Gå til innhold

Fond til sparing?

Aceface

Anbefalte innlegg

Jeg er 15 år og har ca. 25 000 på sparekonto. Men jeg tenkte at det kunne være greit å gjøre noe med disse pengene slik at det kanskje er litt flere av dem når jeg skal opp og ut og inn i studentlivet om en 3-4 år. Jeg regner med at jeg tjener litt før den tid, men det er jo greit å ha litt oppspart også. Men så har det seg sånn da, at jeg er helt blank når det kommer til økonomi og har egentlig ikke noe greie på hva som er hva og hvordan ting gjøres i økonomiverdenen (skal skjerpe meg litt der i årene som kommer tenker jeg :p). Men jeg har ihvertfall hørt at fond skal være gode greier hvis man bare har tenkt å spare og la pengene ligge for en stund.

Og alt dette bringer meg til spørsmålet - burde jeg sette pengene i et fond? Er det noe særlig risiko? Hvor mye er det faktisk å hente? Og sist men ikke minst - hvilke fond kan anbefales?

Kan være jeg bruker helt feile begreper her, men jeg håper dere forstår hva jeg mener :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Burde du sette penger i fond? Tja. 3-4 år er litt kort horisont, det er på kanten.

2: Noe særlig risiko? Absolutt! Spesielt når horisonten er kort.

3: Hvor mye det er å hente? Avhenger av hvor mye risiko du tar. Et greit estimat kan kanskje være at aksjemarkedet som helhet kaster av seg 4-5% mer enn risikofri rente (grovt målt den du får i banken) over tid. Men det kan bli mindre enn dette, og det kan bli mer.

4: Hvilke fond. Passivt forvaltede indeksfond som kjøper aksjer i en bred portefølje fra hele verden. Disse har lave kostnader og den risikoen du tar får du i forventning betalt for.*

*Noen som har en enkel forklaring på usystematisk risiko?

Lenke til kommentar

*Noen som har en enkel forklaring på usystematisk risiko?

To typer av risiko er aktuelle:

• Markedsrisiko, også kalt systematisk risiko
  • Bedriftsrisiko, også kalt usystematisk risiko
  • Usystematisk risiko eller bedriftsrisiko kan elimineres ved diversifikasjon, det samme gjelder ikke for markedsrisiko
  • Siden usystematisk risiko er diversifiserbar, belønnes ikke investorer for å bære den

Kilde - slide 32 flg.

@TS: Om du er i jobb og skatter (mer enn 4000 pr.år) så sett heller pengene inn på BSU.

Til tross for at du låser pengene frem til boligkjøp så gir det en garantert avkastning med ingen risiko (bank i bordet).

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Eit godt rentefond kan vere eit alternativ til sparekonto. Dette vil truleg gje ei avkastning i overkant av ein god sparekonto, og risikoen er liten i forhold til aksjefond. Likevel vil verdien på eit rentefond kunne variere pluss/minus eit par % i motsetnad til bankinnskot, som gjev heilt sikker avkastning. (Det finst rentefond som Storebrand rente+ som har gitt tap på over 10 % på eit års tid, og som ein difor bør styre unna).

Under finanskrisa gjekk børsane ned med ca 60 %, så du bør ikkje setje inn meir pengar i aksjefond enn at du evt. toler å ta eit slikt tap.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg har spart i fond i endel år, og selv om det har vært noen kraftige nedturer har det så langt vært endel bedre enn å ha pengene i banken.

Fondssparing vil jeg ikke anbefale i dagens turbulente økonomi om man ikke har minst 5 års sparehorisont. Det er absolutt en viss risiko å være i aksjemarkedet, uansett om det er fond eller aksjer man har.

Hvilket fond som kan anbefales er det mange meninger om. Jeg er tilbøyelig til å anbefale KLP Aksjenorge indeks. Det har svært lave kostnader og følger Oslo børs indeksen. Det kan handles gratis i Skandiabanken. Ellers har jeg fond i Skagen og Holberg som av de fleste ansees som gode fondsforvaltere.

Om du har tenkt å spare i 3-4 år er jeg tilbøyelig til å fraråde fond med mindre du er villig til å risikere å tape noe av sparepengene.

Det er dessverre slik at økt forventet avkastning innebærer at du må ta en økt risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...