ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Siden vi allerede har en tråd for SUK eksamen for 2009 lager jeg heller en ny tråd for årets eksamen. Forberedelsesoppgavene er som følger: * Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge * Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskapelige metoder som kan brukes for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom. * I Norge har ungdom og voksne som har fullført grunnskolen, rett til videregående opplæring. Likevel er det mange som ikke fullfører vidergeånde skole. Ta blant annet utgangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre videregående skole Mine notater: Finn frem til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge Faktorer: Innvandrer Familiebakgrunn Region Kjønn Mobbing Funksjonshemming Skole: Snakke og henvise kilder til at kvinner bruker mer tid på lekser Kilder: Skoleresultater 2008 - http://www.ssb.no/emner/04/02/rapp_200923/ - 2009 På skolebenken - http://www.ssb.no/emner/00/02/10/ola_kari/utdanning/ - 2006 Kan skolen kompensere for elevenes sosiale bakgrunn? - www.ssb.no/emner/04/sa_utdanning/sa111/4_sos_bakgrunn.pdf - 2009 Andel av befolkningen 16 år og over med høyere utdanning, etter fylke. 2007. Prosent1 - http://www.ssb.no/aarbok/fig/fig-180.html - 2007 Døgnets 24 timer - http://www.ssb.no/ola_kari/tidsbruk/ - 2006 Helse: Legebehandling hos privat/offentlig Trygdeordninger Definisjonen på hvem som kan motta sykelønn/sykepenger Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. Du må ha vært i jobb i minst fire uker. Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden. Definisjonen av hvem som kan motta dagpenger: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene Er reell arbeidssøker. Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. Bor eller oppholder deg i landet. Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: Permittert helt eller delvis Etablerer egen virksomhet Arbeidsløs grunnet konkurs EØS-borger med visse vilkår Nydimittert vernepliktig Kilder: Dagpenger - http://www.nav.no/page?id=728 sykelønn/sykepenger - http://www.nav.no/page?id=671 Snakke om diagnoser som kan hemme undervisningen, deriblant ADHD Arbeid: Rasisme Samfunns stigmatisering Gjengkultur kan medføre tap av utdanning Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskaplige metoder som kan brukes for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom Spørreundersøkelser – kvantitativ/kvalitativ Observasjoner I Norge har ungdom og voksne som har fullførte grunnskolen, rett til videregående opplæring. Likevel er det mange som ikke fullfører videregående skole. Ta blant annet utgangspunkt i den vedlagte artikkel og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre videregående skole. Tiltak: Større krav for å bli lærer Lærerevaluering - Drøft Anonym retting av prøver Tilpasset undervisningsnivå – Drøft Uro i klassen skaper mindre arbeid? Fjern retten til morsmålsundervisning for innvandrere, ha 500 timer med obligatorisk norskundervisning for nye landsmenn og bestått eksamen.. - Drøft Få en mer praktisk rettet utdanning, er for teoretisk, se på antall droppere på yrkesfag Del deres notater, på denne måten blir vi best mulig forberedt Nyttige artikler: Skole: http://samarbeidfora...istikk-frafall/ http://samarbeidfora...ngdomsledighet/ http://www.dromtorp....rticle_id=32291 http://www.aftenpost..._medium=twitter http://www.forskning...2010/mai/250611 http://www.nrk.no/ny...norge/1.7022059 http://holmenvgs.wik...resentasjon.pdf http://skolenettet.n...&epslanguage=NO http://www.ministort...nde%20skole.doc http://www.aftenpost...icle2711032.ece http://www.udir.no/u...m_frafall_2.pdf Meget nyttig link om betydning av oppvekst i barndommen Endret 26. mai 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Oysttein Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Forberedelse SAM3016 Sosialkunskap: * Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge * Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskapelige metoder som kan brukes for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom. * I Norge har ungdom og voksne som har fullført grunnskolen, rett til videregående opplæring. Likevel er det mange som ikke fullfører vidergeånde skole. Ta blant annet utgangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre videregående skole Endret 26. mai 2010 av Oysttein Lenke til kommentar
Oysttein Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Vedlagt artikkel: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2332472.ece Endret 26. mai 2010 av Oysttein Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Har oppdatert første post med forberedelsesdelen, samt lagt ut mine notater. Skal oppdatere notatene mine fortløpende etter hvert som jeg skriver mer.. Lenke til kommentar
haorif_oey Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Flott tiltak olli. her er mine kilder under det tredje punktet om tiltak for at flere elever skal fullføre vgs. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7022059 http://holmenvgs.wikispaces.com/file/view/IKO+presentasjon.pdf http://skolenettet.no/templates/News.aspx?id=33217&epslanguage=NO http://www.ministortinget.no/Dokumenter%202010/20%20Om%20opprettelse%20av%20motivasjonsskoler%20som%20tiltak%20mot%20frafall%20i%20videreg%C3%A5ende%20skole.doc http://www.aftenposten.no/forbruker/jobbogstudier/article2711032.ece http://www.udir.no/upload/Statistikk/Gjennomforing/Kunnskapsstatus_om_frafall_2.pdf Lenke til kommentar
asdfghjkl Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Kjempebra med en sånn tråd! Flere kilder som kan være relevante ang. tiltak for fullføring av vgs: http://samarbeidforarbeid.regjeringen.no/2010/02/statistikk-frafall/ http://samarbeidforarbeid.regjeringen.no/2010/05/samrad-om-ungdomsledighet/ http://www.dromtorp.vgs.no/slik-jobber-vi/pedagogisk-profil/?article_id=32291 http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3611791.ece#xtor=RSS-3?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250611 Oppdateres etterhvert. Endret 26. mai 2010 av asdfghjkl Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Har oppdatert første ost med alle artiklene/linkene. Siden vi er inne i en popularitetsbølge med kildekritikk, er det noen som har en grei utforming på hvordan en slik oppgave skal skrives? Lenke til kommentar
hanlur1 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Bra sake OM! Men, eg har forsatt problem med å finne relevante kjelder angåande velferdsforskjellar blant ungdom i Noreg... Halp =) Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hvis du klarer å tyde mine notater finner du en link som heter: skoleresultater 2008 - http://www.ssb.no/emner/04/02/rapp_200923/ Gå deretter inn på linken les publikasjon Lenke til kommentar
The Thinker Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Kilden http://www.ministortinget.no/Dokumenter%202010/20%20Om%20opprettelse%20av%20motivasjonsskoler%20som%20tiltak%20mot%20frafall%20i%20videreg%C3%A5ende%20skole.doc er hentet fra http://www.ministortinget.no som er et er rollespill. Det forslaget som står i kilden er nok ikke et reelt forslag eller vedtak, og som ikke bør brukes på en eksamen Lenke til kommentar
dumbo2 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Er det noen som har funnet noen gode kilder til velferdsforskjeller blandt ungdom i norge? Skjønner ikke helt den oppgaven eller nr 2. Lenke til kommentar
Entourage Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Kjempefin tråd, spesielt når man tar eksamen som privatist og ikke har noen å samarbeide med. Er de linkene du henviser til under Skole: kilder dere har fått anbefalt av skolen å bruke? Er det lov å lagre disse kildene og ta det med seg på eksamen som hjelpemidler? jeg vet at internett ikke er lovlig under eksamen så jeg lurte bare på hva som er lov å ikke. Mye dumme spørsmål her nå, men jeg har ikke tatt en eksamen under kunnskapsløftet enda, så er ikke vandt med å ha lov til å ha med hjelpemidler. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Kjempefin tråd, spesielt når man tar eksamen som privatist og ikke har noen å samarbeide med. Er de linkene du henviser til under Skole: kilder dere har fått anbefalt av skolen å bruke? Nei, er ting som jeg har funnet selv.. Under skole står det fakta om hvordan Norsk skole og utdanning er, deriblant hvilke fylker som har høysest utdanningsprosent i befolkningen. Så ja, mye fin lesning der.. Men spesifikk er skoleresultater 2008 - http://www.ssb.no/em...02/rapp_200923/ - Les publikasjon side 43 og utover anbefalt lesning.. Er det lov å lagre disse kildene og ta det med seg på eksamen som hjelpemidler? jeg vet at internett ikke er lovlig under eksamen så jeg lurte bare på hva som er lov å ikke. Alle hjelpemidler er tillat bortsett fra kommunikasjon, dette inkluderer papirutgaver til datadokumenter... Endret 26. mai 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
toolix Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Sosialkunnskap eksamen 3VGS. 2010. Hei, regner med at det er flere en meg som sliter med dette. Er det noen som har tips til nettsider ol? "Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge" Trenger hjelp her, finner rett og slett ingen kilder. Her er det bare til og komme med tips og diskutere Sosialkunnskap eksamen 2010. På forhånd, takk. Endret 26. mai 2010 av toolix Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Meget nyttig link om betydning av oppvekst i barndommen Lenke til kommentar
Entourage Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Er det forventet at man skal sette seg enda grundigere inn i de samfunnsvitenskaplige metodene enn hvordan det står beskrevet i kapittel 16 i boka? Meningen med forberedelse er å finne frem kilder å sette seg inn i disse fordi det kommer til å bli relevant på eksamen i morgen regner jeg med? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) har oppdatert mine notater. Er det noen som kan legge ut sine notater for å se hva jeg ikke har tenkt på? Er det forventet at man skal sette seg enda grundigere inn i de samfunnsvitenskaplige metodene enn hvordan det står beskrevet i kapittel 16 i boka? Meningen med forberedelse er å finne frem kilder å sette seg inn i disse fordi det kommer til å bli relevant på eksamen i morgen regner jeg med? Ja det er meningen at vi skal hente eksterne kilder pga de kan vise seg meget nyttig for den oppgaven vi kommer til å få.. Edit; Skriveleif Endret 26. mai 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
magman21 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hei Jeg og skal ha eksamen i sosialkunnskap imorgen, og sliter selv med å finne kilder om velferdsforskjeller blant ungdom! Men jeg fant ut at det er lettere dersom en deler opp begrepet velferdsforskjeller i levestandard, levekår og livskvalitet. Man kan feks finne frem til kilder om rusproblemer, kriminalitet, fattidgom, psykiske problemer, innvandring, funksjonshemming, boforhold - da dette skaper velferdsforskjeller blant ungdom. alle som har nyttige linker må føle seg fri til å puplisere de her, jeg skal gjøre det samme når jeg finner noen gode linker Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 SSB har jo noe: http://www.ssb.no/barnogunge/ Vet ikke om det hjelper. Lykke til til begge Lenke til kommentar
Snorkfrøken Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg kom også opp i Sosialkunnskap i morgen, og det var ikkeakkurat det letteste temaet vi skulle finne ut om. Det finnes nyttig informasjon på ssb.no iallefall, skal prøve å finne noe nyttig der :-) Også nova.no har noe informasjon^^ Lykke til alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå