Snasent Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Hei, Jeg har Magura Louis Bat 203 bremser (hydrauliske skivebremser) på min Merida One-Five-O 3800, hvor bremsen forran lager en veldig irriterende lyd under en vis hastighet. Jeg sjekket om skiva satt skikkelig, og det var den. Har ikke så mye peiling om sånnt, men er det noen som vet hva problemet kan være? Noe jeg må bytte ut osv? På forhånd takk Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2010 Hva slags lyd er det? Hyling, brumming, skraping? Jevn lyd hele tiden mens du bremser, eller bare av og til/en gang per omdreining? Er det lyd når du ikke bremser også? Generelle råd mot bremsebråk: - sentrer kaliperen (løsne de to skruene som holder kaliperen og er festet i "fartsretningen", klem inn bremsehendelen og stram skruene mens du holder hendelen inne) - sjekk at det ikke er kast i bremseskiva. Mindre kast kan rettes ut ved å bruke en skiftenøkkel som du strammer rundt skiva og bøyer forsiktig. - rens bremseskive og belegg med rødsprit - sjekk at (begge) bremsebeleggene ikke er utslitt, og at de ikke er ujevnt slitt - ta ut bremsebeleggene, press stemplene helt tilbake med en fastnøkkel eller dekkspak (avhengig av hvordan stempelet der ut; er det hult med en pinne i midten, må du for all del unngå å knekke denne pinnen) - organiske bremseklosser bråker mindre, men varer også mye kortere og fungerer dårligere når de blir våte sammenlignet med sintrede/semi-metalliske belegg. Jeg bruker bare sintrede, da jeg på det verste kunne slite ut ett sett organiske på 1-2 turer. Hylet fra dem fungerer også fint som sykkelklokke Lenke til kommentar
Snasent Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Hva slags lyd er det? Hyling, brumming, skraping? Jevn lyd hele tiden mens du bremser, eller bare av og til/en gang per omdreining? Er det lyd når du ikke bremser også? Generelle råd mot bremsebråk: - sentrer kaliperen (løsne de to skruene som holder kaliperen og er festet i "fartsretningen", klem inn bremsehendelen og stram skruene mens du holder hendelen inne) - sjekk at det ikke er kast i bremseskiva. Mindre kast kan rettes ut ved å bruke en skiftenøkkel som du strammer rundt skiva og bøyer forsiktig. - rens bremseskive og belegg med rødsprit - sjekk at (begge) bremsebeleggene ikke er utslitt, og at de ikke er ujevnt slitt - ta ut bremsebeleggene, press stemplene helt tilbake med en fastnøkkel eller dekkspak (avhengig av hvordan stempelet der ut; er det hult med en pinne i midten, må du for all del unngå å knekke denne pinnen) - organiske bremseklosser bråker mindre, men varer også mye kortere og fungerer dårligere når de blir våte sammenlignet med sintrede/semi-metalliske belegg. Jeg bruker bare sintrede, da jeg på det verste kunne slite ut ett sett organiske på 1-2 turer. Hylet fra dem fungerer også fint som sykkelklokke Hei, Lyden kan beskrives som en slags hyling/skraping når jeg sykler under en viss hastighet, altså ikke bremser. Har lest på noen engelske forumer at det er skiva som vibrerer, men det er ingen som er helt sikre... Jeg kan prøve ut noen av rådene du ga meg, så får jeg se om det funker =) Takk for hjelpen! PS: Sier ifra om rådene funket eller ikke Endret 30. mai 2010 av Snasent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå