeller kan være:

 

Rik-fattig (ikke alle fattige har det dårlig)

 

Noen har foreldre som er fattige, andre rike.. ( fører til at noen ungdommmer ikke får vært med på alle aktivitetene)

 

Ungdommer som er utlendinger, har kanskje vanskelig for å tilpasse seg( Dårlig økonomi hos familie)

 

Med tanke på velferd: Kanskje noen ikke har så god velferd? (sitter i rullestol, fører til at de ikke kan delta så sosialt som de fleste)

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å forbereder meg til denne eksamenen jeg også.

 

Første punkt, definere velferd og ungdom!

 

Tror det er lurt å finne kilder på levekår, foreldres utdannelse, foreldres inntekt, psykisk velferd, deltakelse i fritidsaktiviteter m.m.

 

Deretter finne ut om ulike typer samfunnsvitenskapelige metoder som er relevante på punkt to. Men dette står jo i boka. :thumbup:

 

Til slutt vil jeg finne harddata på hvor mange det er som dropper ut, fra hvilke grupper disse kommer. Hvilke linjer de velger m.m.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så oppdatert på dette med kilder og hvordan det skal refereres om kilden.

Altså vist jeg har en kilde som omhandler ett velferdsproblem, kan jeg da også skrive noen egene meninger og synspunkter utenom det som står oppgitt i kilden jeg refererer til eller må absolutt alt som blir skrevet på eksamen kunne tilbakebevises til en av de kildene jeg har?

 

Det er på grunn av dette jeg tenker at man må jo skaffe seg usedvanlig mye kilder for å dekke alle tenkelige oppgaveoppsett dem kan komme med på eksamen.

 

Håper inderlig det er mulig med litt friskriving og common sense så lenge man har mange bra kilder å referere til anyways.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så oppdatert på dette med kilder og hvordan det skal refereres om kilden.

Altså vist jeg har en kilde som omhandler ett velferdsproblem, kan jeg da også skrive noen egene meninger og synspunkter utenom det som står oppgitt i kilden jeg refererer til eller må absolutt alt som blir skrevet på eksamen kunne tilbakebevises til en av de kildene jeg har?

 

Det er på grunn av dette jeg tenker at man må jo skaffe seg usedvanlig mye kilder for å dekke alle tenkelige oppgaveoppsett dem kan komme med på eksamen.

 

Håper inderlig det er mulig med litt friskriving og common sense så lenge man har mange bra kilder å referere til anyways.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så oppdatert på dette med kilder og hvordan det skal refereres om kilden.

Altså vist jeg har en kilde som omhandler ett velferdsproblem, kan jeg da også skrive noen egene meninger og synspunkter utenom det som står oppgitt i kilden jeg refererer til eller må absolutt alt som blir skrevet på eksamen kunne tilbakebevises til en av de kildene jeg har?

 

Det er på grunn av dette jeg tenker at man må jo skaffe seg usedvanlig mye kilder for å dekke alle tenkelige oppgaveoppsett dem kan komme med på eksamen.

 

Håper inderlig det er mulig med litt friskriving og common sense så lenge man har mange bra kilder å referere til anyways.

 

 

Jada, såklart er det mulig å skrive fritt. At du viser at du kan tenke litt fornuftig selv er egentlig det viktigste i dette faget. Selvfølgelig er det bra å underbygge dine tanker og meninger med gode kilder.

Lenke til kommentar

Husk at alle artikler og statistikker må henvises som kilder (URL).

 

Punkt 3:

 

"Ta utgangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal skal fullføre videregående skole"

 

Noen som har forslag om hvilke tiltak som bør være med?

 

Takker for svar :thumbup:

Endret av Kameraten
Lenke til kommentar

Når jeg ser på opg 1. tenker jeg med en gang på innvandrer grupper. Men også andre velferdsforskjeller som er nevnt tidligere :) Uansett, her er noen av de kildene jeg har brukt til opg "Finn frem til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge"

 

 

http://www.aftenposten.no/jobb/article648235.ece

 

http://www.aftenposten.no/jobb/article648235.ece

 

http://www.lorenzk.com/no/flyktning/ungdom.html

 

http://ndla.no/nb/node/15090/menu74

 

http://ndla.no/nb/node/2382/menu74

 

http://www.ssb.no/ssp/utg/200206/06/

 

Håper noen av kildene er til nytte :)

Lenke til kommentar

Husk at alle artikler og statistikker må henvises som kilder (URL).

 

Punkt 3:

 

"Ta utgangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal skal fullføre videregående skole"

 

Noen som har forslag om hvilke tiltak som bør være med?

 

Takker for svar :thumbup:

 

Kan ta en titt på disse to artiklene

 

http://samarbeidforarbeid.regjeringen.no/2010/05/samrad-om-ungdomsledighet/

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2825548.ece

Lenke til kommentar

Jeg slit med å forstå punkt nr. 2 og hva det er jeg egentlig skal gjøre for å forberede meg på den.

 

Jeg sliter litt med den og. Tror egentlig ikke vi trenger å forberede oss så mye til den oppgaven. hvertfall ikke finne så mye kilder og slik.

Lenke til kommentar

Jeg slit med å forstå punkt nr. 2 og hva det er jeg egentlig skal gjøre for å forberede meg på den.

 

Jeg sliter litt med den og. Tror egentlig ikke vi trenger å forberede oss så mye til den oppgaven. hvertfall ikke finne så mye kilder og slik.

 

 

skal jeg bare forberede meg på den ene "kvantitativ/kvalitativ" metoden da?

Lenke til kommentar

funne masse som kommer til å hjelpe meg i mårra her innpå, men har dere noen flere kjelder til oppgåve 1? om velferdsforskjeller blant ungdom? synst den var vansklig "/

 

Burde dele det inn i mindre grupper så er det lettere å finne, som feksempel å søke etter rusproblemer blandt ungdom , Ungdom som blir misshandlet , Innvandrerungdom og integrering osv.

Jeg syntes iallefall det var en veldig grei måte å gjøre det på

Lenke til kommentar

føler mange sliter med oppg 2, men som sikkert er nevnt tidligere må maslows behovspyramide med. jeg tar med et lite utdrag fra linken http://livslopogvelferd.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=41022;

 

Mange filosofer og samfunnsvitere har likevel stilt seg spørsmålet om det fins noen grunnleggende, allmenngyldige kriterier for hva det vil si å ha høy livskvalitet og et godt liv. Enkelte har forsøkt å definere livskvalitet med utgangspunkt i noen av behovene i Maslows pyramide. En definisjon sier at en person med høy livskvalitet har positiv selvoppfatning, og et nært, gjensidig forhold til og en følelse av samhørighet med andre mennesker. Han eller hun deltar også i meningsfulle aktiviteter og har en grunnstemning av glede, med fravær av bekymring og angst.

 

noen som har mer innspill angående dette?

Lenke til kommentar

Ang oppgave 2 fikk vi beskjed om å lese side 305 i boka bare vi.

Noen som har funnet en god artikkel/statistikk på hvem det er som dropper ut av skolen?

 

Det er en statistikk nederst i forberedelsdelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...