Gå til innhold

Samsung LE46C650, PS50C7700, Pana G TX-P46G20, LG 50PK760---eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Hei,

har over lengre tid gått og vurdert ny primær TV uten egentlig å ha råd. Jeg er litt opphengt i DLNA og netstreaming-funksjonaliteten på endel nyere modeller. Så lenge på B650-serien. Nå har jeg ringet inn et par modeller som såvidt jeg kan forstå begge er ganske gode TV'er. Til sammenlikning har jeg en 32" LG CRT i dag.

Sånn som det ser ut nå, er de to som virker mest interessante disse modellene:

Panasonic TX-P46G20E - 9990 kr hos netonnet. http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom/panasonic-tx-p46g20e/128956.3114/

Samsung LE46C650 - 8990 kr hos netshop. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=146627

To gode TV'er på hver sin teknologiplatform. (I tillegg går det an å få B650 for en tusenlapp mindre.)

Har ikke klart å finne noen sammenlikninger av disse to men antar det må være en aktuell problemstilling siden det er to populære modellserier. Er det noen som vet av noen eller i alle fall har noen tanker om dette?

Edit: etter å ha sett på Panasonicen i 46 og 50 tommer gjentatte ganger i butikken, har jeg kommet til at den ikke er noe for meg.

I stedet har jeg lagt merke til LG 50PK760(N) til 8 990,-

Jeg har også oppdaget at PSData får inn en PS50C7700/7705 til 12 295,- pluss billig frakt... Noe som er utenfor mitt budsjett men ikke med uoverkommelig mye.

Legger til noen bilder for å gjøre tråden penere:

Samsung LE46C650: LE46C650_1.jpg

LG 50PK760: u_04950849.jpg

Samsung PS50C7705: 201004021959865_MDYQQZQ0.jpg

...Jeg begynner å helle mot C7705, jeg. Som jeg ikke har råd til.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Har fortsatt ikke klart å finne noen sammenlikninger, men fant en interessant (og åpenbart biased) uttalelse i en C650 owners thread:

I was at Best Buy a couple weeks ago and one of their annoying ass employees was trying to con me into buying a 2010 model Panasonic Plasma. (...) Man the black levels (I wouldn't even call them black) were so light grey on that set it was ridiculous. (...) So I asked him why the black levels on the Samsung LCD's looked so much blacker and he didn't even have an answer, he started getting all red faced and embarassed. (...)

http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=18679424&postcount=1207

Dette er vel så lite objektivt som man kan få det, og det står ikke hvilken plasma det er snakk om - sikkert en billigere en - men det antyder jo at forskjellene mellom plasma og lcd ikke er nøyaktig som de brukte å være.

Lenke til kommentar

i butikken ser som regel plasmaskjermer langt blassere ut enn lcd tv-er. Dette har med hvor opplyst lokalet er. Når tv-en kommer hjem i stuen så blir det fort andre boller. Når det er sagt så har nyere Samsung lcd-er veldig bra sortnivå.

Allikevel vil en plasma kunne vise langt flere detaljer i de mørke delene av bilde.

En lcd må bruke baklyset for i det hele tatt å kunne vise et bilde slik at man har tatt i bruke en rekke dimmefunksjoner slik at bedre sort kan oppnåes. Kort sagt vil bildet på en lcd fort gro litt igjen.

Lenke til kommentar

Hmm... Kjekt å ha i bakhodet.

Nå har jeg lest litt mer om G20, og det virker som eierne har en del problemer med den. Vanskeligere å finne noe særlig info om C650. Det kan virke som den er for ny til å ha fått veldig mange reviews.

Lenke til kommentar

Jeg har en G20 42" og er veldig fornøyd med den. Gikk fra en relativt dårlig tv (32" Viewpia) så det skulle ikke så mye til for å være en forbedring.

Hadde noen problemer i begynnelsen med pc-tilkoblingen (Minidisplayport -> HDMI), men viste seg at jeg hadde kjøpt en billig ledning fra monoprice som bugget. Kjøpte meg en skikkelig ledning, så gikk alt mye bedre.

Det eneste jeg kan klage på (men antar at det er slik med alle plasma tv-er i denne prisklassen?) er at den blir et par hakk for mørk om du har en veldig lys stue/tv-rom. Men den er heldigvis veldig lite reflektiv. Når det blir mørkt er denne skjermen helt perfekt i mine amatør øyne.

Lenke til kommentar

Når det blir mørkt er denne skjermen helt perfekt i mine amatør øyne.

Et av problemene med å bo nord for polarsirkelen, er at det blir mørkt... I august... =B

Ikke sikker på om dette veier i LCD-skjermens favør, en C650 er ganske reflektiv. Mørkere men lite reflektiv kan kanskje være bedre når det er sollys mot interiøret som reflekteres.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hehe, ja er vel egentlig ikke at det er for lyst ute i nord-norge. Denne skjermene er jo perfekt for mørketiden i nord-norge :D Syns skjermen er helt fin så lenge det ikke er direkte sollys som kommer inn vinduene, men jo mørkere rom, jo bedre!

Lenke til kommentar

Hehe, ja er vel egentlig ikke at det er for lyst ute i nord-norge. Denne skjermene er jo perfekt for mørketiden i nord-norge :D Syns skjermen er helt fin så lenge det ikke er direkte sollys som kommer inn vinduene, men jo mørkere rom, jo bedre!

Det er kanskje mørkt halve året, men den andre halvdelen må TV'n tåle sollys både dag og natt... :B

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke kommet meg til å kjøpe TV ennå, men nå brenner feriepengene på konto...

Var på Elkjøp i går og der har de TX-P46H20E i utstillinga. Desverre var den innstilt med overbrente disney-farger. Hadde i grunn minst naturlig bilde av alle i utstillinga. De hadde også en B750, uten at den skilte seg ut på den ene eller andre måten. Det jeg har lest tilsier at G20 skal være en ganske god tv, men jeg synes ikke jeg så det.

Dessuten har både den og samsungen relativt billigtelefon-aktig plastic fantastic utseende. Det er litt kjipt når man kjøper en vare til 10000 og den i grunnen ser ut som man ikke har tatt av innpakningsplasten ennå. Så en Pana V20 også og det var noe helt annet. Billigere LG'er og en Grundig TV hadde helt klart mer eksklusivt utseende.

Lenke til kommentar

Hadde netopp en liten spørrings om dette. Har kommet frem til at plasma er det rette for meg, da dette generelt sett er billigere og har bedre bilde enn lcd. Siden innbrenninger ikke er noe stort problem lenger(?) så skal jeg enten gå for panasonic vt20 eller samsung 7705 serien... Litt dyre akkurat nå though... Driver å sparer at the moment...

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mer om G20-serien og også sett den i utstillinga et par ganger til, må jeg si at jeg ikke lengre har lyst på en G20. Jeg så noen som klagde på at den flimrer for de som klarer å se det... Og når jeg så etter det i utstillinga så var det klart at G20-tv'n flimrer mer enn de fleste andre de hadde inne. I tillegg synes jeg altså ikke TV'n var spesielt pen. Det var dumt, for på papiret likte jeg den bedre enn Samsung'en.

Nå har jeg i stedet begynt å vurdere LG 50PK760 opp mot C650. Denne er større og billigere. Den har noen ekstra features, er omtrent samme TV'n som 50PK950. Sistnevnte har fått noen gode reviews.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært flere ganger til og sett på G20 i to forskjellige butikker, men liker fortsatt ikke at jeg ser flimmer. Så det blir ikke G20 på meg.

For øyeblikket så er fortsatt Samsung LE46C650 (og C655) høyaktuell, spesielt siden jeg kan hente en på Elkjøp for 9 495,- Kortere vei tilbake dersom noe er galt.

Og jeg synes fortsatt LG 50PK760 er et spennende alternativ, med NetCast som alternativ til internet@tv. Ekstra tommer i samme prisklasse, 8 990,- på NetOnNet. Lest mange innlegg av fornøyde LG-eiere, selv om jeg i utgangspunktet så på det som et billigfirma.

Og så for å rote ting til for meg selv igjen, fant jeg en Samsung PS50C6500 til 9 990,- der også, som jeg antar er ganske tilsvarende C650, men med et større plasmadisplay, og tilhørende pros/cons.

Og det er riktignok utenfor budsjettet mitt, men plutselig kom jeg over en PS50C7700 (7705?) til 12 295,- : http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=176494&banid=hwpg

9 495,- hos Elkjøp vs 12 453 (inkl. Tollpost Stykkgods, kr: 158,-) fra PSData.

7-serien har jo bedre paneler og denne har 3D. Så da er spørsmålet om de to tingene er verd 2 958 kr for meg...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Endte opp med å kjøpe PS50C7705 til 12.995 hos Elkjøp. Det tok jo litt ekstra tid siden det kostet ekstra. Er generelt fornøyd med TV'n men det er helt nødvendig å slå av Motion Judder Canceller filteret ellers ser alt av filmer ut som det er hjemmelaget.

Lenke til kommentar

Hei, da jeg snakket med dem lokalt oppga han noe sånn som to-tre uker leveringstid, faktisk, men den kom likevel etter halvparten av det. Sånn sett brukte jeg lengre tid på å bestemme meg :g Jeg tipper det er kortere leveringstid på akkurat den modellen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...