Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvordan er fremgangsmåte, ved barnefordelings sak etter 12 år.

ulv666

Anbefalte innlegg

Jeg er en pappa som har ei 11 år gammel jente, som snart fyller 12.

Hun har sagt hun har lyst til å bo hos meg i ett år, men kan se ut som om jeg ikke kan bli enig med mora, som nekter.

Hvordan går jeg da videre, hvordan starter jeg prosessen med å få henne flyttet over til meg. Jeg har klart å lese meg fram til, at 12 åringer skal kunne bestemme selv , hvor de vil bo.

Noen enkle punkt 1,2,3 hadde vært kjempe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er oppi i noenlunde samme situasjon med at guttungen vil flytte. Han er i dag 13.

Det finnes ingen lover som sier at man kan flytte når man er 12 år. Det eneste som står er at barn ove 12 år skal bli hørt og at det skal legges vesentlig vekt på hva dem vil. Etter min erfaring så legges det svært lite vekt på noe av dette her. Det eneste som det legges vekt på er hva en sakkyndig vil ha å si og det er aldri lett å si.

Barnet kan selv bestemme hvor hun vil bo når man er 18 år. Dette fikk jeg beskjed av fra min advokat. Imidlertid så vil det neppe være noen dommer som nekter en 14-15 år gammel jente/gutt å flytte med mindre det er noe helt spesielt.

Slik jeg ser det så har du to valg. Gå til advokat og ta det via retten, eller å be jenta selv ta kontakt med barnevernet og fortelle dem at hun vil flytte. Akkurat det med barnevernet kan være litt russisk roulett da man aldri vet hvordan dem reagerer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...