Gå til innhold

BK: Grefsen kapell (HDR)


Anbefalte innlegg

HDR, håndholdt, Photoshop CS5. Tre bilder, +/- 1 EV.

Korrigert perspektivet en del.

 

(Ønsker først og fremst tilbakemelding på HDR, men kommentarer på andre ting er også velkomne. Er klar over skarpe skygger, men måtte nesten gjøre et forsøk selv om solen tittet frem.)

 

 

EXIF:

11mm, f/8, ISO200

Pentax K20D

Sigma 10-20/3.5

 

 

 

Første forsøk:

post-61018-1275736759,2361_thumb.jpg

Endret av Aiki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mmjjaaa.. I dette tilfelle funket det ikke så bra. Mangen av trekkene fra en hdr komp dukker opp.

Dette er sikkert blitt sagt før men bruk hdr forsiktig, ellers blir bildet unaturlig.

Du ser det oppe ved trerene, rundt vinduene og steder med mye små detaljer, det er ikke for skarpt men at spaken er dradd litt for mye i feil retning.

Mye av dynamikken er borte da motivet er lysnet for mye, her vil jeg si av en god del av skyggene skulle hvert mer fremtredene.

HDR betyr jo bred/høy dynamisk omfang, ikke å lysne alle områder som er mørkt.

Eksempel her er himmelen til høyre som nesten er vasket ut.

Nå vet jeg ikke hvordan orginalbildene ser ut men under hdr prosessen må du se etter at ikke de lyse partien blir "brent ut".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Hvis du skal se det fra en kunstnerisk vinkling så synes jeg at bildet ditt (det øverste) var utrolig fint. (det andre var ikke noe å samle på) Du har fått frem flotte farger. En god dynamikk i bildet. Det hele ser "eventyr-aktig" ut. Har bladd gjennom BK tråden her og sett veldig mange dårlige bilder, men dette må jeg si at jeg likte veldig godt.

Hvis du skulle endre på noe så synes jeg at himmelen i Høyre kant ikke er så bra.

Lenke til kommentar

jeg liker bedre det nederste bildet, men utbrentheten i høyre kant hadde det gjort seg uten.

 

Edit: Noe ved vinkelen gjorde at jeg fikk en tendens til å kikke oppvover, det hadde kanskje gjort seg å tatt noen steg tilbake og eventuelt brukt lengre brennvidde for å få omtrent samme utsnitt.

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...