Duckyneedz Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg har søvn mangel siden jeg gruer meg til å legge meg på kveldene. Vil ikke våkne neste morgen, derfor verger jeg meg fra å sove. Og når jeg våkner om morgenen føler jeg en slags panikk/angst følelse i brystkassen som gjør vondt. Er det noen her inne som har det samme? Jeg har en mistanke at det er fordi jeg enten ikke sover med kjæresten min ved siden av meg(vi bor ikke sammen)så føler jeg kanskje en slags lengsel for å ha ham ved siden? Er jeg for avhengi av ham kanskje? Min andre teori er skolen, siden jeg ikke står i noen fag på VGS, så går jeg ikke på skolen. Redselen for å skuffe foreldrene mine kanskje? Kunne trengt noen små ''hobby psykologer'' eller andre i samme situasjon som meg, som kan gi meg tips til å få dette vekk? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Tror alle på et eller annet tidspunkt i livet opplever søvnvansker som følge av stress og/eller andre belastninger. Ut fra det du skriver høres det ut som det er en eller annen form for angstproblematikk du sliter med ja. Det trenger ikke nødvendigvis være én spesifikk belastning som gir deg angst/søvnvansker. Du er ikke nødvenigvis for avhengig av kjæresten din, men det å være sammen med andre er ofte noe som kan hjelpe på angst/utrygghet fordi det hjelper en til å holde fokus på andre ting enn det som er vanskelig og/eller man får hjelp til å snakke om og bearbeide det som en synes er vanskelig. Ut fra det du skriver tenker jeg umiddelbart at det er skolesituasjonen som er den største belastningen for deg, og først og fremst vil jeg råde deg til å snakke med noen om det. Hva om du feks går til foreldrene dine og forteller dem hva det som skjer? Det blir sikkert ubehagelig, men da får du i hvert fall saken ut av verden - du slipper å være redd for hva som vil skje når de finner det ut. Du sier at du ikke står i noen fag på VGS, men jeg antar at du fortsatt formelt er elev ved en skole? I så fall kan du oppsøke en rådgiver ved skolen din. Helserådgiverene sitter feks på mye bra kompetense her. Evt. kan ungdomskontoret eller fastlegen din også være alternativer. Det viktigste er i hvert fall at du ikke står alene i det her. Å dele problemet med andre er første steg på veien mot en løsning. Lykke til:) Lenke til kommentar
Duckyneedz Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Tror alle på et eller annet tidspunkt i livet opplever søvnvansker som følge av stress og/eller andre belastninger. Ut fra det du skriver høres det ut som det er en eller annen form for angstproblematikk du sliter med ja. Det trenger ikke nødvendigvis være én spesifikk belastning som gir deg angst/søvnvansker. Du er ikke nødvenigvis for avhengig av kjæresten din, men det å være sammen med andre er ofte noe som kan hjelpe på angst/utrygghet fordi det hjelper en til å holde fokus på andre ting enn det som er vanskelig og/eller man får hjelp til å snakke om og bearbeide det som en synes er vanskelig. Ut fra det du skriver tenker jeg umiddelbart at det er skolesituasjonen som er den største belastningen for deg, og først og fremst vil jeg råde deg til å snakke med noen om det. Hva om du feks går til foreldrene dine og forteller dem hva det som skjer? Det blir sikkert ubehagelig, men da får du i hvert fall saken ut av verden - du slipper å være redd for hva som vil skje når de finner det ut. Du sier at du ikke står i noen fag på VGS, men jeg antar at du fortsatt formelt er elev ved en skole? I så fall kan du oppsøke en rådgiver ved skolen din. Helserådgiverene sitter feks på mye bra kompetense her. Evt. kan ungdomskontoret eller fastlegen din også være alternativer. Det viktigste er i hvert fall at du ikke står alene i det her. Å dele problemet med andre er første steg på veien mot en løsning. Lykke til:) Tusen takk for et fantastisk godt svar, dette hjelper mye. Vurderer helsesøster for så og la henne fortelle foreldrene mine hva som egentlig foregår i hodet mitt. Enda en gang - tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå