Gå til innhold

Noen som kan hjelpe en stakkar med SSD/Raid/Oppsett?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er absolutt helt grønn når det gjelder SSD. Har lest litt rundt, men det er fortsatt mye gresk. Har lyst å montere opp en SSD disk av typen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485983 i den stasjonære pc'en min, men trenger hjelp fra noen som kan forklare meg (detaljert) hvordan jeg går frem.

 

Korriger meg gjerne underveis.

 

Regner med at jeg ikke bare kan kjøpe en slik disk , slenge den i, koble til ledninger og vips så funker alt? Om jeg forstår det rett, så må disken kobles i Raid for at hovedkortet mitt (ASUS P6T https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427378) i det hele tatt skal kunne bruke disken?

 

La oss si jeg kjøper overnevnte disk og vil så koble den i Raid. Oppsettet jeg da kunne sett for meg er: SSD+1TBhdd+1TBhdd (Om det lar seg gjøre vel og merke).

 

Er det slik at i Raid så må/bør diskene være like? Men hva skjer da når jeg slenger inn disse 2 vanlige harddiskene og kobler de i raid med en ssd disk? Vil ikke de 2 "dårligere" diskene trekke ned ytelsen på ssd'en?

 

Eller...om..hvis og men. Sikkert masse tullete spørsmål her, og det er vel mer jeg lurer på. Tar det i små doser :)

 

Hadde satt stor pris på om noen kunne tatt seg noen minutter og forklart meg litt nærmere i detalj hva jeg bør gjøre og hvordan jeg bør gå fram.

 

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som du selv sier ikke noe poeng å sette en ssd i raid med vanlige disker, jeg er faktisk ikke helt sikker på at det går engang.

 

Den normale bruken for en SSD er å legge OS og alle programmer du bruker på den for å kunne dra nytte av den enorme ytelsesøkningen en slik disk gir. Det går fint å sette opp ett raid med flere SSD disker men jeg klarer ikke helt å se nytteverdien i det, det ville jo også bli enormt dyrt.

 

Nå sier du heller ikke hva slags raid løsning du ser for deg så jeg er ikke helt sikker på hvor du vil.

 

Hvis du ønsker ytelsesforbedringen en SSD gir så sett den opp som OS/Program disk. De andre diskene bruker du til lagring etc, og disse diskene kan man jo sette opp i Raid 1 hvis man ønsker litt høyere sikkerhet mot tap av data. Hver obs på at med raid 1 så vil den ene disken speile den andre slik at kapasiteten totalt ikke blir større enn 1 disk.

 

Hvis du har mer enn 3 disker kan du også sette opp Raid 5 som gir bedre utnyttelse av diskene, det gir også en hvis grad av sikkerhet mot tap av data hvis 1 disk ryker da de 2 andre diskene vil inneholde paritetsinformasjon om den ødelagte disken, og vil bruke dette til å bygge opp igjen dataene når du setter inn en erstatningsdisk.

Lenke til kommentar

Dersom du skulle sette disse diskene i et raid, vil du kun utnytte 80 av 1000GB på de største diskene (med unntak av JBOD) på de fleste raid-konfigurasjoner.(raid0 = 3*80GB, raid5 = 2*80GB) Det er som vidarkri sier; totalt unødvendig å sette denne ssden i et raid med vanlige harddisker. Et raid er kun så sterkt som det svakeste ledd. I dette tilfelle vil de 2 "treige" 1TB snurrediskene dine være langt svakere på alle nivå!

Anbefaler deg å lese litt om ulike raidnivåer her!

 

Bruk ssd til OS og behold de gamle 1TB som lagring. For å få utnyttet TRIM må du sette kontrolleren enten AHCI-mode eller RAID-mode i bios. Ellers er det plug and play :-)

Ta gjerne også en tur innom SSD-tråden for mer info!

 

SuperRipper

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Det er som du selv sier ikke noe poeng å sette en ssd i raid med vanlige disker, jeg er faktisk ikke helt sikker på at det går engang.

 

Den normale bruken for en SSD er å legge OS og alle programmer du bruker på den for å kunne dra nytte av den enorme ytelsesøkningen en slik disk gir. Det går fint å sette opp ett raid med flere SSD disker men jeg klarer ikke helt å se nytteverdien i det, det ville jo også bli enormt dyrt.

 

Nå sier du heller ikke hva slags raid løsning du ser for deg så jeg er ikke helt sikker på hvor du vil.

 

Hvis du ønsker ytelsesforbedringen en SSD gir så sett den opp som OS/Program disk. De andre diskene bruker du til lagring etc, og disse diskene kan man jo sette opp i Raid 1 hvis man ønsker litt høyere sikkerhet mot tap av data. Hver obs på at med raid 1 så vil den ene disken speile den andre slik at kapasiteten totalt ikke blir større enn 1 disk.

 

Hvis du har mer enn 3 disker kan du også sette opp Raid 5 som gir bedre utnyttelse av diskene, det gir også en hvis grad av sikkerhet mot tap av data hvis 1 disk ryker da de 2 andre diskene vil inneholde paritetsinformasjon om den ødelagte disken, og vil bruke dette til å bygge opp igjen dataene når du setter inn en erstatningsdisk.

Hei,

Nevnte ikke noe mulig Raid oppsett da jeg ikke var helt sikker på om man måtte koble det i Raid for å få det til å fungere. Og om jeg forstår det rett så slipper jeg å koble noe som helst i Raid? I hovedsak vil jeg ha en ssd disk med OS på, og en eller to utenom til å lagre div andre saker på.

Lenke til kommentar

Dersom du skulle sette disse diskene i et raid, vil du kun utnytte 80 av 1000GB på de største diskene (med unntak av JBOD) på de fleste raid-konfigurasjoner.(raid0 = 3*80GB, raid5 = 2*80GB) Det er som vidarkri sier; totalt unødvendig å sette denne ssden i et raid med vanlige harddisker. Et raid er kun så sterkt som det svakeste ledd. I dette tilfelle vil de 2 "treige" 1TB snurrediskene dine være langt svakere på alle nivå!

Anbefaler deg å lese litt om ulike raidnivåer her!

 

Bruk ssd til OS og behold de gamle 1TB som lagring. For å få utnyttet TRIM må du sette kontrolleren enten AHCI-mode eller RAID-mode i bios. Ellers er det plug and play :-)

Ta gjerne også en tur innom SSD-tråden for mer info!

 

SuperRipper

 

Hei,

Du nevner "TRIM", er det saken som gjør SSD så enormt kjapp? Du sier at jeg må sette kontrolleren enten AHCI-mode eller RAID-mode. Er dette Raid kontrolleren? Dette gjøres i BIOS?

Trodde jeg måtte koble alt i Raid for at det skulle fungere.

 

Med fare for å virke dum: Jeg kan da altså kjøpe en SSD disk (som skal inneholde OS), slenge den i med den gamle disken, inn i BIOS og skifte på kontrolleren(?), og vips så fungerer sakene? Er det virkelig så lett?

Lenke til kommentar

Du skal også være obs på at alle SSD'r ikke er like gode på trim.

Intel X25-M er det beste SSD'ene på markedet og er de som anbefales å kjøpe pga av at intels trim funskjon funker som den skal.

 

En SSD uten trim funksjon vil etter en tid yte dårligere enn en vanlig snurredisk og da er jo poenget borte.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp så langt folkens.

 

Har da bestilt Intel X25-M disken.

Regner med jeg kan bruke kontrolleren som sitter på HK'et (se første post). Men er dette optimalt? Vil jeg merke betydelig bedre forskjell om jeg spytter i noen kroner og kjøper en ekstern?

Lenke til kommentar

Du skal også være obs på at alle SSD'r ikke er like gode på trim.

Intel X25-M er det beste SSD'ene på markedet og er de som anbefales å kjøpe pga av at intels trim funskjon funker som den skal.

 

En SSD uten trim funksjon vil etter en tid yte dårligere enn en vanlig snurredisk og da er jo poenget borte.

 

 

 

Det der er sludder og vas!

 

Selv med en veldig degradert intel ssd, så er den veldig kjapp fordeom. IOPS er VELDIG mye bedre enn en snurredisk.

 

Folk overdriver det der med trim. Ssd i raid degraderes senere da data fordeles mere på diskene. Jeg har selv hatt et raid array ca et halvt år 4x vertex i raid-0. Disse har jeg ikkje "sweepet" , og ytelsen er særdeles god enda. Jeg har kanskje mistet 100 MB/s i lesehastighet på deler av raidarrayet, men det er enda 800 MB/s lesehastighet igjen ;)

 

F.eks på en degradert intel ssd, så får man kanskje 20MB/s lesehastighet på 4k filer VS en ny intel ssd der man får 25 MB/s. I praksis merker man dette ikkje i det hele tatt. Man kan bare måle det i syntetiske tester.

 

Har også noen single ssd i maskinen, f.eks en Crucial c300 128gb som jeg bare har Battlefield BC2 på. Trim fungerer på denne, og den har ikkje degradert seg i det hele tatt, selv om jeg har lastet ned ca 500 gb med torrent på denne. (har flyttet torrent videre etter at de er ferdige)

 

Altså 2 stk intel gen 2 ssd i raid-0 kan man bruke LENGE før man kan merke noe degradering i det hele tatt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Har motsatt erfaring... Min tidlige generasjons SSD fra G.Skill ble helt ubrukelig over tid. Til å begynne med var det bra, men ytelsa ble etterhvert svärt dårlig. Av og til låste den seg i flere sekunder for tilsynelatende ingenting og småopperasjoner tok en evighet. Nå ligger den i ei hylle et sted og samler stöv. Brukte mye tid på å lese tester og forum men det var ingenting å gjöre med det og produsenten klarte hverken å implementere trim eller annen fiks for problemet. Snurredisken fungerte dermed bedre.

Lenke til kommentar

Har motsatt erfaring... Min tidlige generasjons SSD fra G.Skill ble helt ubrukelig over tid.

Det burde være enkelt å få tilbake ytelsen, ved å kjøre en omgang med HDDErase 3.3

 

Jeg gjør det selv på min SSD, som kommer uten TRIM.

Etter å ha kjørt dette programmet, er SSD'en som ny....

 

Send meg en PM, så gir jeg deg ISO filen.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...