mevensen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei! Vi er tre jenter som sitter med SK nå, og vi føler at det er ganske greit på punkt 3, her ligger det allerede ut mange gode kilder, og på punkt 2 står det meste om metoder i boka. men vi finner nesten ingenting på nettet eller i boka om velferdsforskjeller blant ungdom i norge. noen som finner noe nyttig på denne? :-) Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Sliter litt med den og. Jeg antar at jeg tenker kraftig feil, eneste jeg klarer å tenke på (bortsett fra oppvekst) er at velferden er fordelt likt for alle, økonomisk og anvendt velferd som gratis utdanning, helsebehandling og trygdesystemer... Lenke til kommentar
Entourage Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Oppveksten må jo være den viktigste delen for barn og ungdoms velferd, men jeg er veldig usikker hva som ligger i begrepet oppvekst. Jeg regner med at rusproblemer og missbruk ligger under denne kategorien sammen med økonomiske problemer osv. Lenke til kommentar
mevensen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 så du tenker på oppvekst og oppvekstmiljø ? hva med skilsmisser, forandringer i familiemønsteret og sosiale problemer? føler det er så mye som faktisk kan dras inn! ja, ikke sant. men det er jo forskjeller mellom kommuner, by og bygd osv, men finner jo ingen data på dette, og når man får oppgaven med å sette seg inn i kilder som omhandler det, så blir vi stresssa :-( Lenke til kommentar
thessa Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 kom opp jeg også. synes det var vanskelig å finne gode kilder til temaet, så om noen finner noen gode er det bare å sende de:) så skal jeg lete litt mer, og om jeg finner noen bra kilder skal jeg sende de;) Lenke til kommentar
magman21 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 men hva tenker dere å finne informasjon om? Lenke til kommentar
Maddi90 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei, kom opp i det samme jeg også. I læreboka (kap 13) på side 283-284 står det beskrevet hvordan man skal komme frem til infrmasjon om akkurat dette emnet. Jeg kommer nok til å konsentrere meg om innvandring og se på forskjellen mellom barn med høyt utdannede foreldre, og motsatt. Er så abolutt enig i at dette er et enormt stort tema som er ganske vanskelig å angripe!! Lenke til kommentar
dumbo2 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg tenker å finne noe som inngår velferdsforskjeller blandt ungdom, som oppvekst, rusproblemer, missbruk, oppdragelse,økonomi, utdanning, familie problemer og slike ting. Eller blir det helt feil? Er jo veldig mye man kan dra inn. Selv om jeg ikke helt skjønner hva velferdsforskjeller er :S Lenke til kommentar
Maddi90 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg tenker å finne noe som inngår velferdsforskjeller blandt ungdom, som oppvekst, rusproblemer, missbruk, oppdragelse,økonomi, utdanning, familie problemer og slike ting. Eller blir det helt feil? Er jo veldig mye man kan dra inn. Selv om jeg ikke helt skjønner hva velferdsforskjeller er :S Høres ut som du definitivt er på riktig kurs=) Lenke til kommentar
Entourage Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg tror egentlig at man må prøve å begrense området litt, ettersom dette er ett veldig vidt tema. Kanskje ikke så mange relevante kilder med mindre man begrenser det ned til mere spesifikke problemområder som f.eks rusproblematikk blandt ungdom , skilsmisser , ungdommer utsatt for missbruk osv.. mulig dette kan hjelpe ? Lenke til kommentar
magman21 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Om du skal se på forskjellen mellom barn med høyt utdannede foreldre og lavt utdannede foreldre, kan denne linken her være nyttig tror jeg: http://www.ssb.no/emner/00/02/rapp_200916/rapp_200916.pdf om sosial arv - utdanning, yrke, materielle kår. hva synes dere= Lenke til kommentar
mevensen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ja, for det spesifikke som står i første punkt står det ingenting om, så man må jo evt snevre seg inn på noen områder. men hva er det da her som er relevant til oppgaven? dette var ikke lett.. Lenke til kommentar
Maddi90 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Om du skal se på forskjellen mellom barn med høyt utdannede foreldre og lavt utdannede foreldre, kan denne linken her være nyttig tror jeg: http://www.ssb.no/emner/00/02/rapp_200916/rapp_200916.pdf om sosial arv - utdanning, yrke, materielle kår. hva synes dere= Takk! "Midt-i-blinken-kilde" Endret 26. mai 2010 av Maddi90 Lenke til kommentar
Entourage Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Syntes dette virker som en bra kilde på punkt 1: http://www.sinnetshelse.no/artikler/psykbarn.htm Og under der står det flere relaterte intervjuer/artikler. Lenke til kommentar
Smurfine8 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 http://www.ssb.no/emner/00/02/sa_ungdoms_levekar/sa93/oversikt.html Kan være fin Men det kan godt hende vi skal se årsakene til velferdforskjeller blant ungdom i lys av sammfunnsvitenskapelige metoder, når jeg ser på gamle eksamensoppgaver i sosialkunnskap. Og læreren vår trodde at på oppgave 2 ville vi mest sannsynlig drøfte ulike tiltak, ikke lage egne, siden det står som et eget punkt på forbereldelsen. Hva tror dere? Trenger hjelp til å finne noe selv, kan ikke si jeg finner så mye i boka heller.. Lenke til kommentar
Snorkfrøken Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 http://www.ssb.no/emner/00/02/sa_ungdoms_levekar/sa93/oversikt.html Kan være fin Men det kan godt hende vi skal se årsakene til velferdforskjeller blant ungdom i lys av sammfunnsvitenskapelige metoder, når jeg ser på gamle eksamensoppgaver i sosialkunnskap. Og læreren vår trodde at på oppgave 2 ville vi mest sannsynlig drøfte ulike tiltak, ikke lage egne, siden det står som et eget punkt på forbereldelsen. Hva tror dere? Trenger hjelp til å finne noe selv, kan ikke si jeg finner så mye i boka heller.. mener du her oppgave 2 eller 3 (den med tiltak for fullføring i vgs)? Lenke til kommentar
dumbo2 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Kan noen forklare meg hva velferdsforskjeller egentlig er/betyr/menes ? Hadde vært til stor hjelp Lenke til kommentar
Smurfine8 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Snorkfrøken: Mente punkt tre på forberedelsesarket, men det blir jo mest sannsynlig oppgave to på eksamen;) Lenke til kommentar
Entourage Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Ungdom med innvandrerbakgrunn: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2336:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:66313::1:5569:1:::0:0 Endret 26. mai 2010 av Entourage Lenke til kommentar
dumbo2 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Kan noen forklare meg hva velferdsforskjeller egentlig er/betyr/menes ? Hadde vært til stor hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå