Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kreve å fjerne fravær?

Anbefalte innlegg

Hei. Viser til Utdanningsdirektoratets melding:

http://www.udir.no/upload/vitnemal/foring_av_fravar_ved_sykdom.pdf

Altså kan man ved egenmelding fjerne 14 dagers fravær fra vitnemålet, slik at det ikke blir ført i det hele tatt. Før jul sto det en artikkel i Bergens Tidene om dette, og det ble en liten diskusjon på skolen. Virket som lærerne var fast bestemt på at dette bare var tull og at skolen vår ikke ville praktisere dette. Jeg går altså vg3 og lurer på om jeg kan kreve at kontaktlærerer fjerner 14 dager ettersom det ifølge dette brevet er udir's regler som skolen er pent nødt til å følge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fjerne opptil 14 dagers fravær pr utdanningsår om du oppfyller kravene for dokumentasjon. Med andre ord, har du legeerklæring på de 14 dagene du ønsker å fjerne det skal det ikke være noe problem. Har du ikke legeerklæring, nei så får du det ikke fjernet.

Om legeerklæring. Søknaden skal sendes til din rektor, fortrinnsvis med kopi av opplæringsloven og din legeerklæring. Blir ikke dette innvilget, noe jeg tviler på vil hende, har du rett til å klage til fylkesmannen, personen over rektor.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Om læreren ikke vil gjøre det, kan du jo kontakte UDIR eller snakke med rektor. Alt vi trengte å gjøre var å fylle ut et skjema vi fikk fra læreren, hvor man skrev på hvilke dager man villa ha fjernet. Han syntes selv det var tåpelig, og forferdelig lett å utnytte, men det ble gjennomført uansett. Det virker som at elever ved enkelte skoler ikke vet om dette i det heletatt. En kompis av meg på Katta i Tr.heim hadde aldri hørt om dette, og skjønte ikke helt hva jeg snakket om. Det er tydelig at enkelte velger å ikke praktisere dette, mens andre velger å ikke informere elevene i det heletatt, selv om det er et offentlig dokument.

Grunnen til denne ordningen, som vi fikk høre, var på grunn av svineinfluensaen som gav elever 7 dager hjemme, uten dokumentasjon fra legen. Disse elevene fikk da 7 dager ekstra fravær, selv om man egentlig ikke var syk.

Jeg foreslår at du snakker med rektor eller UDIR, for å høre hvordan skolen forholder seg til dette, og om de kan velge å ikke gi elevene dette "tilbudet".

Lenke til kommentar

Litt mer utfyllende svar, men forholdsvis identisk til det jeg skrev, fant jeg her

Du har tydeligvis satt deg godt inn i dette, og du har funnet de riktige bestemmelsene om føring av fravær på vitnemålet. Som du har erfart er det ikke alltid så lett å skjønne sammenhengen mellom forskjellige bestemmelser.

Opplæringsloven og forskrift til loven innholder reglene for grunnskole og videregående opplæring. I tillegg til lovens bestemmelser skal den enkelte skole ha et ordensreglement som regulerer elevenes rettigheter og plikter.

Hovedregelen i forskrift til opplæringsloven § 3-47 er at alt fravær skal føres på vitnemålet. I bestemmelsens femte ledd gjøres det unntak for inntil 14 dagers fravær per skoleår, og det er spesifisert hvilke årsaker dette gjelder. Det er stilt krav om at fraværet må kunne dokumenteres. Som du har vist til har Utdanningsdirektoratet sagt hvilke krav som stilles til dokumentasjon i forbindelse med fravær på grunn av helsemessige grunner.

Ordensreglementet på skolen din kan ikke ha andre regler enn dette. Når reglementet sier at du må ”søke” rektor for at fraværet ikke skal føres opp, betyr dette at du må sende en skriftlig henvendelse til rektor. Dersom kravet til dokumentasjon er oppfylt, har du krav på at fravær på grunn av sykdom strykes. For de andre fraværsgrunnene blir det litt annerledes i og med at man på forhånd kan be om fri. Da blir det mer naturlig å snakke om ”søknad”.

Det er altså riktig at når du har legeerklæring, eller melding fra foreldrene dine, kan kreve at fravær på grunn av sykdom for inntil 14 dager ikke føres på vitnemålet.

Det er sikkert noen på skolen din som kan bekrefte dette for deg. Dersom du av en eller annen grunn skulle få avslag på kravet om at fraværet ikke føres, kan du klage til fylkeskommunen.

Håper dette var til hjelp for deg.

Hilsen juristen, ung.no

Lenke til kommentar

Siden du er 18, kan du krysse vekk 14 dager fravær viss du krev det!

Berre å seie til kontaktlæreren at du har krav, og om ikke han trur på deg, send han den linken du har postet så går vel dette bra... ;)

Endret av Cruzative
Lenke til kommentar

Snakket med han, og som ventet var han veldig avvisende og tvilende. Han sa blant annet at det er for sent å komme med egenmelding nå for fravær jeg har hatt tidligere i år, stemmer dette? Eller kan jeg skrive ned 14 dager av eget valg og kreve disse fjernet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...