newman221 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 På tide å vurdere ny pc. Har fra før en E6750, 4GB ram, Intel X25-m og et 3870x2 skjermkort plassert i et kabinett fra Lian Li (se signatur for mer kryptisk innhold) Jakter på litt ny innmat, og har sett for meg følgende: Intel i5 750 ATi 5850 4GB ram et hovedkort, kanskje av typen P55. Har laget en handleliste, men får det ikke helt til å virke. Misliker sterkt det nye prisguide-oppsettet, rett og slett umulig å finne ting der. Og finner ingen "legg til"-knapp på den gamle versjonen... Men ihvertfall, trenger skjermkort, prosessor, ram og hovedkort. Av skjermkort syns jeg Gigabyte sin GV-R585OC-1GD virket interessant. Ca. 2100kr, stille kjøler og kvaliteteskomponenter liker man Ram: Liker Mushkin, Netshop har denne til 1200kr: Mushkin DDR3 4GB extreme Performance i5 Hovedkort: Egentlig ingen forslag, men noen krav: Minst 6 SATA-kontakter, helst primære (ikke secondary controller), SATA-kontakter bør være vinklet sidelengs (ikke rett ut av hovedkort). Stabilt! Liker å overklokke bittelitt. Budsjett er rommelig, men bruker ikke penger på unødvendig tull. Legger vekt på stille omgivelser, og har en Noctua-kjøler som passer hvis jeg kjøper ny festebrakett. Av nettbutikker har jeg ingen preferanser, bortsett fra at jeg ikke handler hos Pixmania. Lenke til kommentar
JAH Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kan ikke uttale meg så mye om i5, men en kompis av meg har et slikt HK og er veldi fornøyd http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491786 God plass til flere skjermkort er det også Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hovedkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010329464.aspx - 6 vinkla kontakter + noen flere. Minne: http://www.dustinhome.no/pd_5010331603.aspx - Høy mhz og lav latency, greit til overklokking Skjermkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010446002.aspx - Ikke referansekjøler, finne dog ikke noe om hvordan kjøleren er, sapphire vil lover at den er bedre enn referanse kjøleren uansett CPU vett du jo godt selv. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Tjaaa, aldri likt Asus helt. Ikke helt sikker på hvorfor egentlig.. Men kanskje verdt å prøve hvis flere anbefaler det. Når det gjelder minne er det veldig åpent, skal bare ha et minne som ikke ødelegger hele overklokkingsleken min, og som ikke er direkte overpriset. Heller litt mot Gigabyte når det kommer til skjermkort, likte 5850C-utgaven med gigantiske pipelines for kjøling. Trenger noe som ikke bråker så mye.. Men ingen som har noe å si på prosessoren? Er ganske åpen for forslag. Og flere skjermkort er uaktuelt. Aldri likt CF/SLI-konseptet, byr bare på krøll, mer bråk og solid varmeutvikling. Endret 26. mai 2010 av newman221 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Tjaaa, aldri likt Asus helt. Ikke helt sikker på hvorfor egentlig.. Men kanskje verdt å prøve hvis flere anbefaler det. Når det gjelder minne er det veldig åpent, skal bare ha et minne som ikke ødelegger hele overklokkingsleken min, og som ikke er direkte overpriset. Heller litt mot Gigabyte når det kommer til skjermkort, likte 5850C-utgaven med gigantiske pipelines for kjøling. Trenger noe som ikke bråker så mye.. Men ingen som har noe å si på prosessoren? Er ganske åpen for forslag. Og flere skjermkort er uaktuelt. Aldri likt CF/SLI-konseptet, byr bare på krøll, mer bråk og solid varmeutvikling. Jeg har ikke noe vondt og si mot Asus sine hovedkort iallefall, de har egentlig vært ganske ledende på det norske markedet i flere år nå, mest pga pris/funksjoner/ytelse . De som jeg synes er størst konkureneter til Asus pr. dags dato er Gigabyte (sånn halveis datterselskap av Asus) og diverse andre som er litt mer ekslusive, ECS, DFI Lanparty og noen andre som jeg ikke kommer på i farten. i5 750 blir det som blir tippepunktet for Intel nå til dags mellom pris / ytelse i spesielt spill. Foretrekker du intel over AMD så ser jeg egentlig ingen grunn til og ikke gå for i5 750. Vist du ikke liker crossfire løsninger hadde jeg vurdert og kjørt for et 5870 med en gang, slik at du ikke trenger og tenke på en crossfire løsning før nye skjermkort har entret markedet. Da vil jeg anbefale: http://www.dustinhome.no/pd_5010400525.aspx Vapor-x leveres med en annen en referanse kjøleren som er kjøligere og roligere. Hadde gått for et minne som er så nær 1600 mhz, gjerne med lav CL(7 eller 8), det liker i5 750. Endret 26. mai 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Da ble det Asus-hovedkortet linket til tidligere i posten, 5850 Vapor-X fra Sapphire, Mushkin DDR3 4GB extreme Performance i5 ram, og en Intel i5 750 cpu. Satser på at det blir et godt fundament i pc'n. Fra før har jeg en Noctua U9F kjøler, og med nye festebraketter passer den fint på den nye sokkelen. Gleder meg til dette kommer i posten. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hvordan er det med PhysX for tiden egentlig? Er det noe å lure på? Og vil det funke sammen med ATi-skjermkort? Og hvor langt ned i modellene til nVidia kan man gå (pris/strømforbruk)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hvordan er det med PhysX for tiden egentlig? Er det noe å lure på? Og vil det funke sammen med ATi-skjermkort? Og hvor langt ned i modellene til nVidia kan man gå (pris/strømforbruk)? Det er fullt mulig, du kan jo se på denne brukeveiledningen: http://www.overclock.net/graphics-cards-general/508305-howto-ati-nvidia-physx-guide.html Du kan jo se på blandt annet dette klippet: Hvordan forskjellen er, og om det er verdt det. Vist kabinettet ditt har rikelig med kjøling burde det ikke være noe problem med et dedikert nvidia kort til physx, du kan jo se på denne linken hvordan physx scaler på de forskjellige spillene: http://www.tomshardware.com/reviews/batman-arkham-asylum,2465-8.html Skal selv bruke mitt gamle 9800gtx til physx i neste rigg, 9800gtx tilsvarer omtrent GTS 250. Alle de kortene er ikke noe spesielt sultne på strøm, så får lommeboken din bestemme hvor mye du gidder og legge ut Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Linken til Toms Hardware funket ikke helt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Linken til Toms Hardware funket ikke helt... La den opp på nytt her(<--- clicky). Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Har du kjøpt PCen? Ellers ville jeg anbefalt å kjøpe et referanse 5850 eller tilogmed et referanse 5870. i5 750 er ellers et supert valg. Hovedkortet ser også greit ut, men du kan jo også se på ASUS Maximus serien. Koster ikke så mye mer heller. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Bestilte varene ja. Amentio var raskest ute med å shippe varer, de hadde allerede forlatt et lager tidlig dagen etter. Noen timer senere hadde Dustin gjort jobben sin. Men skjermkortet og ram må jeg vente på, da Netshop var de eneste som leverte Mushkin-rammen jeg ville ha. Interessant hvor mye hardware man får til en liten pris nå for tiden. Jaja, da er det bare å begynne å legge ut gammel hardware på bruktmarkedet da.. Noen idè om hva en E6750, 4GB Corsair DDR2 DHX, ATi 3870x2 og et Gigabyte P35 DS3R-hovedkort er verdt? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Buhuuu, varene mine er tatt av den dumme streiken Tollpost er med i... Liker ikke streik, ihvertfall ikke når det rammer meg. Lenge siden de sist nevnte noe om den pågående transportstreiken på nyhetene... jaja, håper de snart kommer til enighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå