Gå til innhold

Takk for alt, Erik Hamrén

DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Det er nå litt over ett døgn siden Erik Hamrén ledet sin siste kamp og jeg kan ikke annet enn å si takk for alt.

Hamrén tok over treneransvaret for Rosenborg høsten 08 og innførte raskt et ord vi kommer til å huske i mange år fremover i Tippeligaen, attityd. Dette ordet har fulgt oss nesten etter hver kamp og det gjør det nok videre og. Da Hamrén tok over var det en klubb i problemer. Glansperioden var over og vi hadde flere dårlige sesonger, med kun ett seriemesterskap. Resultatene kom ikke med en gang, men sakte men sikkert skapte Hamrén en vinnervilje i laget vårt. Den første høsten ble det fire tap for Rosenborg med Hamrén som trener og vi endte til slutt på en 5. plass. Ikke bra, men det var en trøblete sesong der vi ventet på Hamrén.

byehammer04-512x340.jpg

Så kom fjorårets sesong. Sesongen der Hamrén førte Rosenborg dit vi vil være, og litt til! Det ble ikke bare seriegull, det ble et knusende seriegull. Sesongen startet bra og vi fikk trua. Tromsø ble slått 2-4 på Alfheim i et enormt snøvær. Kamper ble snudd i hytt og pine. Det startet med kampen mot Start i Kristiansand. Lustig blir utvist og Start scorer på den påfølgende straffen. Med en mann mer presser Start på, men får ikke ballen i mål en gang til. I andre omgang snur kampen og vi scorer to mål og vinner kampen. Nettopp denne kampen viste laget den attityden Hamrén snakker så mye om og det viste at laget kan snu kamper, selv med en mindre. Flere tilfeller snudde Rosenborg kamper som man skulle tro gå dårlig og laget scoret og scoret det siste kvarteret. En ting kunne sies, det var ikke over før dommeren blåste. Dette fortsatte til kampdag 27. Rosenborg hadde 26 kamper i serien uten tap fra seriestart. En knusende rekord som neppe blir slått i Tippeligaen. Laget hadde kun gått på to tap i offesielle kamper før dette, M**** i cupen og Europa-flausen mot Qarabagh. Den 27. kampen i sesongen var mot Start og ting gikk som det skulle. Hva som skjedde så går jeg ikke inn på.

Serien endte med knusene seriegull med hele 13 poeng ned til nummer to. En imponerende prestasjon.

byehammer08-512x340.jpg

Sesongen 2010 har startet litt trått. Med 7-6-0 er laget til Hamrén fortsatt ubeseiret i år, men man har ikke avgjort på slutten som før (minus kampen mot Viking som jeg kommer tilbake til). Vi er nummer to på tabellen, tre poeng bak Tromsø. En oppgave som laget skal greie med Eggen som trener. Laget i år har vært varierende, fra det gode til det dårlige, men mye av dette har kommet gjennom usikkertheten når Hamrén skulle dra eller ikke. Etter en periode med mye uavgjort fikk Hamrén snudd det og laget er nå tilbake på vinnersporet vi alle liker.

byehammer05-512x340.jpg

Nok en scoring for Rosenborg. Lustig og Iversen feirer førstnevntes scoring mot Viking.

Hva kan man så si om Hamrén som trener?

For det første har han skapt en vinnervilje og en attityd i et lag som virkelig trengte det. Mange trenere på få år gjorde klubben og spillerne usikre. Kamper som burde blitt vunnet ble tapt, men dette ble raskt endret. Det var noe som virkelig trengtes i Rosenborg.

byehammer09-512x340.jpg

Seiersbrøl mot Viking.

For det andre har han vært god på overgangsmarkedet. Mikael Lustig ble hentet. En spiller som etter debuten ble slaktet og folk mente var feil valg, men det var vi som tok feil. Lustig er i dag en av de viktigste spillerne våre med sin glimrende offensive kraft og sine gode valg i forsvar. Rade Prica ble hentet. En spiller Hamrén kjente fra før og som han visste ville levere. Det endte med toppscorer-tittel allerede i hans første sesong. Ikke dårlig bare det. Winsnes ble hentet tilbake til klubben gratis fra Godset. En spiller jeg hadde trua på, men som ikke har spilt sitt beste; enda. Morten Moldskred ble før denne sesongen hentet fra Tromsø. En glimrende pre-season har blitt til en ok sesongstart. En skade satt han ut noen kamper, men det vi alle venter på nå er den forløsende scoringen. Da blir det fler og de kommer oftere. I tillegg har vi hentet spillere som Trond Olsen og Kjell Rune Sellin. En siste ting man kan si om Hamrén og nye spillere er bruken av juniorer. I dag spiller Markus Henriksen fast på RBKs midtbane i en alder av 17 år. Det er litt av en prestasjon av han, men det hadde nok ikke skjedd om det ikke var en trener som virkelig har troen på spillerne. Gjennom tiden har flere spillere sluppet til og det er viktig at de får erfaring tidlig. Meget imponerende.

For de tredje har han en karisma som smitter over på spillerne. Hamrén vet hva som skal sies til spillere, han er en glimrende taler og han er en journalists drøm. Alltid gode svar og alltid snakkesalig. I tillegg har han sterke meninger og sier det han mener.

For det fjerde har han fått en enorm tryggethet i forsvaret til Rosrnborg. Han har rett og slett laget Norges beste forsvarsrekke og fått tryggheten tilbake i et forsvar som ofte rotet seg meget bort. Mange vil kanskje si at dette gjorde at vi ble dårlige offensivt og det ble kjedelig spill, men i ettertid kan vi se hva han har greid:

Gjennom 2009 og halve 2010-sesongen har han nå kun ett tap på 42 kamper.

Han har ikke tapt på 23 bortekamper med Rosenborg.

Han har med Rosenborg greid 26 kamper på rad uten tap fra seriestart.

Imponerende.

byehammer03-512x340.jpg

Så hva sitter jeg igjen etter nesten 2 år med Hamrén som trener?

Det viktigste er at jeg sitter igjen med gode minner. Et knusende seriemesterskap, snakket om attityd, den sindige treneren, vinnervilje og jeg kunne nevnt mye mer! Hamrén fikk oss opp igjen der vi hører hjemme, på toppen av Tippeligaen. Dette gjorde han raskere enn jeg kunne trodd og jeg er mektig imponert. To ting som kommer til å sitte igjen et Hamréns scoringshopp og hans sigar-føring etter kamp.

byehammer06-512x340.jpg

Hamréns besømte scoringshopp

Til slutt vil jeg bare igjen si takk for alt, Erik. Jeg skulle ønske du ble i klubben lengre, men jeg er fullt forståelig for at du valgte jobben som svensk landslagssjef. Lykke til.

byehammer10-512x340.jpg

Hamrén ble hyllet etter seieren i hans siste kamp. Skulle gjerne vært der selv.

God tur hjem til Sverige og nok en gang, lykke til videre!

byehammer01-512x340.jpg

Bildene er hentet fra Nils Heldals RBK-blogg.

Endret av DJ_Dark
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alt, Erik Hamrén. De sa at vi har aldri spilt så kjedelig offensiv fotball før, men for min del spiller det ingen rolle. Vi vant, vi vant så det holdt, og det var takket være deg, Erik Hamrén. Jeg kommer til å savne deg ekstremt mye, og tror som du sa selv, at du var på langt nær ferdig med jobben i Rosenborg.

Jeg godtar dog at du tar drømmejobben i Sverige, og vi skal gjøre så godt vi kan med å fortsette å vise attityd, men det blir en helt annen hverdag med Nils Arne tilbake i sjefsstolen. Jeg tror faktisk jeg savner deg allerede, kjære Erik Hamrén.

Igjen, takk for alt du har gitt klubben i mitt hjerte, Erik Hamrén og lykke til i Sverige.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...