Gå til innhold

Streiking, samfunnsproblem og dobbeltmoralistisk?


Anbefalte innlegg

Når det oppstår et behov for å streike så er det ikke lønnsnivået det er et problem med. Det er vel heller arbeidsplassen som har et problem med relasjon til de ansatte.

 

På gode arbeidsplasser skal ikke lønnsforhandlinger være nødvendig og dermed ingen streik. Bare synd at LO og co er med på å skape en "Oss mot dem" mentalitet som i mine øyne er negativt for de berørte arbeidsplassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det oppstår et behov for å streike så er det ikke lønnsnivået det er et problem med. Det er vel heller arbeidsplassen som har et problem med relasjon til de ansatte.

Dette var det jeg svarte da min arbeidsgiver for en stund siden spurte om jeg var organisert. Jeg svarte ganske enkelt: "Hvis det går så langt at jeg må få en organisasjon til å sloss for meg i forbindelse med mitt forhold til arbeidsgiver, så er ikke den arbeidsgiveren lenger interessant for meg, for da har jeg et dårlig forhold til arbeidsgiver, noe som ikke er aktuelt for meg. Jeg kjenner mine rettigheter og har evnen til å sloss for dem på egen hånd, er det nødvendig å blande inn advokater og annet tøys for å bli enig med arbeidsgiver, så finner jeg meg et annet sted å jobbe." :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HER står det mye om hva denne "likelønnskampen" dreier seg om.

 

Kort fortalt handler det om at kvinnedominerte yrkesgrupper verdsettes lavere enn mannsdominerte grupper med tilsvarende utdanningsnivå. Det menes at f.eks en sykepleier skal tjene det samme som en ingeniør hvis de begge har 4 års høyskole.  Noen påstår at lønnsforskjellen mellom kvinne og mannsdominerte yrker  er på rundt 15%, mens andre hevder at lønnsforskjellen ligger nærmere 8%. Personlig er jeg ikke veldig begeistrettfor hvordan denne "Likelønnskampen" utspiller seg. 

 

 

Lenke til kommentar

Helt latterlig. Intet mindre enn latterlig. Menn og kvinner i samme stilling har fått samme lønn i mange, mange år. Det er faktisk forskjeller mellom yrker. Når kvinner i all hovedsak er ansatt i det offentlige, og menn mer i det private, så sier det seg selv at menn tjener mer. En sykepleier skal ikke tjene like mye som en ingeniør, da det er konkurranse om ingeniørene på det private marked, mens sykepleierne stort sett jobber for staten. De har til gjengjeld andre fordeler som stillingsvern og svært gode pensjonsordninger.

 

En lærer med 4 års utdanning tjener det samme uansett om det er han eller hun. En kvinnelig jurist tjener det samme i det offentlige som en mann, om de har lik stilling.

 

Hvis damene tjener mindre i det private, må de rett og slett lære seg å forhandle om lønn.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor yrkene skal ha betalt etter utdannelse.

En sykepleier skal ha XX kr enten det er mann eller dame, en inginør skal ha XX kr enten det er mann eller dame.

Det at Kvinner velger yrker med lavere lønn er jo opp til dem selv, kvinner kan jo og bli inginører.

Og bruke Kjønnsforskjeller som argumentasjon her er ihvertfal forkastelig.

 

MEN, jeg snakket med en som forklarte meg saken litt annerledes.

Han sa at greia er at ved høyere stillinger som Ledere, Rektorer og slikt så får menn en litt høyere lønn, pga fare for at dem bli gravide og slikt.

Da kan jeg se at det er noe galt i det :)

Lenke til kommentar

MEN, jeg snakket med en som forklarte meg saken litt annerledes.

Han sa at greia er at ved høyere stillinger som Ledere, Rektorer og slikt så får menn en litt høyere lønn, pga fare for at dem bli gravide og slikt.

Da kan jeg se at det er noe galt i det :)

Tariffene er nok de samme, skal du se. Men det er i ledende stillinger stort rom for individuelle lønnsforhandlinger, og her er kanskje ikke kvinnene gode nok. Det betyr ikke at man skal regulere lønnen i større grad, men kanskje fagforbundene skal lære opp kvinnene bedre på dette?

Lenke til kommentar

Dette med ingeniør vs sjukepleiar lønningar har nesten kun med forskjellen mellom offentlig og privat sektor og nesten ikkje noke med kjønn å gjere.

 

Sjølv er eg ingeniør i det offentlege og eg skulle gjerene hatt lønnsfordelane som sjukepleierane har (omtrent lik grunnlønn pluss muligheit til å jobbe kveld og natt med overtidsbetaling).

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe min kjære mor sa.

Når disse lønnsforhandlingene er avsluttet og når lønna til de streikene går opp mener min mor at renta også går opp. Selv så tviler jeg på dette, men noen tanker om dette?

 

Pumper man penger inn i økonomien og skaper inflasjonspress så vil renta gå opp ja. Men nå er det vel ikke dette som direkte skjer nå. Man bruker vel bare mindre penger på vei og mer på sykepleiere.

Lenke til kommentar

HER står det mye om hva denne "likelønnskampen" dreier seg om.

 

Kort fortalt handler det om at kvinnedominerte yrkesgrupper verdsettes lavere enn mannsdominerte grupper med tilsvarende utdanningsnivå. Det menes at f.eks en sykepleier skal tjene det samme som en ingeniør hvis de begge har 4 års høyskole.  Noen påstår at lønnsforskjellen mellom kvinne og mannsdominerte yrker  er på rundt 15%, mens andre hevder at lønnsforskjellen ligger nærmere 8%. Personlig er jeg ikke veldig begeistrettfor hvordan denne "Likelønnskampen" utspiller seg. 

 

Hele "likelønnskampen" er gnål. Hvis det er slik at utdannelse av lik lengde burde gi identisk lønn så burde alle på Gløshaugen dratt inn like mye som indøk-folkene. Og jeg ser ikke kjemistudentene klage over at de ikke drar inn > 1M når de fyller 30 :p

Lenke til kommentar

En studie i USA har vist at vitenskapsfolk er mer opptatt av muligheten til å forske enn lønn, uansett utdannelse.

 

Jeg tror det finnes to til tre erketyper arbeidere, hvor alle ligger mellom disse polene:

1: Glede i arbeid -- produserere

2: Glede i penger -- forbrukere

(3: Grådighet; de som ikke er fornøyd uansett, og som er villig til å gjøre hva som helst for å tjene mer penger, på bekostning av andre mennesker -- sosiopater)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...