Gå til innhold

Ny Tamron 70-200 f/2,8?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saa vidt jeg vet, er den kun 2 aar gammel, og Tamron har vell ikke rask fokus innebygd i noen objektiver. (Ref HSM, ASF, USM, etc). Det som kanskje kan snakke for en oppdatering, er at Sigma naa har stabilisering i sin.

Fokusen til objektive irriteren meg av og til groenn paa nikon ogsaa.

Lenke til kommentar

Det har faktisk rukket å bli 3 år. Jeg regner med at stabilisering er en dyrere oppgradering som griper mer inn i designet enn en oppgradering av fokusmotoren. Stabilisering har jeg fra før i kamerahuset så jeg håper ikke de bruker tid, krefter og endrer den glimrende optiske konstruksjonen av den grunn.

Ut i fra andre produsenters oppgraderinger virker det som stabilisering i objektivet tar en del plass inni objektivet som ofte går ut over nærgrensa og øker prisen en god del. Derfor håper jeg de tar en mindre oppgradering først som kun gir bytte av fokusmotoren. Mulig det også kan gjøre det noen gram lettere.

Tamron kaller sin raske variant av AF-motoren for USD (Ultrasonic Silent Drive), men så vidt jeg vet er det bare det nye 70-300 objektivet deres som har det.

Lenke til kommentar

Du har rett. Litt soek paa nett, gav meg ogsaa USD linken. :)

Hvis det funker, tror jeg det gjoer Tamron objektivene mer attraktive. Og, ser man paa VC til Tamron, kan de levere ting som er like gode som de store kamera merkene.

Endret av Noggie
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke regnet med noe svar, men det er lov å prøve seg. :)

Simen,

There are no plans at this time to upgrade this lens with the USD focusing.

Regards,

Lisa Keller

Internet/Public Relations Supervisor

Hi Simen,

So far, the only lens announced for the year has been the new 70-300 USD, but any new lenses will be announced on Tamron.com via press release several months (at least) before they are available for purchase.

Regards,

Customer Service

Tamron USA, Inc.

Lenke til kommentar

Selvsagt får du svar. De har folk som er ansatt for å gjøre slikt.

Så om tilstrekkelig mange folk "spammer" Tamron med det samme spørsmålet, så vil kanskje den store interessen til slutt nå frem til noen som kan bestemme at det skal lages.

Er det ikke på dette stadiet at en vanligvis oppretter en facebookgruppe?

"Simens facebookgruppe for de som vil at Tamron skal lage 70-200 /2.8 med USD"

; )

Lenke til kommentar

Sigmaen har jeg ikke lyst på. Hverken den gamle eller den nye med dårligere nærgrense. Begge har uforutsigbar kvalitet og yter ikke like bra på 200mm som Tamronen. 200mm er for meg den desidert viktigste brennvidden på det objektivet. I tillegg er Sigmaen merkbart tyngre. Som om ikke 1,1 kg var tungt nok.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Hva kan årsaken være til at Tamron ikke planlegger å oppgradere dette objektivet med USD? Hvis man leser en del brukererfaringer vil man fort se at fokushastigheten er en gjenganger på klagelisten. Gode optiske egenskaper trekker opp, men enkelte vil velge Sigma sitt alternativ på grunn av HSM fokusmotoren. Slik jeg ser det vil en Tamron 70-200 f/2.8 med USD, og muligens stabilisering for de som ikke har det i huset, kunne konkurrere ut Sigma med letthet. Hvis prisen ikke øker for mye i forhold til dagens modell, burde Nikon/Canon/Sony sine 70-200 føle seg veldig truet i øvre del av amatørmarkedet.

Lenke til kommentar

De har nok en oppgradering til USD i planene selv om de ikke gidder å avsløre sånt på epost til meg. Når det er klart for en offentliggjøring så dukker det nok opp en pressemelding. Det kan ta 2 dager eller 2 år. Bare tiden vil vise når og om de slenger på stabilisering samtidig.

Lenke til kommentar

Sigmaen har jeg ikke lyst på. Hverken den gamle eller den nye med dårligere nærgrense. Begge har uforutsigbar kvalitet og yter ikke like bra på 200mm som Tamronen. 200mm er for meg den desidert viktigste brennvidden på det objektivet. I tillegg er Sigmaen merkbart tyngre. Som om ikke 1,1 kg var tungt nok.

Hvordan kan du vite at sigma's nye 70-200mm ikke yter bedre enn Tamron? Etter det jeg vet så har den ikke kommet ut på markedet ennå og ingen tester er blitt gjort. Den nye til Sigma har nærgrense på 1,4m. Ganske mye iforhold til den som er ute nå, som er på 1m. Tamron har 0,95m. Men både Canon og Nikon's 70-200mm f/2,8 med IS/VR har nærgrense fra 1,2m og opptil 1,5m. Jeg trur kvaliteten blir bedre når produsentene ikke pakker "makro" inn i teleobjektiver der skarphet og kontrast bør være forbeholdt motiver på litt avstand. Sigma 70-200mm kommer sikkert til å bli dobbelt så dyr som dagens modeller av Tamron og Sigma. Men den har HSM, OS og FLD glass.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Det kommer en ny Sigma 70-200mm, men den blir sikkert veldig dyr.

Den har dukket opp i nettbutikkenes prislister. Ligger rundt 13-14000, eller over det dobbelte av den gamle uten OS. Vurderte å oppgradere, men dropper det når prisen ble såpass heftig.

Lenke til kommentar

Sigma 70-200 OS er uaktuell for meg på grunn av pris og nærgrense.

Makroobjektiver er jo som regel svært skarpe gjennom hele skalaen av blendere. Tamron 70-200 er intet unntak. Derfor håper jeg de viderefører den samme optiske konstruksjonen og altså dropper VC i denne omgang. VC/OS/IS/VR har en tendens til å gå ut over nærgrensa. Antagelig fordi vibrasjonsmekanismen tar en del plass inni objektivet som ellers kunne vært brukt til å forkorte nærgrensa.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Hvis vi sammenligner Tamron 17-50 f/2.8, så ser vi at VC-modellen har 2cm. dårligere nærgrense enn modellen uten VC (29cm. vs. 27cm.). Ikke noen katastrofe slik jeg ser det. Vil tapet av nærgrense folholde seg likt når brennvidden øker, eller vil vi se større forskjeller når man kommer opp mot 200mm?

Lenke til kommentar

Det har faktisk rukket å bli 3 år. Jeg regner med at stabilisering er en dyrere oppgradering som griper mer inn i designet enn en oppgradering av fokusmotoren. Stabilisering har jeg fra før i kamerahuset så jeg håper ikke de bruker tid, krefter og endrer den glimrende optiske konstruksjonen av den grunn.

Satt egentlig og tittet på nærgrensen på 70-300VC (som er 1,5m, samme som gamleutgaven, uten at det gir noe definitivt motsvar på 'stabilisering gir dårligere nærgrense'-tendensen), men la merke til at objektivet finnes med Nikon, Canon og Sony-fatning, hvor en fotnote angir at det ikke er stabilisering på Sony, p.g.a. sensorstabilisering. Dette er det motsatte av hva Sigma gjør. Det er selvsagt mulig at det ikke er noe å sted å dra strøm fra til stabilisering på Sony-kameraer (jfr. powerzoom/SDM-kontaktene på KAF2/3-fatningen), men det blir likevel interessant å se om stabiliserte systemer vil få utgaver av VC-objektiver med fastsittende elementer.

Personlig finner jeg det fristende, ettersom det egentlig ikke trengs enda en bevegelig ting som potensielt sett kan gå i stykker, enten det er kamera eller objektiv.

Apropos, det hender Tamron er litt sløve med å slippe ting til Pentax (og muligens Olympus også), uten at jeg vet hvorfor. En mulighet er at de ikke regner det som lønnsomt, men jeg husker i hvertfall to Tamron-objektiver som hadde vært kjekke å ha til Pentax (60/2 macro og 180/3.5 macro), og ingen av dem har noen spesiell Pentax-konkurrent.

70-300 VC-pressemelding:

http://www.tamron.com/news/35mm/70300vc_60th_2010.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...