sjokolademousse Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hva kunne jeg gjort annerledes, eller hva var eventuelt bra gjort? Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Nå har ikke jeg noe særlig peling, men for meg blir det veldig forstyrrende at bare halvparten av det gule i senter er i fokus. Edit: Leif ... Endret 26. mai 2010 av RuneON Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Skjønner. Takk for tilbakemelding Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Støttes, ville gjerne hatt litt større område skarpt. Det ser ut som om du har en del grønnstikk også. Bruker du Tamron 90 mm? Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hva er grønnstikk? Nei, brukte Oly ZD 35mm. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Overmetning av grønt. Altså for mye grønt i forhold til de andre tonene, som gjør at fargene får et grønnskjær, det ser du på det gule i blomsten. Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 La merke til det nå. Det kan også være pga min enkle redigering av bildet. Men i så fall, finnes det noe filter som kan hjelpe mot dette? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Nei, det er redigering som er motgiften her. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Fargestikk korrigeres ved å sette hvitbalansen. Det beste er å sette korrekt hvitbalanse i kameraet i det du tar bildet, eller å skyte i RAW og korrigere det i etterbehandlingen. Da får du optimal hvitbalanse uten at det betyr noe for kvaliteten på bildet. Man kan også redigere hvitbalanse i en jpeg, men så mister man noen smånyanser i redigeringen. Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Takk for tips Men hvordan setter man egentlig hvitbalansen i etterbehandlingen? Kan man gjøre det i PS? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Takk for tips Men hvordan setter man egentlig hvitbalansen i etterbehandlingen? Kan man gjøre det i PS? Det kan du i PS. Har du PS (avhengig av versjon), så er det enkleste å åpne jpg'en i Adobe Bridge, hvor du høyreklikker på fila og velger "Open in Adobe Camera Raw". Der inne kan du bruke hvitbalanseverktøyet - en pipette hvor du klikker på noe grått noe - og så har du satt hvitbalansen. Du kan også bruke slidere. Det er også mulig å justere hvitbalansen inne i selve Photoshop, men jeg foretrekker å gjøre det i ACR. Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå